Povežite se s nama

Obrazovanje

Tu se trenira mozak: ‘Ono što naša djeca mogu, nama odraslima je nezamislivo…’

U pokušaju da pronađemo odgovor na pitanje što je to točno mentalna aritmetika, otišli smo do velikogoričkog Aloha centra, u kojoj su nam trenerice Maja i Ana pokušale približiti ovaj koncept, s razlogom namijenjen djeci…

Objavljeno

na

Svaki prosječni bjegunac od nepoznatog i apstaktnog, a takvih nas ima koliko hoćeš, vjerojatno je nekad u životu naletio na sintagmu “mentalna aritmetika”. I, u značajnom broju slučaja, ostao na tome. Zvuči prekomplicirano, to je nešto vezano uz matematiku, što znači – bježi od toga što dalje možeš…

A mi smo, eto, udarili kontru. I odlučili doznati o čemu se tu točno radi, pogotovo zato što već neko vrijeme takva aktivnost postoji i u našem gradu. Pod nazivom “Aloha” krije se ideja neuroznanstvenice Branke Novosel, koja je na temelju rezultata istraživanja u kojem su sudjelovali psiholozi i neuroznanstvenici uspostavila metodu koja se pokazala učinkovitom za ono što se, najjednostavnije rečeno, zove…

– Trening mozga! I, odmah da kažemo, pogrešna je predrasuda da je ovo neka vrsta matematike.

Tako će nam to za početak objasniti Ana Deverić i Maja Trupčević, Aloha trenerice u velikogoričkom centru. Iako, priča je puno dublja, uključuje cijeli niz pojašnjenja i upitnika iznad glava koji ostaju, ali Maja i Ana će to opet malo drukčije objasniti.

– Da, djeluje apstraktno, ali zapravo je vrlo jednostavno – pokušat će nas za početak uvjeriti Ana i Maja, dok sjedimo pokraj tog čuvenog abakusa, kuglica koje su pomiče i time trenira mozak.

– Ove kuglice su samo alat, za koji je utvrđeno da funkcionira kod razvoja mozga. Točnije, razvoja sinapsi i puteva koji su potrebni mozgu da bi surađivale desna i lijeva polutka. Školski sustav koncipiran je tako da koristimo samo jednu stranu mozga – lijevu, logičku – jer rijetko se potiče ta suradnja. Zato smo možda sporiji, zato su nam teže neke stvari. Kod nas i u igri i u radu na abakusu dvije strane mozga stalno surađuju. I tako dolazi do toga da djeca u par sekundi, zamišljajući te kuglice, mogu mentalno računati toliko uspješno da je nama odraslima to neshvatljivo – objašnjava nam osnovni princip Maja Trupčević.

– Čak ni nas trenere na edukacijama ne traže da mentalno računamo, jer mozak odraslih ljudi nema takve kapacitete, nije toliko prilagodljiv kao kod djece. To je ta neoplastičnost mozga, sposobnost upijanja informacija, zbog koje je sve ovo njima jako jednostavno. Nama odraslima je to teško jer je tu puno radnji odjedanput, ali kad surađuju obje polutke mozga, nije teško. A ovo je alat koji trenira taj način rada mozga – nadovezuje se Ana Deverić.

Aloha je program namijenjen za djecu od četiri do 13 godina, prolazi se osam razina, svaka traje četiri mjeseca… I već na trećoj se uglavnom događa da djeca računaju višeznamenkaste brojeve – zbrajaju, oduzimaju, množe i dijele – u samo nekoliko sekundi.

– Nevjerojatno je to vidjeti, ali oni koji završe svih osam razina stvarno tako računaju. Ima čak i onih koji izmisle neke svoje načine računanje, a tu se možda najbolje vidi ta suradnja polutki u mozgu, kad dijete nadogradi ono što si mu dao kao temelj – kaže trenerica Maja.

