U vojarni ‘Pukovnik Marko Živković’ na Plesu posjetili smo novi kompleks iz kojeg se 24 sata čuva hrvatsko nebo. Ključna su dva objekta. U jednom su piloti smješteni kao u vlastitom domu.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
Odmaraju se, spavaju, gledaju filmove, sve dok ne zazvoni alarm, u slučaju ugroze našeg zračnog prostora. A onda u najkraćem roku trebaju dotrčati u susjedni hangar, gdje se nalazi ‘dežurni borbeni dvojac‘ Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
Uz potporu pomoćnog osoblja piloti ulaze u svoj MiG-21 i uključuju motore. Otvaraju se vrata hangara nakon čega je zrakoplov spreman za polijetanje i borbenu akciju.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
Dežurni borbeni dvojac nalazi se u sustavu NATO-a i u svakom trenutku može biti njihova potpora. S operativnim postupcima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane u NATO integriranom sustavu protuzračne i proturaketne obrane danas se na Plesu upoznao i premijer Andrej Plenković.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
“Ovo je standardna procedura, koju u dogovoru sa zapovjedništvom NATO-a hrvatske Oružane snage rade kvalitetno i koordinirano, čime Hrvatska potvrđuje da je odgovorna članica Saveza i država koja štiti svoj zračni prostor”, rekao je Plenković i zaključio kako mu je drago što je na čelu Vlade koja je nakon niza godina povećala obrambeni proračun.
Premijer je na Pleso stigao u pratnji potpredsjednika Vlade i ministra obrane Damira Krstičevića, načelnika Glavnog stožera OS RH generala zbora Mirka Šundova te ministra financija Zdravka Marića.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
Ministar obrane ističe kako je naša eskadrila spremna izvršiti sve postavljene zadaće te da je kontrola našeg zračnog prostora pitanje sigurnosti zemlje i njezine budućnosti za narednih 30, 40 godina. Zaključio je i kako su nam potrebni novi borbeni zrakoplovi, s obzirom na rizike i opasnosti. Izrazio je nadu da će odluka o kupnji novih borbenih zrakoplova biti donesena do kraja godine.
Brži i od kolega koji voze modernije avione
Zapovjednik Eskadrile borbenih aviona, pukovnik Željko Ninić, rekao je da će ‘točka na i’ biti nabavka višenamjenskog borbenog aviona. A kada je u pitanju vrijeme reakcije u slučaju trenutačne ugroze hrvatskog zračnog prostora, Ninić je poručio:
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
“Naše vrijeme reakcije je čak i kraće od prosječnog vremena reakcije pilota na modernijim avionima. Ovaj naš avion ne treži puno nauke. Pokrene se motor, provjere se sustavi i spremni smo na polijetanje”. Na pitanje Cityportala je li posao našeg pilota stresan s obzirom da voze stare zrakoplove, zapovjednik je odgovorio:
“Avion je ili ispravan ili je neispravan. Star ili mlad, nije tema”, kratko je rekao.
Vojni rok u trajanju od tri do četiri tjedna
Ministar Krstičević je istaknuo da se zapravo radi o temeljnom vojnom osposobljavanju u trajanju od tri do četiri tjedna, a ne vojnom roku te kako nije cilj militarizirati društvo.
“Želimo da osposobljavanje u trajanju od tri do četiri tjedna bude atraktivno i moderno za mladog čovjeka i osposobi ga za reagiranje u pojedinim situacijama. Neka struka dade rješenje koje je najbolje za Hrvatsku. Imamo prostore, vojarne i infrastrukture i to trebamo povezati, dodao je Krstičević.
31.01.2017. – Pleso – Obilazak kompleksa ‘dežurnog borbenog dvojca’. Foto: Miljenko Milanović/Cityportal
Novi kompleks financirala Zračna luka u zamjenu za zemljište
Izgradnju novog kompleksa dežurnog borbenog dvojca HRZ i PZO-a, financirala je Zračna luka Zagreb, u zamjenu za oko 54 hektara zemljišta koje je izdvojeno iz vojarne “Pukovnik Marko Živković” na Plesu za potrebe izgradnje novog putničkog terminala nove međunarodne zračne luke “Dr. Franjo Tuđman”.
Radovi na izgradnji zamjenskog kompleksa obuhvaćali su izgradnju smještajne građevine za pilote i tehničare, ukupne površine od 1.048 m2, hangara za tri zrakoplova površine 1.946 m2, manipulativne površine od oko 15.000 m2 te zaštitne nasipe, ograde i uređenje zelenih površina. Uz izgrađen kompleks dežurnog borbenog dvojca, izgrađena je i zamjenska infrastruktura, stajanka, spojna cesta prema Zrakoplovno tehničkom centru, heliodrom, ispitni stol, ubojni kvadrat te ispitno strelište za zrakoplove. Projektom je obuhvaćena i izgradnja zaštitnog nasipa i ograde između ZB Pleso i nove međunarodne zračne luke.
Galerija fotografija: