Kada sjednete na bicikl za vas ne vrijede ista pravila kao za pješake, ali niti za automobile. Ta činjenica često nas ostavi zbunjenima. Velika Gorica pojačala je svoju biciklističku prometnu infrastrukturu te proširila staze i trake. Ipak, zanimljivo je da biciklisti često “ignoriraju” biciklističku traku na Zagrebačkoj te se voze nogostupom. Donosimo kako se ponašati u prometu kada sjednete na bicikl.
Kaciga glavu čuva
Pravilno nošena kaciga često može biti faktor koji će vam spasiti život, a obveza nošenja iste propisana je i zakonom za sve mlađe od 16 godina. Novčana kazna za ovaj prekršaj iznosi 300 kuna.
Uz kacigu, u slučaju smanjene vidljivosti na cestama: noću, u magli ili drugim lošim vremenskim uvjetima, biciklist treba nositi i reflektirajuću odjeću.
Volite li noćne vožnje obvezni ste na bicikl staviti i svjetla kako bi vas drugi sudionici prometa primijetili:
“Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.” nalaže Zakon o sigurnosti prometa na cestama
Nepoštivanje zakonske odredbe o upaljenim svjetlima na biciklu koštat će vas 500 kuna, a manjak reflektirajuće odjeće u gore navedenim uvjetima 300 kuna.
Kako propisno voziti bicikl?
Vozači su dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom na prometnici. U slučaju nedostatka biciklističkih staza, trebalo bi se voziti cestom, što bliže desnom rubu kolnika. Ako se krećete u skupini od dva ili više vozača, dužni ste kretati se jedan iza drugoga. Prekršite li ovu odredbu platit ćete kaznu u iznosu od 300 kuna.
Biciklističke staze i trake imaju označen smjer kretanja. Kada vozite trakom, stazom ili pak kolnikom krećite se desnom stranom. Za vožnju u suprotnom smjeru možete biti kažnjeni sa 300 kuna kazne.
Vozač motornog vozila koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti vas ako se krećete po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru.
Počeli ste se baviti cestovnim biciklizmom i vaš “ljubimac” može doseći brzinu i do 30 kilometara na sat? Takva brzina nije prilagođena za biciklističku stazu i prometovanje s drugim, sporijim, biciklistima. Mogli biste se zapitati:
Je li autocesta opcija za vaše biciklističke avanture?
Odgovor je ne. Autocestom, brzom cestom i cestama koje su označene kao namijenjene isključivo za promet motornih vozila ne smijete se kretati biciklom. Oglušivanje na ovu odredbu koštat će vas 500 kuna.
Kao i za vozače motornih vozila za vas vrijedi:
Ne smijete voziti pod utjecajem alkohola, narkotika i lijekova. Sve iznad 0,5 promila alkohola kažnjava se sa 500 kuna kazne.
Ne smijete razgovarati na mobilni telefon, tipkati na njega, niti koristiti slične uređaje koji bi mogli umanjiti vašu mogućnost reagiranja u prometu. Želite li razgovarati s nekim za vrijeme vožnje morat ćete nabaviti slušalice ili sličnu napravu koja omogućava korištenje mobitela bez upotrebe ruku. Oglušite li se na ovu odredbu, prilikom vožnje bicikla, slijedi vam kazna od 500 kuna.
Djeca na biciklu
Malu djecu, do osam godina, na biciklu treba prevoziti u za to predviđenim sjedalicama. Sjedalo mora biti prilagođeno dobi djeteta, dobro pričvršćeno, a dijete mora nositi zaštitnu kacigu. Prekršite li ovo pravilo slijedi vam kazna od 300 kuna.
Na kolniku biciklom smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina. Iznimka su djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda. Kolnikom se mogu kretati i djeca s navršenih devet godina bez potvrde, ali u pratnji osobe starije od 16 godina.
Želite li prevoziti osobe starije od osam godina na biciklu morate za njih imati osigurana prilagođena sjedala. Vožnja na upravljaču ili cijevi okvira nije dopuštena, a zabranjeno je za suputnika uzeti osobu pod utjecajem narkotika, lijekova ili s više od 0,5 promila u krvi.
Biciklistička prometna infrastruktura
Za uređenje biciklističkog prometa odgovorne su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u skladu s odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, uređuju promet na svom području.