Povežite se s nama

Obrazovanje

Tu se trenira mozak: ‘Ono što naša djeca mogu, nama odraslima je nezamislivo…’

U pokušaju da pronađemo odgovor na pitanje što je to točno mentalna aritmetika, otišli smo do velikogoričkog Aloha centra, u kojoj su nam trenerice Maja i Ana pokušale približiti ovaj koncept, s razlogom namijenjen djeci…

Objavljeno

na

Svaki prosječni bjegunac od nepoznatog i apstaktnog, a takvih nas ima koliko hoćeš, vjerojatno je nekad u životu naletio na sintagmu “mentalna aritmetika”. I, u značajnom broju slučaja, ostao na tome. Zvuči prekomplicirano, to je nešto vezano uz matematiku, što znači – bježi od toga što dalje možeš…

A mi smo, eto, udarili kontru. I odlučili doznati o čemu se tu točno radi, pogotovo zato što već neko vrijeme takva aktivnost postoji i u našem gradu. Pod nazivom “Aloha” krije se ideja neuroznanstvenice Branke Novosel, koja je na temelju rezultata istraživanja u kojem su sudjelovali psiholozi i neuroznanstvenici uspostavila metodu koja se pokazala učinkovitom za ono što se, najjednostavnije rečeno, zove…

– Trening mozga! I, odmah da kažemo, pogrešna je predrasuda da je ovo neka vrsta matematike.

Tako će nam to za početak objasniti Ana Deverić i Maja Trupčević, Aloha trenerice u velikogoričkom centru. Iako, priča je puno dublja, uključuje cijeli niz pojašnjenja i upitnika iznad glava koji ostaju, ali Maja i Ana će to opet malo drukčije objasniti.

– Da, djeluje apstraktno, ali zapravo je vrlo jednostavno – pokušat će nas za početak uvjeriti Ana i Maja, dok sjedimo pokraj tog čuvenog abakusa, kuglica koje su pomiče i time trenira mozak.

– Ove kuglice su samo alat, za koji je utvrđeno da funkcionira kod razvoja mozga. Točnije, razvoja sinapsi i puteva koji su potrebni mozgu da bi surađivale desna i lijeva polutka. Školski sustav koncipiran je tako da koristimo samo jednu stranu mozga – lijevu, logičku – jer rijetko se potiče ta suradnja. Zato smo možda sporiji, zato su nam teže neke stvari. Kod nas i u igri i u radu na abakusu dvije strane mozga stalno surađuju. I tako dolazi do toga da djeca u par sekundi, zamišljajući te kuglice, mogu mentalno računati toliko uspješno da je nama odraslima to neshvatljivo – objašnjava nam osnovni princip Maja Trupčević.

– Čak ni nas trenere na edukacijama ne traže da mentalno računamo, jer mozak odraslih ljudi nema takve kapacitete, nije toliko prilagodljiv kao kod djece. To je ta neoplastičnost mozga, sposobnost upijanja informacija, zbog koje je sve ovo njima jako jednostavno. Nama odraslima je to teško jer je tu puno radnji odjedanput, ali kad surađuju obje polutke mozga, nije teško. A ovo je alat koji trenira taj način rada mozga – nadovezuje se Ana Deverić.

Aloha je program namijenjen za djecu od četiri do 13 godina, prolazi se osam razina, svaka traje četiri mjeseca… I već na trećoj se uglavnom događa da djeca računaju višeznamenkaste brojeve – zbrajaju, oduzimaju, množe i dijele – u samo nekoliko sekundi.

– Nevjerojatno je to vidjeti, ali oni koji završe svih osam razina stvarno tako računaju. Ima čak i onih koji izmisle neke svoje načine računanje, a tu se možda najbolje vidi ta suradnja polutki u mozgu, kad dijete nadogradi ono što si mu dao kao temelj – kaže trenerica Maja.

