Povežite se s nama

Gospodarstvo

Na benzinskim postajama novo označavanje goriva

Na svakom pištolju za gorivo i mjernom uređaju za gorivo na benzinskoj postaji, kao i na već novim vozilima, stajat će posebne oznake o udjelu biogoriva, odnosno o vrsti plinovitih goriva

Objavljeno

na

Direktivom Europske unije definira se infrastruktura za alternativna goriva u cijeloj EU. Ta Direktiva obrađuje alternativna goriva, odnosno njihovu jasniju prezentaciju građanima koji žive na prostoru Europske unije. Izađimo iz birokratskih okvira i pogledajmo što to konkretno znači za krajnje potrošače. Direktiva, naime, određuje novo označavanje vrsta goriva, od 12. listopada, koje će biti primjerno na benzinskim postajama na svakom tipu goriva.  Također, te nove oznake bit će postavljene u neposrednoj blizini čepa spremnika za gorivo na novim vozilima, a bit će prezentirane i u priručnicima za nova vozila, kao i kod distributera vozila.  Pritom se misli na mopede, motocikle, tricikle i kvadricikle, osobne automobile, laka gospodarska vozila, teška gospodarske vozila te obične i putničke autobuse.

O čemu se konkretno radi? Naime, od sredine listopada na svakom pištolju za gorivo i mjernom uređaju za gorivo na benzinskoj postaji, kao i na već spomenutim novim vozilima, stajat će posebne oznake. Uz svaki motorni benzin stajat će oznake poput E5, E10 ili E85 na primjer (standardizirana kružnica i slovno-brojčana oznaka, na slici). Ona će potrošačima govoriti koliki je maksimalni postotak etanola u gorivu (E5 do 5 posto, E10 do deset posto…), odnosno biogoriva u  gorivu. Vrijednost etanola je važna, jer mnogi motori automobila ne reagiraju najbolje na više vrijednosti etanola, koji može nagrizati određene materijale (plastika, guma, aluminij…). Procjena je, naprimjer u Njemačkoj, da 90 posto svih automobila može koristiti E10 goriva bez većih problema. Prema svim izvorima, najčešća oznaka goriva na hrvatskom tržištu će biti E5, što znači za motor najmanje agresivnih do 5 posto etanola u gorivu.

Preporuka je, također, da vlasnici svih starijih vozila pitaju distributere koju količinu biogoriva podnosi njihov automobil – kako bi mogli točiti ispravno gorivo. To se odnosi i na dizelska goriva. S njima i njihovim označavanjem će biti ista procedura kao i s benzincima, ali s jednom razlikom. Dizelska goriva bit će označavana kvadratom i slovno-brojčanim oznakom, naprimjer: B7 ili B10. U ovom slučaju B7 znači do 7 posto udjela biogoriva (metilni ester masnih kiselina). Kvadratom i slovnom oznakom XTL označit će se sintetička dizelska goriva (nije dobiveno iz sirove nafte). Kao i kod motornog benzina, odnosno etanola, i kod dizela i njegove bio komponente također će trebati provjeriti usklađenost s vozilom koje imate.

Za plinovita goriva oznake su veoma jednostavne i signaliziraju o kojem se tipu goriva radi. Koristit će romb kao simbol za plinovita goriva i slovno-brojčana oznaka H2 za vodik, CNG za stlačeni prirodni plin, LNG za ukapljeni prirodni plin te LPG za ukapljeni naftni plin.

Osim u svih 28 zemalja Europske unije, ove oznake će se koristiti u Islandu, Lihtenštajnu i Norveškoj, kao i u Makedoniji, Srbiji, Švicarskoj i Turskoj. Zasad je još jedino upitno hoće li se oznake postavljati u Velikoj Britaniji, koja je nakon Brexita izabrala drugačiji politički put. Pretpostavka je da će i tamo biti uvedene oznake na benzinskim postajama, jer će one biti postavljene na svim novim automobilima.

Gospodarstvo

Velika Gorica bilježi pad nezaposlenosti, otkrivamo koja se zanimanja najviše traže

Poslodavci su prijavili čak 324 slobodna radna mjesta.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Vojtech Okenka/pexels.com

Krajem listopada 2025. godine na području Ispostave Velika Gorica evidentirano je 937 nezaposlenih osoba, što predstavlja blagi pad u odnosu na rujan te gotovo dvopostotno smanjenje u odnosu na isti mjesec prošle godine. Prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, tijekom istog mjeseca posao je pronašlo 107 osoba, dok su poslodavci istovremeno prijavili ukupno 324 nova radna mjesta.

