Velikogorički MOST održao je jutros konferenciju za medije na kojoj je bila tema javni putnički prijevoz na području grada Velike Gorice. O toj temi govorio je MOST-ov Ivan Bekavac na kojoj je predložio suvremena prometna rješenja u putničkom lokalnom prijevozu. Osvrnuo se i na Studiju koju je izradio Fakultet prometnih znanosti, ali i o ugovoru Grada sa ZET-om.
– Analizom Studije javnog linijskog prijevoza putnika grada Velike Gorice došli smo do zaključka kako su predmetnom studijom uvedene tri nove lokalne autobusne linije te je neznatno izmijenjen dosadašnji vozni red postojećih linija. Također provedeno je i brojanje putnika te analiza iskoristivosti solo autobusa kategorije M3, to sve nikako nije opravdalo očekivanja građana, niti donijelo rješenja neučinkovitosti i preskupom prijevozu. Međutim iz studije je postalo jasno kako se javnim lokalnim autobusnim prijevozom koristi svega 2000 putnika u uvjetima krize epidemije, a očekuje se kako bi taj broj mogao biti i veći, ali do 3000 putnika dnevno u idealnim uvjetima. Znajući kako je zadnjim popisom stanovništva 2011. godine, a najnoviji podaci iz ove godine nisu javno poznati, gotovo 24000 naših sugrađana svakodnevno putovali izvan naselja stanovanja, jasno je kako ovom studijom problem loše organizacije i učinkovitosti javnog putničkog autobusnog prijevoza nije i neće biti riješen – smatra Bekavac.
Iz Mosta Velika Gorica smatraju kako treba napraviti dugoročnu prometnu strategiju Grada Velike Gorice koja će uzeti u obzir potencijale razvoja prometa i suvremenih prometnih rješenja poput mikroprijevoza i povezivanja sa zapadom i istokom Zagreba te Siskom brzom željeznicom.
– Cijena troškova prijevoza izračunata je na temelju podataka o mogućnosti korištenja autobusa kategorije solo autobusa M3, a istom studijom brojanjem putnika, dokazano je kako je svega polovina tih autobusa na svakodnevnim polascima popunjena, te nije relevantna samo ta veličina autobusa u izračunima troškova kolnog kilometra prijevoza, a vrijednost u konačnici nije korigirana prema ovim mjerenjima. Jasno nam je bilo i bez studije kako su potencijali željezničkog prijevoza daleko najslabije iskorišteni. Međutim nova kružna gradska autobusna linija neće voziti vikendom, te je tako zanemaren i izostavljen veliki doprinos koji bi takvo prometno rješenje moglo i vikendom donijeti našim sugrađanima. Željeznički promet i dalje nije niti ovom studijom u potrebnoj mjeri uključen, već samo okrznut kao i do sada – dodaje Bekavac.
Kao prijedlog rješenja Most Velika Gorica ističe model izrade platforme i aplikacije dijeljenja prijevoza, međunarodno poznatog car sharinga u kombinaciji s taksi prijevozom.
– Držimo kako treba ozbiljno razmatrati mogućnost osnivanja vlastite javne gradske tvrtke za autobusni prijevoz putnika po uzoru na brojne druge gradove u Hrvatskoj i inozemstvu uz korištenje potencijala EU fondova, kao i operativnog leasinga koji se također pokazao financijski prihvatljivijim rješenjem od nabavke autobusa i drugih troškova. Češćim polascima manjim i jeftinijim vozilima može se znatno popraviti učinkovitost javnog putničkog prijevoza diljem perifernih naselja našeg grada. Sve drugo smatramo neprihvatljivim i promašenom putem koji upućuje na pogodovanje i nezakonitu praksu toliko puta viđenu posvuda u Hrvatskoj, pa i u Velikoj Gorici – kaže Bekavac.
Dodao je i kako ozbiljnom analizom treba razmotriti mogućnosti korištenja željezničke veze u znatno većoj mjeri nego što je to danas, bliže središtu grada Velike Gorice, kao dio buduće nove južne obilaznice grada Zagreba, gdje bi građani Velike Gorice bili u mogućnosti željeznicom iz središta Velike Gorice putovati i u središnji i u istočni dio Zagreba, kao i u druge gradove.
– Na koncu postojeći propisi već sad omogućuju sudjelovanje ponuditelja mikroprijevoza u natječaju za dodjelu koncesije za obavljanje djelatnosti lokalnog prijevoza putnika, zatim treba razmotriti osnivanje nove vlastite gradske javne tvrtke za prijevoz putnika jer predmetna Studija putničkog prijevoza nije dala suvisao odgovor na to pitanje, ali i planirati analizu i donošenje strategije razvoja prometa u kojoj će biti prepoznat značaj brze željeznice kao suvremenog jeftinog i ekološki održivog modela prijevoza – zaključio je Bekavac