Istraživanja znanstvenika, ali i iskustva roditelja, kažu da djeca koja se bave mentalnom aritmetikom brže razmišljaju, puno lakše usvajaju informacije, puno bolje zapažaju… I sve to, kako nam objašnjavaju trenerice, zbog suradnje dviju polutki u mozgu. Pomažu tu i živčani završeci na prstima, kojima djeca pomiču kuglice, budući da su istraživanja pokazala da mozak puno bolje pamti uz pokret. Pa djeca već po pokretu prstima znaju o kojem se broju radi, prije nego i počnu računati.

U višim razinama mentalne aritmetike radi se na razvoju dugoročnog i kratkoročnog pamćenja te prostornu orijentaciju, ali prije svega je važno riješiti se problema kojeg mnogi roditelji imaju.

– Često nam dolaze djeca s poremećajima koncentracije, s raspršenom pažnjom, jer danas to muči jako velik broj djece. A takav problem povlači i puno toga lošega za sobom… Za takvu djecu Aloha je idealna, jer imamo puno alata osmišljenih od stručnjaka kojima djetetu možemo i vratiti koncentraciju, pomoći s tim problemom – ističe trenerica Ana.

U grupama je, kažu cure, po desetak djece, cijeli koncept osmišljen je tako da se djeca prije svega zabave, ali i treniraju mozak. Čak i kad se zabavljaju, čak i kad je riječ o superjunacima.

– Kod nas mozak cijelo vrijeme mora raditi. Zna to djecu i umoriti, zato imamo i naše kratke pauze koje zovemo “brain breaks”, ali poanta je da mozak i tad bude u pogonu. U tim pauzama dajemo im zabavne igre, kod kojih oni ni ne kuže da također vježbaju – ističe trenerica Ana.

– Recimo, kad nam djeca tek dođu, nakon što ih upoznamo s abakusom, upoznamo ih i s knjigama, pa tako i s junakom koji se zove John Neuron. Njegove supermoći su pažnja i koncentracija, a njegov zadatak pomoći djeci da istjeraju Distraktora. On najčešće dolazi kad više ne možeš računati, uđe ti u glavu i tjera te na neke druge stvari. Ako koristiš tehnike Johna Neurona, koji živi u galaksiji Braintrix, možeš pobijediti Distraktora. Na taj način lakše je shvatiti da nisi ti kriv što imaš problem s pažnjom, nego Distraktor, kojega sad znam pobijediti – objašnjava trenerica Maja.

I tu su negdje dvije trenerice pokušale jednom novinaru u kratkim crtama objasniti kako se računa na abakusu, koji je to princip razmišljanja, ali dim iz novinarskog mozgića krenuo je već nakon nekoliko sekundi. Malo nakon toga i gospodin Distraktor je zauzeo svoje mjesto u tom skučenom prostoru, pa je na kraju postalo i pomalo besmisleno pokušati prenijeti taj proces na papir. Vjerovat ćemo da je djeci jednostavno, ali odraslima definitivno nije…

A kad smo već kod odraslih, ali u ovom slučaju kod onih koji su se kao djeca upoznali s mentalnom aritmetikom, benefiti apsolutno ostaju.

– Sve sinapse koje čovjek uspije probuditi u ranoj fazi djetinjstva ostaju budne i kasnije u životu. Ovo su, slikovito rečeno, temelji. Ako se čovjek u životu bavi nečim što zahtjeva kreativnost, a takvih poslova je sve više, bit će u prednosti. Prostorna orijentacija, brzo razmišljanje, rješavanje problema, pamćenje… Sve to donosi takvo funkcioniranje mozga, a posebno važno je to što se razvija stav da se ne odustaje od traženja rješenja problema, što može biti jako korisno u životu. Uz to dolazi i samopouzdanje, sposobnost da se možeš verbalno izraziti, izreći svoj stav… – nabrajaju trenerice sve prednosti onoga što pokušavaju prenijeti djeci.

I tu je negdje naše vrijeme isteklo. Sve je bilo spremno za prezentacijski sat, nova sezona Alohe u Velikoj Gorici taman je trebala krenuti, pa je došao trenutak da novinar ode svojim putem. I prepusti ovakve stvari onima koji su u tome neusporedivo bolji, klincima koji dolaze.

