Povežite se s nama

Obrazovanje

Tu se trenira mozak: ‘Ono što naša djeca mogu, nama odraslima je nezamislivo…’

U pokušaju da pronađemo odgovor na pitanje što je to točno mentalna aritmetika, otišli smo do velikogoričkog Aloha centra, u kojoj su nam trenerice Maja i Ana pokušale približiti ovaj koncept, s razlogom namijenjen djeci…

Objavljeno

na

Svaki prosječni bjegunac od nepoznatog i apstaktnog, a takvih nas ima koliko hoćeš, vjerojatno je nekad u životu naletio na sintagmu “mentalna aritmetika”. I, u značajnom broju slučaja, ostao na tome. Zvuči prekomplicirano, to je nešto vezano uz matematiku, što znači – bježi od toga što dalje možeš…

A mi smo, eto, udarili kontru. I odlučili doznati o čemu se tu točno radi, pogotovo zato što već neko vrijeme takva aktivnost postoji i u našem gradu. Pod nazivom “Aloha” krije se ideja neuroznanstvenice Branke Novosel, koja je na temelju rezultata istraživanja u kojem su sudjelovali psiholozi i neuroznanstvenici uspostavila metodu koja se pokazala učinkovitom za ono što se, najjednostavnije rečeno, zove…

– Trening mozga! I, odmah da kažemo, pogrešna je predrasuda da je ovo neka vrsta matematike.

Tako će nam to za početak objasniti Ana Deverić i Maja Trupčević, Aloha trenerice u velikogoričkom centru. Iako, priča je puno dublja, uključuje cijeli niz pojašnjenja i upitnika iznad glava koji ostaju, ali Maja i Ana će to opet malo drukčije objasniti.

– Da, djeluje apstraktno, ali zapravo je vrlo jednostavno – pokušat će nas za početak uvjeriti Ana i Maja, dok sjedimo pokraj tog čuvenog abakusa, kuglica koje su pomiče i time trenira mozak.

– Ove kuglice su samo alat, za koji je utvrđeno da funkcionira kod razvoja mozga. Točnije, razvoja sinapsi i puteva koji su potrebni mozgu da bi surađivale desna i lijeva polutka. Školski sustav koncipiran je tako da koristimo samo jednu stranu mozga – lijevu, logičku – jer rijetko se potiče ta suradnja. Zato smo možda sporiji, zato su nam teže neke stvari. Kod nas i u igri i u radu na abakusu dvije strane mozga stalno surađuju. I tako dolazi do toga da djeca u par sekundi, zamišljajući te kuglice, mogu mentalno računati toliko uspješno da je nama odraslima to neshvatljivo – objašnjava nam osnovni princip Maja Trupčević.

– Čak ni nas trenere na edukacijama ne traže da mentalno računamo, jer mozak odraslih ljudi nema takve kapacitete, nije toliko prilagodljiv kao kod djece. To je ta neoplastičnost mozga, sposobnost upijanja informacija, zbog koje je sve ovo njima jako jednostavno. Nama odraslima je to teško jer je tu puno radnji odjedanput, ali kad surađuju obje polutke mozga, nije teško. A ovo je alat koji trenira taj način rada mozga – nadovezuje se Ana Deverić.

Aloha je program namijenjen za djecu od četiri do 13 godina, prolazi se osam razina, svaka traje četiri mjeseca… I već na trećoj se uglavnom događa da djeca računaju višeznamenkaste brojeve – zbrajaju, oduzimaju, množe i dijele – u samo nekoliko sekundi.

– Nevjerojatno je to vidjeti, ali oni koji završe svih osam razina stvarno tako računaju. Ima čak i onih koji izmisle neke svoje načine računanje, a tu se možda najbolje vidi ta suradnja polutki u mozgu, kad dijete nadogradi ono što si mu dao kao temelj – kaže trenerica Maja.

Istraživanja znanstvenika, ali i iskustva roditelja, kažu da djeca koja se bave mentalnom aritmetikom brže razmišljaju, puno lakše usvajaju informacije, puno bolje zapažaju… I sve to, kako nam objašnjavaju trenerice, zbog suradnje dviju polutki u mozgu. Pomažu tu i živčani završeci na prstima, kojima djeca pomiču kuglice, budući da su istraživanja pokazala da mozak puno bolje pamti uz pokret. Pa djeca već po pokretu prstima znaju o kojem se broju radi, prije nego i počnu računati.

U višim razinama mentalne aritmetike radi se na razvoju dugoročnog i kratkoročnog pamćenja te prostornu orijentaciju, ali prije svega je važno riješiti se problema kojeg mnogi roditelji imaju.

– Često nam dolaze djeca s poremećajima koncentracije, s raspršenom pažnjom, jer danas to muči jako velik broj djece. A takav problem povlači i puno toga lošega za sobom… Za takvu djecu Aloha je idealna, jer imamo puno alata osmišljenih od stručnjaka kojima djetetu možemo i vratiti koncentraciju, pomoći s tim problemom – ističe trenerica Ana.

U grupama je, kažu cure, po desetak djece, cijeli koncept osmišljen je tako da se djeca prije svega zabave, ali i treniraju mozak. Čak i kad se zabavljaju, čak i kad je riječ o superjunacima.

– Kod nas mozak cijelo vrijeme mora raditi. Zna to djecu i umoriti, zato imamo i naše kratke pauze koje zovemo “brain breaks”, ali poanta je da mozak i tad bude u pogonu. U tim pauzama dajemo im zabavne igre, kod kojih oni ni ne kuže da također vježbaju – ističe trenerica Ana.

– Recimo, kad nam djeca tek dođu, nakon što ih upoznamo s abakusom, upoznamo ih i s knjigama, pa tako i s junakom koji se zove John Neuron. Njegove supermoći su pažnja i koncentracija, a njegov zadatak pomoći djeci da istjeraju Distraktora. On najčešće dolazi kad više ne možeš računati, uđe ti u glavu i tjera te na neke druge stvari. Ako koristiš tehnike Johna Neurona, koji živi u galaksiji Braintrix, možeš pobijediti Distraktora. Na taj način lakše je shvatiti da nisi ti kriv što imaš problem s pažnjom, nego Distraktor, kojega sad znam pobijediti – objašnjava trenerica Maja.

I tu su negdje dvije trenerice pokušale jednom novinaru u kratkim crtama objasniti kako se računa na abakusu, koji je to princip razmišljanja, ali dim iz novinarskog mozgića krenuo je već nakon nekoliko sekundi. Malo nakon toga i gospodin Distraktor je zauzeo svoje mjesto u tom skučenom prostoru, pa je na kraju postalo i pomalo besmisleno pokušati prenijeti taj proces na papir. Vjerovat ćemo da je djeci jednostavno, ali odraslima definitivno nije…

A kad smo već kod odraslih, ali u ovom slučaju kod onih koji su se kao djeca upoznali s mentalnom aritmetikom, benefiti apsolutno ostaju.

– Sve sinapse koje čovjek uspije probuditi u ranoj fazi djetinjstva ostaju budne i kasnije u životu. Ovo su, slikovito rečeno, temelji. Ako se čovjek u životu bavi nečim što zahtjeva kreativnost, a takvih poslova je sve više, bit će u prednosti. Prostorna orijentacija, brzo razmišljanje, rješavanje problema, pamćenje… Sve to donosi takvo funkcioniranje mozga, a posebno važno je to što se razvija stav da se ne odustaje od traženja rješenja problema, što može biti jako korisno u životu. Uz to dolazi i samopouzdanje, sposobnost da se možeš verbalno izraziti, izreći svoj stav… – nabrajaju trenerice sve prednosti onoga što pokušavaju prenijeti djeci.

I tu je negdje naše vrijeme isteklo. Sve je bilo spremno za prezentacijski sat, nova sezona Alohe u Velikoj Gorici taman je trebala krenuti, pa je došao trenutak da novinar ode svojim putem. I prepusti ovakve stvari onima koji su u tome neusporedivo bolji, klincima koji dolaze.

– Ima nevjerojatne djece, dolaze nam čak i klinci koji u drugom razredu osnovne škole računaju potencije, ali naravno da su dobrodošli i svi ostali. A mi ćemo, naravno, dati sve od sebe da ih što bolje, ljepše i ugodnije uvedemo u ovaj svijet – zaključile su naše druženje trenerice.

Obrazovanje

Učenici Ekonomske škole na stručnom obrazovanju u Slovačkoj

Objavljeno

na

Objavio/la

Krajem prošlog tjedna 16 učenika Ekonomske škole Velika Gorica u pratnji ravnateljice Vesne Brkljačić i nastavnica Gordane Svekrić i Anite Bilić Brdar otputovali su u Slovačku na stručnu izobrazbu u okviru programa Europske unije Erasmus+.

Slovačka, studeni 2024. Ekonomska škola – Erasmus+ projekt. Foto: EŠVG

Ekonomskoj školi odobren je ove godine Erasmus plus projekt u području strukovnog obrazovanja pod nazivom Društveno poduzetništvo u turizmu: Inovativni pristupi za društveno odgovorno ponašanje. Učenici trećih i četvrtih razreda stručnu praksu će obavljati radnim danima kod partnera Keto s.r.o., u mjestu Tatranska Lomnica.

Slovačka, studeni 2024. Ekonomska škola – Erasmus+ projekt. Foto: EŠVG

Vikendom su predviđeni kulturno-povijesni obilasci. Učenici su najprije posjetili glavni grad Slovačke, Bratislavu, a zadnji vikend, prije dolaska u Veliku Goricu, posjetit će i Budimpeštu. Ukupna mobilnost traje 16 dana. Učenike prate i pomažu im nastavnici iz Ekonomske škole Velika Gorica.

Slovačka, studeni 2024. Ekonomska škola – Erasmus+ projekt. Foto: EŠVG

Cijeli projekt sufinancira Europska komisija, a odobrila ga je Agencija za mobilnost i programe EU iz čega su pokriveni troškovi: pripreme, prijevoza, smještaja, prehrane, organizacije praktične nastave, osiguranja i kulturoloških aktivnosti. (text i foto: Anita Bilić Brdar)

Galerija fotografija

Nastavite čitati

Obrazovanje

FOTO ‘Dragi učitelji, vi ste arhitekti budućnosti za mnoge generacije’

Gradonačelnik Krešimir Ačkar na svečanom prijemu ugostio je velikogoričke učiteljice i učitelje koji su ove godine otišli u zasluženu mirovinu

Objavljeno

na

Jedanaest velikogoričkih prosvjetnih radnika ove je godine otišlo u zasluženu mirovinu. Kako bi im zahvalio za dugogodišnji predani rad u odgoju i obrazovanju novih generacija, gradonačelnik Krešimir Ačkar u četvrtak je održao svečani prijem za učitelje i učiteljice.

– Ono što sve vi prošli u jednom radnom vijeku veliko je bogatstvo i iskustvo, ali tu je posebno važno biti svjestan koliko ste vi generacija odgojili, koliko ljudi oblikovali. Vi ste arhitekti budućnosti jedne generacije koju ste dobili u ruke. Možda se neće svi od njih sjećati vaših riječi, onoga što ste im poručivali, što ste ih naučili, ali svakako će kod vaših učenika ostati onaj pozitivan osjećaj koji su imali nakon što ste ih vi učili i usmjeravali – rekao je gradonačelnik Ačkar, čestitajući svojim gošćama i gostima.

To su Vildana Vogrinc, Marica Kupina, Jasminka Tihi Stepanić, Darija Kotrman, Petar Zadro, Nevenka Bartulović, Nedica Fiolić, Slavica Dujmović, Gordana Filipović Čamak, Goga Gerhandinger Šipek i Dubravka Cundeković.

– Nema se što puno govoriti o životu prosvjetara, gradonačelnik je sve rekao! Potpisujem sve što je izgovorio, a ja bih o tome mogao pričati mjesec dana. To je težak, borben posao, ne može se baš raditi na “ho-ruk” – rekao je učitelj Petar Zadro.

Nastavite čitati

Kultura

FOTO Festival kulturne baštine i tradicije. Memorijalni centar Nikola Tesla – Smiljan

Objavljeno

na

Objavio/la

Festival kulturne baštine i tradicije u Ličko- senjskoj županiji održan je 12.10.2024. godine u organizaciji tvrtke Shapeit iz Zagreba (vlasnica Jadranka Šepek), a sudionici popularne manifestacije iz Zagrebačke županije (Velika Gorica, Samobor, Zaprešić, Dugo Selo, Sesvete, Vrbovec) i Grada Zagreba posjetili su i Memorijalni centar Nikola Tesla Smiljan.

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović.

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Nakon dolaska u Grad Gospić prvo su razgledali spomenik Nikoli Tesli, koji je podignut ispred Kulturno informativnog centra Gospić. Zatim su se prema programu  uputili u Smiljan, rodno mjesto Nikole Tesle, jednog od najutjecajnijih znanstvenika u povijesti (Tesla je rođen 10. srpnja 1856. godine).

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

U rodnoj kući Nikole Tesle smješten je centar koji se sastoji od muzeja, knjižnice, dvorane i istraživačkog centra. U muzeju se čuvaju različiti artefakti vezani uz Teslin život i rad uključujući njegovu originalnu laboratorijsku opremu, osobne predmete, fotografije i dokumente.

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

”Memorijalni centar „Nikola Tesla“ je multidisciplinarna institucija koja objedinjuje znanost, umjetnost i turizam. Nalazi se u Smiljanu, a pod upravom je Muzeja Like Gospić. Otvoren je 10. srpnja 2006. godine povodom obilježavanja 150 godina rođenja Nikole Tesle. Memorijalni centar je zamišljen kao okupljalište za razne korisnike: djecu predškolskog uzrasta, školsku djecu, studente, umirovljenike, turiste, mjesno stanovništvo, Tesline obožavatelje, umjetnike itd.” (Wikipedija)

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Spomen područje Nikole Tesle je 2005. registrirano kao kulturno dobro i upisano u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske. Predsjedništvo Hrvatskog sabora, na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, proglasilo je 2006. Teslinom godinom. Obnovljena rodna kuća, novi muzejski postav u njoj, okruženje i prateći eksterijerni spomenici te novoizgrađeni objekti čine sadašnji Memorijalni centar „Nikola Tesla” Smiljan.

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Gospić, listopad 2024. Memorijalni centar Nikole Tesle. Foto: Ognjen Karabegović

Nakon skoro dva sata razgledavanja Memorijalnog centra, puni dojmova sudionici festivala uputili su se u restoran Prašina vlasnika Jure Mataija u Gospiću. Dočekala ih je zamjenica župana Ličko-senjske županije Jasna Orešković Brkljačić. Pozdravila je sve ispred županije te upoznala sudionike festivala sa vrlo bogatom kulturnom baštinom Ličko-senjske županije.

Galerija fotografija

Nastavite čitati

Obrazovanje

FOTO Gimnazijalci i gimnazijalke pobjednici gradskog natjecanja srednjih škola u šahu

Objavljeno

na

Objavio/la

Gradsko natjecanje u šahu za mladiće i djevojke srednjih škola Grada Velike Gorice u organizaciji Srednje strukovne škole održano je danas (srijeda, 16. listopada 2024.). U muškoj konkurenciji sudjelovale su sve četiri velikogoričke škole: Gimnazija, Ekonomska škola, Srednja strukovna škola i Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina, a u konkurenciji djevojaka natjecale su se  Gimnazija, Ekonomska i Strukovna.

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Ekipno natjecanje igrano je na 4 ploče, trajanje mečeva bilo je 15 minuta po igraču. Za korektnost natjecanja skrbilo se natjecateljsko povjerenstvo: Siniša Rajšić – predsjednik i organizator natjecanja, Bruno Kos – glavni sudac, Gordan Polan, Kristijan Ban, Nenad Mudrinić i Tomislav Škrinjarić (članovi).

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Velika Gorica, 16.10.2024. Natjecanje srednjih škola u šahu. Foto: David Jolić/cityportal.hr

Pobjedničke ekipe Gimnazije plasirale su se na Županijsko natjecanje srednjih škola u šahu. Tri prvoplasirane ekipe nagrađene su prigodnim medaljama.

Galerija fotografija

Gradsko natjecanje srednjih škola u šahu 2024./2025.

REZULTATI  Mladići – redoslijed: 1. Gimnazija Velika Gorica, 2. Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina, 3. Srednja strukovna škola Velika Gorica, 4. Ekonomska škola Velika Gorica.

Gimnazija (pobjednički sastav): Nikola Kos, Emanuel Hlap, Šimun Lučić, Jan Kajganić i Andrija Eterović. Voditelj: Gordan Polan, prof. savjetnik.

Djevojke – redoslijed: 1. Gimnazija Velika Gorica, 2. Ekonomska škola Velika Gorica, 3. Srednja strukovna škola Velika Gorica.

Gimnazija (pobjednička ekipa): Hana Biloglav, Ema Saletović, Pia Teskera, Buga Berger i Gabriela Kokorović. Voditelj: Gordan Polan, prof. savjetnik.

Nastavite čitati

Obrazovanje

U čast učiteljicama: ‘Vi ste ponos grada, vi gradite budućnost Velike Gorice!’