Istraživanja znanstvenika, ali i iskustva roditelja, kažu da djeca koja se bave mentalnom aritmetikom brže razmišljaju, puno lakše usvajaju informacije, puno bolje zapažaju… I sve to, kako nam objašnjavaju trenerice, zbog suradnje dviju polutki u mozgu. Pomažu tu i živčani završeci na prstima, kojima djeca pomiču kuglice, budući da su istraživanja pokazala da mozak puno bolje pamti uz pokret. Pa djeca već po pokretu prstima znaju o kojem se broju radi, prije nego i počnu računati.

U višim razinama mentalne aritmetike radi se na razvoju dugoročnog i kratkoročnog pamćenja te prostornu orijentaciju, ali prije svega je važno riješiti se problema kojeg mnogi roditelji imaju.

– Često nam dolaze djeca s poremećajima koncentracije, s raspršenom pažnjom, jer danas to muči jako velik broj djece. A takav problem povlači i puno toga lošega za sobom… Za takvu djecu Aloha je idealna, jer imamo puno alata osmišljenih od stručnjaka kojima djetetu možemo i vratiti koncentraciju, pomoći s tim problemom – ističe trenerica Ana.

U grupama je, kažu cure, po desetak djece, cijeli koncept osmišljen je tako da se djeca prije svega zabave, ali i treniraju mozak. Čak i kad se zabavljaju, čak i kad je riječ o superjunacima.

– Kod nas mozak cijelo vrijeme mora raditi. Zna to djecu i umoriti, zato imamo i naše kratke pauze koje zovemo “brain breaks”, ali poanta je da mozak i tad bude u pogonu. U tim pauzama dajemo im zabavne igre, kod kojih oni ni ne kuže da također vježbaju – ističe trenerica Ana.

– Recimo, kad nam djeca tek dođu, nakon što ih upoznamo s abakusom, upoznamo ih i s knjigama, pa tako i s junakom koji se zove John Neuron. Njegove supermoći su pažnja i koncentracija, a njegov zadatak pomoći djeci da istjeraju Distraktora. On najčešće dolazi kad više ne možeš računati, uđe ti u glavu i tjera te na neke druge stvari. Ako koristiš tehnike Johna Neurona, koji živi u galaksiji Braintrix, možeš pobijediti Distraktora. Na taj način lakše je shvatiti da nisi ti kriv što imaš problem s pažnjom, nego Distraktor, kojega sad znam pobijediti – objašnjava trenerica Maja.

I tu su negdje dvije trenerice pokušale jednom novinaru u kratkim crtama objasniti kako se računa na abakusu, koji je to princip razmišljanja, ali dim iz novinarskog mozgića krenuo je već nakon nekoliko sekundi. Malo nakon toga i gospodin Distraktor je zauzeo svoje mjesto u tom skučenom prostoru, pa je na kraju postalo i pomalo besmisleno pokušati prenijeti taj proces na papir. Vjerovat ćemo da je djeci jednostavno, ali odraslima definitivno nije…

A kad smo već kod odraslih, ali u ovom slučaju kod onih koji su se kao djeca upoznali s mentalnom aritmetikom, benefiti apsolutno ostaju.

– Sve sinapse koje čovjek uspije probuditi u ranoj fazi djetinjstva ostaju budne i kasnije u životu. Ovo su, slikovito rečeno, temelji. Ako se čovjek u životu bavi nečim što zahtjeva kreativnost, a takvih poslova je sve više, bit će u prednosti. Prostorna orijentacija, brzo razmišljanje, rješavanje problema, pamćenje… Sve to donosi takvo funkcioniranje mozga, a posebno važno je to što se razvija stav da se ne odustaje od traženja rješenja problema, što može biti jako korisno u životu. Uz to dolazi i samopouzdanje, sposobnost da se možeš verbalno izraziti, izreći svoj stav… – nabrajaju trenerice sve prednosti onoga što pokušavaju prenijeti djeci.