– Ima nevjerojatne djece, dolaze nam čak i klinci koji u drugom razredu osnovne škole računaju potencije, ali naravno da su dobrodošli i svi ostali. A mi ćemo, naravno, dati sve od sebe da ih što bolje, ljepše i ugodnije uvedemo u ovaj svijet – zaključile su naše druženje trenerice.

Obrazovanje

Klinci iz Kvaternika i dalje nepobjedivi: Opet prvaci grada u graničaru

Nakon proljetnog osvajanja gradskog i županijskog natjecanja te trećeg mjesta na državnom natjecanju i ćetvrtog mjesta na završnici Sportskih igara mladih, još jedan lijep uspjeh u graničaru za OŠ Eugena Kvaternika

Objavljeno

na

Graničar je, kaže definicija, ekipni sport u kojem igrači dviju protivničkih momčadi pokušavaju bacati loptu i pogoditi protivnike, izbjegavajući da i sami budu pogođeni. Cilj svakog tima je eliminirati sve članove protivničkog tima tako što će ih pogoditi bačenim loptama, uhvatiti loptu koju je protivnik bacio ili navesti protivnika da počini prekršaj, kao što je izlaženje izvan terena.

Graničar je, kažu naša najranija sjećanja, igra kojom smo se zabavljali na satovima tjelesnog, a posljednjih godina u tom se sportu natječu i učenici velikogoričkih osnovnih škola. I u kojem dominira OŠ Eugena Kvaternika, koja je svih tih godina – nepobjediva. Ništa se nije promijenilo ni ove godine, jer na gradskom natjecanju u graničaru pobjednik je ponovno bio isti.

Sudjelovalo je pet školskih ekipa, podijeljenih u dvije skupine, pri čemu su u skupini A bili OŠ Eugena Kvaternika, OŠ Novo Čiče i OŠ Šćitarjevo, a u skupini B sudarili su se OŠ Eugena Kumičića i OŠ Jurja Habdelića. U jedinoj utakmici skupine B klinci iz Kumičića bili su bolji od vršnjaka iz Habdelića (2-0), dok je u skupini A nedodirljiva ekipa OŠ Eugena Kvaternika pobijedila i OŠ Šćitarjevo (2-1) i OŠ Novo Čiče (2-0), dok je u posljednjoj utakmici po skupinama Novo Čiče bilo bolje od OŠ Šćitarjeva.

U borbi za treće mjesto OŠ Eugena Kumičića došla je do pobjede protiv OŠ Novo Čiče (2-0), dok je OŠ Eugena Kvaternika istim rezultatom pobijedila OŠ Jurja Habdelića. Konačni poredak na kraju je izgledao ovako:

1. OŠ Eugena Kvaternika
2. OŠ Jurja Habdelića
3. OŠ E. Kumičića
4. OŠ Novo Čiče
5. OŠ Šćitarjevo

Pobjednička ekipa nastupila je u sljedećem sastavu: Grgur Zuanović 4.a, Damjan Zrinski 4.a, Ivan Prahir 4.a, Borna Piličić 4.a, Paula Juranović 4.a, Maya Orozović 4.a, Una Komosar 4.a, Alan Mate Hadžić 4.b, Marko Budak 4.b, Matea Pavunčec 4.b i Katja Čavar 4.b. Voditelj i trener: profesor Ivica Herceg.

Nastavite čitati

Obrazovanje

Sve samo ne klasično – Slavonski gimnazijalci promijenili „transport“ knjiga do škole

Ideja kojom razmišljaju van okvira i podsjećaju da si mnogi ne mogu kupiti školsku torbu.

Objavljeno

na

Klasična gimnazija iz Slavonskog Broda pridružila se trendu s društvenih mreža “Dan bez ruksaka” – dan kada učenici u školu trebaju donijeti stvari u bilo čemu osim u ruksaku.

Da im je mašta „uigrana“ pokazuje video s TikToka s nevjerojatnim rješenjima za zamjenu transporta knjiga do škole i po školi; od bubnja veš mašine do akvarija!