U listopadu su se među novozaposlenima najviše isticali skladištari i prodavači, svaki s po 11 zaposlenih. Slijede administrativni službenici i čistači s po pet novozaposlenih, dok je po tri radnika pronašlo posao u ugostiteljstvu i elektrotehnici.

S druge strane, potražnja poslodavaca bila je znatno veća od broja zaposlenih. Najviše je otvorenih pozicija zabilježeno za pomoćnike u nastavi, čak 37. Čistači su bili druga najtraženija skupina s 28 slobodnih mjesta, a slijede radnici na proizvodnoj liniji (25), odgojitelji predškolske djece (18) i poštari (17). Tražili su se i nastavnici, učitelji razredne nastave, čuvari, taksi-vozači, kuhari te medicinske sestre.

Iako se broj nezaposlenih smanjuje sporim tempom, velik broj prijavljenih radnih mjesta upućuje na dinamično razdoblje za tražitelje posla u mjesecima koji slijede.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Čokoladna priča iz Gorice! Otac i kćer predstavili svoje slatkiše – Nadam se da će uz njih odrastati i neke nove generacije

Marcela i njezin otac Dragutin iz Velike Gorice stvorili su brend Choco, koji je privukao pažnju diljem Hrvatske.

Objavljeno

na

Objavio/la

Velikogoričani Marcela Marković Halkić i njezin otac Dragutin Marković našli su se u središtu pozornosti zahvaljujući projektu “Startaj Hrvatska”. Njihov obiteljski brend Choco, koji spaja domaće bučine sjemenke i vrhunsku čokoladu, predstavljen je u četvrtoj epizodi nove sezone popularnog poduzetničkog projekta. Njihove proizvode uskoro ćete moći kupiti i na policama Spar trgovina diljem zemlje.

Priča o Choco brendu počela je u Velikoj Gorici, u obitelji koja čokoladu njeguje kroz tri generacije. Marcela, danas pokretačka snaga projekta, kaže da je čokolada za nju oduvijek bila više od slatkiša. “To je miris djetinjstva, nedjelje i topline. U našoj se obitelji čokolada oduvijek dijelila oko stola, a sada od nje i živimo”, ističe Marcela.

Ideja za spoj čokolade i bučinih sjemenki pojavila se nakon jednog putovanja kada su Marcela i njezin otac otkrili sličan proizvod. Vratili su se kući odlučni da naprave svoju verziju, koristeći bučine sjemenke s domaćih OPG-ova. “Kupili smo prve koštice, počeli ih čokoladirati i malo po malo došli do savršene kombinacije”, prisjeća se Dragutin.

Projekt Startaj Hrvatska otvorio je Markovićima priliku da svoj proizvod predstave široj publici i plasiraju ga u trgovine. “Nadam se da će uz njih odrastati i neke nove generacije”, zaključuje Marcela.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Velika Gorica među vodećim gradovima po poslovnim rezultatima

Prema analizi FINA-e, deset najvećih gradova u Hrvatskoj drži više od polovice ukupnog poduzetništva.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Burak The Weekender/pexels.com

Prema analizi Financijske agencije (FINA) o poslovanju poduzetnika u 2024. godini, deset najvećih hrvatskih gradova ostvarilo je više od polovice ukupnih gospodarskih pokazatelja u zemlji. Među njima je i Velika Gorica, piše Gradonačelnik.hr.

Podaci pokazuju da su poduzetnici iz deset najvećih gradova imali 51,2% udjela u ukupnom broju poduzetnika, 55% u broju zaposlenih, te su ostvarili čak 65,6% ukupnih prihoda svih poduzetnika u Hrvatskoj. Ti gradovi zabilježili su i 66,5% ukupne dobiti te 62,4% ukupnog gubitka.

Najveći doprinos hrvatskom gospodarstvu, očekivano, dolazi iz Zagreba, čije su tvrtke u 2024. godini ostvarile 83,9 milijardi eura prihoda, što čini 75,4% svih prihoda poduzetnika iz spomenutih deset gradova. Slijede Split s 5,4 milijarde eura (4,9%) i Rijeka s 4,4 milijarde eura (4,0%).