Gradonačelnik Krešimir Ačkar primio je u Gradskoj upravi osam nagrađenih velikogoričkih učiteljica i profesorica, koje su svoje nagrade primile iz ruku akademika Željka Reinera, potpredsjednika Hrvatskog sabora

Objavljeno

na

U konkurenciji je bilo čak 513 odgojno-obrazovnih djelatnica iz cijele Hrvatske, a najboljima je proglašeno čak osam učiteljica s našeg područja: Karmela Boc i Tihana Strmo iz ZTŠ Rudolfa Perešina, Valentina Japec i Vesna Stipić iz OŠ Nikole Hribara, Dalia Kager iz OŠ Eugena Kvaternika, Kristina Lučić iz Gimnazije Velika Gorica, Renata Kolarec i Anastazija Komljenović iz OŠ Slavka Kolara iz Kravarskog. Bio je to, naravno, dovoljno dobar razlog da gradonačelnik Krešimir Ačkar sve njih okupi na prijemu u gradskoj upravi.

– U ovom vremenu velikih izazova za obrazovanje podrška lokalne zajednice i državnog vrha od ključne je važnosti za nas učitelje. Mi ne pišemo samo prošlost i sadašnjost, mi stvaramo budućnost ovoga grada i ove zemlje. U tom kontekstu, želim vam od srca zahvaliti što ste nas pozvali na ovaj prijem. To daje snage da nastavimo dalje, da bude što bolji, jači i kvalitetniji ljudi, i da stvaramo istu takvu budućnost – u ime nagrađenih istaknula je Anastazija Komljenović.

Na prijem ih je pozvao njihov nekadašnji kolega, jer i gradonačelnik je svojevremeno bio učitelj.

– Nama u Velikoj Gorici obrazovanje je jako bitno, to je resor u koji odlazi trećina gradskog proračuna, ali uzalud bi bila sva ulaganja da nema ljudi poput ovih osam učiteljica. One su najbolje u konkurenciji 513 učitelja s područja cijele Hrvatske i zato se uvijek odlično osjećam među vama. Vrati me to u vremena kad sam i sam bio profesor, odnosno učitelj, prvo u osnovnoj, a zatim i srednjoj školi. To su prekrasna vremena, ali znam i cijeniti koliko je to zahtjevan i izazovan posao, pogotovo s novim vremenima i generacijama. Samo vi i vaše obitelji znate koliko ulažete u taj posao u svakom smislu, koliko on zna biti i emocionalno iscrpljujući. Oni koji to nisu prošli teško mogu to razumjeti – rekao je gradonačelnik i dodao:

– Vi ste ponos Velike Gorice. Vi ne odgajate samo um, nego i srce. I veliki Aristotel rekao je da odgoj samoga uma, bez odgoja srca, ni nije odgoj. Vi odrađujete predivan životni poziv, za dobrobit svih naših sljedećih generacija, ali i budućnosti našega grada. Ostanite kakve jeste, ponosni smo što imamo ljude poput vas u našoj sredini!

Nagrade u učiteljice primile iz ruku visokoga gosta.

– Pripremili smo malo iznenađenje ove godine, pa će vam nagrade uručiti potpredsjednik Sabora, akademik Željko Reiner, kojem zahvaljujem što je izdvojio vrijeme i pridružio nam se – najavio je akademika Reinera gradonačelnik.

– Velika mi je čast i zadovoljstvo biti ovdje s vama, sudjelovati pri dodjeli ovih skromnih priznanja za vaš veliki trud i veliki uspjeh. U takvoj konkurenciji nije lako biti najbolji, a vi ste najbolji zbog toga što ste požrtvovni, zbog toga što ste posvetili život, pa čak i privatni, onome što radite. Vi zapravo formirate našu budućnost. Ta djeca, ti mladi ljudi, bit će onakvi kako budu odgojeni, što će se očitovati u tome kakav će imati odnos prema životu, prema drugima. Kakvi budu oni, takav će biti i ovaj grad, ali i cijela država – rekao je Reiner i nastavio:

– Uvijek sam se divio učiteljima, jer taj posao je nevjerojatno važan. Opterećeni brigama i svakodnevnim životom, ni sami učitelji vjerojatno nisu svjesni koliko je važno sve što radite za našu zajednicu. Nekoliko godina i sam sam radio u školi, uz svoj liječnički posao uspio sam dobiti uvid u težinu i ozbiljnost onoga što učitelji rade.

Nastavite čitati

Reporter 442 - 24.10.2024.

Facebook

Izdvojeno

Sva prava pridržana © 2022 e-Radio d.o.o.