Inače, Dan bez ruksaka ili ‘No BackPack Day’ već se godinama obilježava diljem Amerike, a lani su ga imali i požeški gimnazijalci.

Cilj je osvijestiti djecu da si mnogi učenici diljem svijeta  ne mogu priuštiti kupnju ruksaka ili školske torbe ili moraju pješačiti kilometrima do svoje škole noseći knjige i školski pribor u rukama ili u plastičnim vrećicama.

Osim toga, Dan bez ruksaka pokazuje i dječju inovativnost u odabiru predmeta u kojem će donijeti školski pribor u školu, što u konačnici rezultira s puno zabave na nastavi!

Nastavite čitati

Obrazovanje

Sisačka Srednja škola Viktorovac dobila mini botanički vrt

Pošumljeno je i ozelenjeno više od 4.000 m2 površine dvorišnog prostora škole.

Objavljeno

na

Zahvaljujući podršci sponzora INA – INDUSTRIJA NAFTE d.d., sisačka Srednja škola Viktorovac uredila je vanjski prostor škole sadnjom 105 višegodišnjih biljaka i postavljanjem visokih gredica.

Ujedno, pošumljeno je i ozelenjeno više od 4.000 m2 površine dvorišnog prostora škole koji je dodatno obogaćen setovima stolova s klupama kako bi svima osigurali ugodan boravak.  

Projekt vrijedan 8.245 eura, INA je sufinancirala u visini 5 tisuća eura, a realizirali su ga farmaceutski tehničari trećeg i četvrtog razreda uz pomoć nastavnika i volontera.

Time su omogućili postizanje zajedničkog cilja – stvaranje malog, ali edukativno bogatog botaničkog vrta koji će učenicima služiti za učenje temeljeno na radu, terensku nastavu i razvoj ekološke svijesti. 

-Od lipnja do studenog proveli smo brojne aktivnosti, od pripreme terena, nabavke sadnog materijala, stolova, klupa i alata pa sve do same sadnje i završne promocije projekta. Svaki korak pažljivo smo dokumentirali kroz fotografije, videozapise i kratke priče iz učeničkog rada. Ovaj projekt pokazuje koliko je važna suradnja škole i partnera u stvaranju boljeg i zelenijeg obrazovnog okruženja. Hvala svima koji su sudjelovali i podržali nas! – naglasila je voditeljica projekta Silvija Canko, inače nastavnica farmaceutske grupe predmeta.  

Dodajmo kako je projekt „Mini botanički vrt Srednje škole Viktorovac, Sisak“ jedan od 14 odabranih projekata kroz natječaj “Inin Zeleni pojas 2025.” na koji su pristigle 104 prijave. 

Foto galerija:

 

Sponzor projekta „Mini botanički vrt SŠ Viktorovac”:

Nastavite čitati

Obrazovanje

FOTO Erasmus+ na Islandu: ”Umjetna inteligencija u učionici: Osnaživanje edukatora 21. stoljeća”

Objavljeno

na

Objavio/la

Srednja strukovna škola Velika Gorica krenula je u školskoj godini 2025./2026. u novi Erasmus+ projekt sufinanciran sredstvima EU pod nazivom ”Umjetna inteligencija (UI) nije bauk, već novi nauk!” (Broj projekta: 2025-1-HR01-KA122-SCH-000317352).

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Nastavnice Ljliljana Vidaković i Jasminka Jurčić boravile su na Islandu, u Reykjaviku, gdje su pohađale tečaj i radionice za  nastavnike pod nazivom: Umjetna inteligencija u učionici: Osnaživanje edukatora 21. stoljeća.

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Organizator tečaja PROJECT MANAGEMENT SPAIN ERASMUS PLUS, S.L.  pripremio je niz stručnih predavanja i radionica kojima su pokrivene različite teme: 1. Stvaranje dinamičkih obrazovnih materijala, 2. Personalizacija učenja i interakcija s učenicima, 3. Analiza, evaluacija i vrednovanje učeničkih postignuća 4. Istraživanje i promišljanja o budućnosti obrazovanja i etička pitanja.