U kontekstu Velike Gorice, grad se nalazi u krugu gospodarski najaktivnijih sredina u Hrvatskoj. FINA posebno ističe doprinos tvrtke LIDL Hrvatska, čije je poslovanje imalo značajan utjecaj na pozitivne rezultate.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Usporavanje inflacije u listopadu! Najviše rastu cijene usluga

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, godišnja inflacija u listopadu se spustila ispod razine iz prethodnih mjeseci, ali Hrvatska i dalje ostaje među zemljama s najvišim rastom cijena u eurozoni.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: pexels.com

Potrošačke cijene u Hrvatskoj bile su u listopadu 3,6 % više nego u istom mjesecu prošle godine, pokazuje prva procjena Državnog zavoda za statistiku (DZS). U odnosu na rujan, cijene su u prosjeku porasle za 0,5 %. Time se godišnja inflacija lagano usporila nakon rujanskog ubrzanja, kada je iznosila 4,1 %.

Kako prenosi Poslovni.hr, u prvim mjesecima ove godine inflacija je oscilirala, od 4 % u siječnju do 3,2 % u ožujku i travnju. Nakon toga ponovno je počela rasti, dosegnuvši vrhunac u srpnju i kolovozu s 4,1 %. Rujan je donio blago ubrzanje, a listopad sada prvi put nakon nekoliko mjeseci pokazuje vidljivije usporavanje.

Prema glavnim komponentama indeksa, najveći godišnji rast cijena zabilježen je kod usluga, koje su poskupjele 6,4 %. Slijedi skupina hrane, pića i duhana s rastom od 4,4 %, dok su energenti porasli 3,9 %. Jedini pad bilježe industrijski neprehrambeni proizvodi bez energije, čije su cijene niže za 0,2 % u odnosu na prošlu godinu. Na mjesečnoj razini, u usporedbi s rujnom, najviše su porasle cijene industrijskih neprehrambenih proizvoda bez energije (+1,9 %) i energenata (+0,8 %). S druge strane, hrana, piće i duhan u prosjeku su pojeftinili 0,2 %, a cijene usluga pale su 0,1 %.

Prema prvim podacima Eurostata, inflacija u Hrvatskoj u listopadu je iznosila 4 %. Iako se rast cijena lagano usporio, Hrvatska i dalje ima jednu od najviših inflacija u eurozoni. Višu imaju samo Estonija i Latvija. Unatoč padu tempa rasta cijena, podaci pokazuju da pritisci na troškove života i dalje traju, ponajviše kroz rast cijena usluga i energenata. Kako će se ti trendovi kretati do kraja godine, pokazat će objava detaljnih podataka sredinom studenoga.

 

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Poduzetnici, evo prilike! Besplatna radionica o zajmovima i potporama, saznajte kako se prijaviti

Besplatna radionica VEGORE i HAMAG-BICRO-a donosi pregled aktualnih financijskih instrumenata i savjete kako doći do idealnog zajma za razvoj poslovanja.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Leeloo The First/pexels.com

Kako doći do povoljnih zajmova i potpora za razvoj poslovanja, širenje investicija ili jačanje obrtnog kapitala – tema je informativne radionice koju će 13. studenoga 2025. u 10 sati u Poduzetničkom inkubatoru Velika Gorica organizirati Velikogorička razvojna agencija VEGORA u suradnji s HAMAG-BICRO-om.

Radionica pod nazivom “Aktualni zajmovi za poduzetnike – Pronađite idealan zajam za svoj poslovni rast” namijenjena je postojećim poduzetnicima, obrtnicima, ali i svima koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla. Sudionici će imati priliku saznati koje su trenutno najpovoljnije opcije financiranja dostupne na tržištu te kako uspješno aplicirati za zajam.

Tijekom radionice bit će predstavljen detaljan pregled najnovijih zajmova i financijskih instrumenata, objašnjeni uvjeti i prednosti pojedinih programa te ponuđeni praktični savjeti koji mogu pomoći u pripremi i podnošenju prijava. Predviđen je i dio za pitanja, kako bi polaznici mogli razjasniti sve nedoumice vezane uz dostupne programe i procedure.

Sudjelovanje na radionici je besplatno, no broj mjesta je ograničen, stoga se zainteresirani pozivaju da se prijave na vrijeme putem linka.

Nastavite čitati

Reporter 455 - 17.11.2025.

Facebook

Izdvojeno