I tu je negdje naše vrijeme isteklo. Sve je bilo spremno za prezentacijski sat, nova sezona Alohe u Velikoj Gorici taman je trebala krenuti, pa je došao trenutak da novinar ode svojim putem. I prepusti ovakve stvari onima koji su u tome neusporedivo bolji, klincima koji dolaze.

– Ima nevjerojatne djece, dolaze nam čak i klinci koji u drugom razredu osnovne škole računaju potencije, ali naravno da su dobrodošli i svi ostali. A mi ćemo, naravno, dati sve od sebe da ih što bolje, ljepše i ugodnije uvedemo u ovaj svijet – zaključile su naše druženje trenerice.

Obrazovanje

Zagrebačka županija među rijetkima bez većeg pada broja učenika

U Hrvatskoj 63 tisuće učenika manje, ali Zagrebačka županija, zajedno s Goricom, ide u suprotnom smjeru

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: lil artsy/pexels.com

Prema podacima sustava eRudnik, u hrvatskim školama ove je godine upisano ukupno 445.881 učenika, što je 63.283 manje nego prije 12 godina, pad od 12,43 %. Najveći gubitak bilježe slavonske županije, dok Zagreb i njegova okolica, uključujući Zagrebačku županiju, pokazuju otpornost na dugotrajni demografski pad.

Kako prenosi Župan.hr, u Zagrebačkoj županiji, koja ima 133 obrazovne ustanove, trenutno školu pohađa 30.763 učenika, a u odnosu na prošlu školsku godinu broj učenika gotovo da se nije promijenio, zabilježen je pad od samo 0,13 %. Time Zagrebačka spada među rijetke županije s minimalnim oscilacijama u broju učenika.

Grad Velika Gorica, kao najveći grad županije, među onima je koji bilježe rast broja učenika u apsolutnim brojkama. U odnosu na prošlu godinu, Gorica ima 51 učenika više, što je među većim pojedinačnim porastima u državi. Najveći broj učenika i dalje ima Grad Zagreb, gotovo 100 tisuća učenika, slijede Splitsko-dalmatinska i Zagrebačka županija.

S druge strane, najveći pad učenika bilježe slavonske županije, Vukovarsko-srijemska (-33,76 %), Brodsko-posavska (-30,86 %) i Požeško-slavonska (-30,38 %).

Kada se promatraju vrste škola, u Hrvatskoj djeluje 1.974 osnovnih i 410 srednjih škola, uz 65 glazbenih. Broj razrednih odjela povećao se u Zagrebu i još nekoliko jadranskih županija, dok većina ostalih bilježi pad. Zanimljivo, iako je ukupno manje učenika, broj srednjoškolaca raste. U čak 14 županija, među njima i Zagrebačkoj, koja bilježi rast od 2,6 %, odnosno 167 srednjoškolaca više nego lani.

Nastavite čitati

Obrazovanje

FOTO Mladići iz Gimnazije i djevojke iz Ekonomske škole pobjednici gradskog natjecanja u stolnom tenisu

Objavljeno

na

Objavio/la

Gradsko natjecanje školskih sportskih društava (ŠSD) srednjih škola Grada Velike Gorice u stolnom tenisu održano je danas (utorak, 07.10.2025.) u organizaciji Srednje strukovne škole. Natjecale su se ženske i muške ekipe iz četiri srednje škole: Gimnazije (ŠSD GVG, M), Ekonomske (ŠSD Bumbar, M i Ž), Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina (ŠSD Zrakoplovac, M i Ž) i Srednje strukovne škole (ŠSD Velgor, M i Ž). Mečevi su igrani na tri dobivena seta.

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Sastav natjecateljskog povjerenstva: Siniša Rajšić, voditelj natjecanja, Marko Habijanec, sudac, Gordan Polan, Tomislav Škrinjarić, Marko Novaković i Krešimir Lušić (članovi).