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Polaznice tečaja iz Njemačke, Italije, Španjolske, Litve, Švedske i Hrvatske educirale su se primjenjujući 30-tak alata UI koji predstavljaju korisne i funkcionalne mogućnosti novih tehnologija u suvremenom obrazovanju i dogovarale buduće suradnje. Stečena znanja i iskustva podijeliti će s kolegama u školi, županiji, a i šire.

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

Reykjavik, Island – listopad 2025. Erasmus+ projekt. Foto: SSŠVG

”Tijekom boravka na Islandu zadivila nas je i nevjerojatna prirodna ljepota ovog otoka. Doživjele smo i vidjele magičnu Auroru borealis, geotermalne izvore, gejzire, slapove i vulkane, Zlatni krug, nacionalni park Þingvellir, slapove Gullfoss te Plavu lagunu. Vratile smo se s mobilnosti pune dojmova i novih saznanja, koje ćemo primijeniti u svom daljnjem radu.” (Text: Ljiljana Vidaković)

Galerija fotografija

Nastavite čitati

Obrazovanje

FOTO ”Umjetna inteligencija (UI) nije bauk, već novi nauk”

Objavljeno

na

Objavio/la

Srednja strukovna škola Velika Gorica krenula je u školskoj godini 2025./2026. u novi Erasmus+ projekt sufinanciran sredstvima EU pod nazivom ”Umjetna inteligencija (UI) nije bauk, već novi nauk!” (Broj projekta: 2025-1-HR01-KA122-SCH-000317352). O kakvom projektu se radi ukratko je izvijestila nastavnica Ljliljana Vidaković, prof.

Velika Gorica, 21.11.2025. Erasmus+ projekt Srednje strukovne škole Velika Gorica. Foto: SSŠVG

”Radi se o kratkoročnom projektu za mobilnost učenika i osoblja u odgoju i općem obrazovanju kojeg je odobrila Agencija za mobilnost i programe Europske unije. Koordinator projekta je Ljiljana Vidaković, prof., a projektu je dodijeljeno 17.266,00 EUR bespovratnih sredstava. U projektu sudjeluje 8 nastavnika, koji će pohađati tečajeve u Njemačkoj, Portugalu, Cipru i Islandu.

Teme na kojima će se raditi: 1. Transformacija obrazovanja: integracija AI, AR, VR i 3D ispisa za učinkovito učenje, 2. AI chatbotovi u obrazovanju, 3. Umjetna inteligencija (AI) u obrazovanju: Revolucioniranje učenja i poučavanja za osnaživanje nastavnika i učenika, 4. Alati umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju.

Velika Gorica, 21.11.2025. Erasmus+ projekt Srednje strukovne škole Velika Gorica. Foto: SSŠVG

Ciljevi projekta su da nastavnici steknu kvalitetne kompetencije u primjeni UI alata za učinkovito i adaptivno poučavanje, da se poveća motivacija učenika kroz personalizirano učenje za učinkovitije postizanje ishoda nastavnih kurikula, razvije moderan sustav obrazovanja koji će učenike osposobiti kompetencijama za tržište rada, te da se provodi vizija i misija škole kroz razvoj novih vještina.”

Tijekom rujna 2025. učenici 3d (Pomoćni kuhar i slastičar-TES) vrijedno su radili na osmišljavanju logotipa Erasmus+ projekta ”UI nije bauk, već novi nauk”. Pod vodstvom svoje razrednice prof. Mirne Trumbataš, uz upotrebu digitalnog alata Canva –  Lea Bradica, Barbara Jurković, Matija Tucelj i Stjepan Turković kreirali su pet dizajna između kojih su učenici naše škole birali najbolji.

Po provedenom glasovanju dobili smo pobjednički logo autorice Barbare Jurković. Čestitamo pobjednici, kao i ostalim sudionicima na njihovim sjajnim idejama. (Tekst: Ljiljana Vidaković, prof.)

Galerija fotografija

Nastavite čitati

Reporter 455 - 17.11.2025.

Facebook

Izdvojeno