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Gimnazijalci su dominirali u muškoj konkurenciji i dobili su sva tri susreta s maksimalnih 3:0. Kod djevojaka o pobjedniku su odlučivale učenice Ekonomske i Strukovne (3:0), nakon što su obje ekipe s 3:0 bile bolje od učenica Zrakoplovne škole.

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 07.10.2025. Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Tri prvoplasirane ekipe nagrađene su medaljama, a pobjedničke ekipe plasirale su se na županijsko natjecanje u stolnom tenisu.

Galerija fotografija

Gradsko natjecanje srednjih škola u stolnom tenisu (djevojke, mladići) 2024./2025.

REZULTATI  Mladići  ŠSD Velgor –  ŠSD Zrakoplovac 3:0, ŠSD Bumbar – ŠSD GVG 0:3, ŠSD Zrakoplovac –  ŠSD GVG 0:3, ŠSD Velgor – ŠSD Bumbar 3:0, ŠSD Bumbar – ŠSD Zrakoplovac 1:3, ŠSD GVG – ŠSD Velgor 3:0.

Redoslijed: 1. ŠSD GVG, 2. ŠSD Velgor, 3. ŠSD Zrakoplovac, 4. ŠSD Bumbar.

ŠSD GVG pobjednička ekipa: Adam Jančetić, Andrija Haraminčić, Benedikt Vrkašević i Vito Jukić. Voditelj: Gordan Polan, prof.savjetnik.

Djevojke ŠSD Velgor ŠSD – ŠSD Bumbar 0:3, ŠSD Zrakoplovac – ŠSD Bumbar 0:3, ŠSD Velgor – ŠSD Zrakoplovac 3:0.

Redoslijed: 1. ŠSD Bumbar, 2. ŠSD Velgor, 3. ŠSD Zrakoplovac.

ŠSD Bumbar pobjednička ekipa: Lana Krusha, Antonija Jozepović. Ana Milatović i Lorena Rukavina. Voditelj: Marko Novaković, prof.

Nastavite čitati

Obrazovanje

DJEČJI TJEDAN Od 2 do 122 odgojne skupine u goričkim vrtićima

Predškolski odgoj u Velikoj Gorici započeo je prije 65 godina

Objavljeno

na

Danas je u Velikoj Gorici započeo Dječji tjedan – manifestacija posvećena djeci, odgojiteljima i predškolskom odgoju, a koja će do 11. listopada obuhvatiti niz aktivnosti, radionica, stručnih predavanja i druženja.

Tema dječjeg tjedna je – empatija, a započeo je simboličnim otvorenjem novog Dječjeg vrtića u Gradićima. Sama svečanost održava se u vijećnici Pučkog otvorenog učilišta, koju su pjesmom otvorili vrtićanci iz Dječjeg vrtića Velika Gorica, nakon čega je započeo stručni skup na kojem je uvodnu riječ imala Lana Krunić Lukinić, pročelnica za predškolski odgoj, školstvo i društvene djelatnosti.

– Ove godine bavimo se empatijom. Mislim da je empatija ključ svake komunikacije od najranije predškolske dole, kada počinju učiti da moraju razumjeti da nismo svi jednaki, da svi drugačije razmišljamo, a opet da moramo biti tolerantni. Već 19 godina grad Velika Gorica s ponosom nosi titulu „Prijatelj djece“, a u posljednje četiri godine osigurano je 600 novih mjesta za našu djecu u vrtićima. Nakon vrtića u Gradićima, otvorit ćemo i novi vrtić u Pokupskoj ulici, uskoro kreću radovi na vrtiću u Kolarevoj, a s početkom iduće godine kreće još jedan područni vrtić u Kobiliću – najavila je Krunić Lukinić.

Petra Gotal iz gradskog odjela za predškolski odgoj, školstvo i društvene djelatnosti predstavila je prikaz “65 godina predškolskog odgoja u Velikoj Gorici” kojim je podsjetila na prvi dječji vrtić u našem gradu koji je s dvije odgojne skupine djelovao u današnjem prostoru robne kuće.

– Prvi dječji vrtić u Velikoj Gorici osnovan je 1960. godine, na križanju Zagrebačke i Kolareve s dvije odgojne skupine, a danas smo došli do 122 odgojne skupine na području grada u kojima vrtić pohađa 4.200 djece – istaknula je Gotal.

Osim stručnog skupa, danas će prof. Dejan Nemčić održati i predavanje “Od učitelja do heroja, moć stvaranja iskustava koja oblikuju živote učenika”, a detaljni program dječjeg tjedna objavili smo OVDJE.

FOTO galerija:

 

Foto: Marija Vrbanus

Nastavite čitati

Obrazovanje

Krune, štitovi i legende – Učenici OŠ Novo Čiče obilježili 1.100 godina Hrvatskog kraljevstva

Sudjelovali su u svečanoj krunidbi kralja Tomislava, pretvorivši hodnik škole u kraljevski dvor.

Objavljeno

na

∗Godina 2025. obilježena je kao Godina 1100. obljetnice Hrvatskog Kraljevstva, u spomen na krunjenje kralja Tomislava i pismo pape Ivana X., kojim je 925. sazvan Prvi splitski sabor gledan kao važan korak prema hrvatskoj samostalnosti i međunarodnom priznaju. Tom prigodom slavi se bogata kulturna i sve ono što stoljećima oblikuje hrvatski identitet. 

Matična škola Novo Čiče, zajedno s područnim školama u Bukevju i Veleševcu, pod inicijativom i vodstvom profesorice povijesti Ivane Previšić te uz podršku ostalih učitelja i učiteljica s ponosom je obilježila 1100. godišnjicu Hrvatskog Kraljevstva, i to posebnim projektnim danom koji je oživio prošlost i prenio ga budućim generacijama. 

Naime, toga su dana svi učenici, od najmlađih u razrednoj nastavi do starijih u predmetnoj nastavi, aktivno sudjelovali u istraživanju hrvatske povijesti i bogate kulturne baštine. 

Učenici razredne nastave izrađivali su i crtali kraljevske krune, štitove i konje te sudjelovali u svečanoj krunidbi kralja Tomislava, pretvorivši hodnik škole u kraljevski dvor. 

Posebna vrijednost ovog projektnog dana bila je u povezivanju povijesti s drugim nastavnim predmetima.

Na vjeronauku su se proučavala papinska pisma i širenje kršćanstva, s naglaskom na benediktince; na geografiji su učenici uspoređivali tadašnje i današnje granice Hrvatske; na hrvatskom jeziku istraživali su glagoljicu i pisali svoja imena tim starim pismom; na matematici su konstruirali geometrijske motive i pletere i simetrije lica hrvatskih kraljeva; dok su na likovnoj kulturi stvarali simbole državnosti nadahnute legendama i povijesnim predlošcima. 

-Ovaj projektni dan omogućio je učenicima da kroz istraživanje, kreativnost i suradnju dožive povijest, bolje razumiju hrvatsku kulturnu baštinu i ožive srednjovjekovnu Hrvatsku na zanimljiv i angažiran način. Sve aktivnosti poticale su timski rad, kreativnost i kritičko promišljanje. Učenici su kroz igru, istraživanje i praktičan rad povezali prošlost sa svojim iskustvom i na zabavan način učili cijeniti ono što nas čini narodom bogate povijesti – objasnila je učiteljica 2A razreda Katarina Golubić, koja je projekt provela zajedno s učiteljicom Sarah Gregurek iz produženog boravka. 

-Zahvaljujemo profesorici Ivani Previšić na inicijativi i predanom vođenju cijelog projekta, koji je učenicima pružio nezaboravno iskustvo i potaknuo ljubav prema povijesti i kulturnoj baštini naše zemlje – istaknula je ravnateljica OŠ Novo Čiče Martina Sviličić. 

Nastavite čitati

Obrazovanje

Velika Gorica ima 110 kvalificiranih pomoćnika u nastavi – danas su preuzeli svoja uvjerenja

Gradonačelnik Ačkar: Vi ste arhitekti budućnosti naš djece!

Objavljeno

na

Objavio/la

Danas je u Pučkom otvorenom učilištu Velika Gorica održano svečano uručivanje uvjerenja pomoćnicima u nastavi u sklopu gradskog projekta „Svako dijete ima pravo na obrazovanje“.

Riječ je o 110 pomoćnika i pomoćnica koji su prošli besplatnu edukaciju našeg Pučkog otvorenog učilišta tijekom ljeta, čime je u našem gradu na razini županije educiran najveći broj osoba.

-Edukacija je ostvarena u dobroj sinergiji Učilišta i Grada koji dugi niz godina prepoznaje važnost i potrebu da učenicima omogućimo jednaku mogućnost obrazovanja, a izdan je i priručnik „Lektira za pomoćnike“ koji u cijelosti prati program Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih autorica Arijane Mataga Tintor i Sande Puljiz Vidović. Logično nam je bilo da upravo one i educiraju naše pomoćnike pomoću interaktivne nastave, puno vježbi i razmjene iskustava – ispričala je Anita Pišković, ravnateljica Učilišta.

A da je ovo doprinos našem društvu u cijelosti, istaknuo je gradonačelnik Krešimir Ačkar, podsjetivši da obzirom na vrijeme u kojem živimo, trebamo mi biti ti koji čine razliku.

-Sjećam se kada sam prije 10-tak godina bio predsjednik Odbora za obrazovanje pa nakon toga i pročelnik, kolika je bila potreba za pomoćnicima, i zato smo donijeli odluku, da ukoliko Europa ne želi financirati projekt, da ćemo to učiniti sami. Vi niste samo pomoć u nastavi, vi ste i psiholog i pedagog i defektolog, i u konačnici sudbina toga djeteta koji sjedi pored vas ovisi upravo o vama. Vi ste arhitekt njegove budućnosti. Odlučili ste, bez obzira na plaću, u ovom svijetu materijalizma raditi nešto drugo i zaraditi više, no što bi bilo sa sudbinama naše djece da nije vas? – poručio je pomoćnicima gradonačelnik i obećao u budućnosti raditi na povećanju njihovih materijalnih prava.

Alma Debijađi jedna je od osoba koje su kvalificirane za rad pomoćnika u nastavi, a koji ona u OŠ Nikole Hribara obavlja 9 godina, a prema njenim riječima, edukacija im je nadopunila znanja a bila je odlična prilika za razmjenu iskustava.

-Na predavanjima je bila vrlo prijateljska i topla atmosfera, u kojoj smo mogli raspraviti o problemima s kojima se susrećemo, jer naš posao nije nimalo lak. Mi nismo samo tu za djecu, mi smo podrška i roditeljima, nastavnicima i profesorima ali i svoj drugog djeci u razredu – objasnila je Alma i zahvalila u ime svih primatelja uvjerenja o osposobljavanju za pomoćnike u nastavi.

Dodajmo kako su edukacijom obuhvaćene četiri grupe polaznika, tri u Velikoj Gorici te jedna u Dugom Selu za pomoćnike s područja Zagrebačke županije.

Svečanost dodjele uvjerenja glazbenim točkama na harmonici uveličao je Tomislav Stanešić, učenik 4. razreda srednje Umjetničke škole Franje Lučića.

FOTO galerija:

 

Foto: Marija Vrbanus/Cityportal

Nastavite čitati

Reporter 453 - 22.09.2025.

Facebook

Izdvojeno