Povežite se s nama

Gospodarstvo

Saša i njegov Bike Craft: Ljubav, mehanika, sjaj u očima i – podrška vašem biciklu!

U radnji s dušom, smještenoj na ulasku u Ulicu Nikole Šopa, Saša Lisec te dočekuje sa širokim osmijehom, naramkom korisnih savjeta i vještinama koje izazivaju reakcije kao što su „Isuse, pa ovo je novi bicikl“… A sve je počelo kad je jedan volan zamijenio drugim

Objavljeno

na

Tamo gdje svakoga dana prozuji gomila automobila, odmah preko puta velikog parkirališta trgovačkog centra Spar, na adresi Nikole Šopa broj 3, svoj dom pronašli su – bicikli! Točnije, dvokotačni ljubimci na toj su adresi pronašli mjesto gdje će dobiti servis, ali i njegu, po jednu dozu ljubavi, nježnosti, topline…

Sve to smješteno je u nekoliko desetaka kvadrata simpatičnog prostora, na čijim vratima stoji natpis “Bike Craft: Servis i njega bicikala”, a odmah iza tih vrata dočekat će te nasmiješeno lice glavnog i odgovornog u ovoj priči. Saša Lisec pokrenuo je posao u ljeto prošle godine, a ovih dana, zajedno s proljetnim temperaturama, krenula je i gužva u njegovoj radnji.

– Ovo je sezonski posao, počinje baš u ovo doba, u ožujku, a traje sve tamo do listopada – objašnjava nam Saša za početak druženja u mjestu na kojem se najbolje osjeća.

U nekim prošlim vremenima Goričani su ga možda znali kao jednog od organizatora Tour de Tura, instruktora u autoškoli, bio je nakon toga i profesionalni vozač, proputovao gotovo cijelu Europu, pa onda odlučio jedan volan zamijeniti drugim. Zapravo, odlučio se vratiti volanu bicikla, za kojim je proveo djetinjstvo, jureći po Gorici na svom BMX-u.

– Rekreativno sam trenirao boks i biciklizmom sam se počeo baviti kao nadopunom za boksačke treninge, da bi si pojačao kardiovaskularni sustav znajući da je biciklizam izvrstan za jačanje srca, krvnih žila i pluća. Kroz neko vrijeme, shvatio sam tu ljepotu slobode kretanja. Puno toga obiđeš, a još se i super osjećaš nakon što završi trening, kad udare dopamin i endorfin. I tako je krenulo… – vraća se Saša na početak svoje biciklističke avanture koja traje.

I nije se zaustavio samo na vožnji, jer brzo su se tu uključili i neki drugi afiniteti.

– Kako sam oduvijek volio šarafiti, počeo sam servise na svom biciklu raditi sam, a vrlo brzo su mi i frendovi počeli dovoziti svoje bicikle. Kroz sve to počeli su me zanimati svi ti industrijski standardi, pogotovo kod starih “specijalki”, u koje sam se zaljubio. U svemu tome jako mi je zanimljiva i važna povijest, način na koji je tehnologija napredovala, pa sam kupio alate i počeo restaurirati stare “specke”. Tu je krenuo prvi ozbiljan posao, krenulo se i nešto dodatno za kruh zarađivati – prepričava Lisec.

Kako su prijatelji polako počeli dovoziti i nove bicikle, Saša je učio nove standarde, kupovao nove alate…

– To radim i danas, i to konstantno. Ulažem u znanje, ali i u alate. S biciklima vam je isto kao u auto industriji. Svaki proizvođač štiti sebe, zbog “after salea”, odnosno post prodaje, pa svatko izmišlja vlastite standarde, tako da je tu jako puno specifičnih detalja na svakom biciklu – objašnjava Saša, koji nije baš odmah odlučio sam krenuti u biznis.

Umjesto toga, krenuo je drugim putem. Prošao je kroz nekoliko servisa za bicikle kao djelatnik, učio i od starog Fumića u Vlaškoj, u kultnoj radnji nekadašnjeg biciklističkog olimpijca, upoznao se sa svim fazama poslovanja, koračao prema odluci koja je realizirana u lipnju prošle godine.

– Na svakom od tih poslova nešto sam naučio. Kod majstora Fumića sam dobio uvid u pravo pravcato obrništvo, u sljedećoj firmi bavio sam se i marketingom, u onoj sljedećoj radio kao servisni savjetnik, pa kroz to skužio psihologiju biciklista, shvatio da ljudi vole svoj bicikl i da vole znati što se događa s njihovim biciklom, zašto je došlo do nekoga kvara i kako smo ga riješili – priča Lisec i nastavlja:

– Promatrajući sve skupa, vidio sam da u bike shopovima često dolazi do hoh pristupa klijentu nakon nekakvog pitanja, u smislu “pa kako ti to ne znaš..” A meni je logično da ne znamo svi sve. Ti si tu da prodaš svoju uslugu, da prodaš rješenje njegova problema. Pa zato i postojiš! Imajući to na umu, poželio sam otvoriti nešto svoje.

Poželio i otvorio. Baš onako kako je htio. Odradio je još i školovanje na Institutu za menadžment, smjestio se u malen, ali izrazito ugodan prostor i stvari postavio na svoj način.

– Zašto se “Bike Craft” tako zove? Po meni, to sugerira obrtništvo, artizanstvo, prirodan pristup radu. Zašto servis i njega bicikala? Time sam želio implicirati da volim bicikle, da volim ljudima rješavati probleme, a najviše volim reakciju klijenta kad dođe po bicikl i kaže “Isuse, što je ovo, novi bicikl?!” E, to volim!

Iako je bio prisutan tijekom cijelog razgovora, tu se negdje sjaj u očima još malo pojačao.

– Znate kako moderne mehaničare zezaju da su monteri, da na novim autima dijelove ne popravljaju nego mijenjaju? E, tako i je i u biciklizmu, dosta toga ne da se popravljati. I baš zato ja guštam u tim starim biciklima, jer oni daju važnost cerebralnoj aktivnosti. Ja moram upregnuti mozak da bi otkrio odnose snaga, osi, da bi shvatio gdje je problem i pronašao rješenje – strastveno opisuje Saša i nastavlja:

– Da ne bude zabune, volim ja i nove bicikle, tu isto guštam. Pa nema ništa ljepše od toga kad ti netko dođe s biciklom od deset tisuća eura, koji gore ima pogonsku grupu Campagnolo…

Campagnolo je, objasnio nam je i to, najstariji proizvođač komponenti za bicikle, prvenstveno kotača, mjenjača, pogonskih sklopova i kočnica. Otišli smo tom prilikom i u povijest, doznali ponešto o Tulliju Campagnolu, instituciji biciklizma i biciklističke industrije, a onda se ipak vratili u sadašnjost. U mjesec ožujak godine 2024., na početak nove biciklističke sezone.

– Otkad sam otvorio, uspio sam se dobro pozicionirati, barem za prvu godinu. Sad kad je opet granulo sunce, vidim da ima rezultata i od usmene predaje, i od ulaganja u marketing. Uložio sam u stranicu, u komunikaciju na društvenim mrežama, a u to ću i dalje ulagati. Uostalom, u marketingu kažu da si “od uložena dva dolara jedan sigurno bacio u vjetar, samo ne znaš koji”. To je strahovito bitno, jer ne znaš iz koje uličice će ti netko doći – kaže Saša i nastavlja:

– Ne stajem samo na ulaganju u edukaciju i alate. Naime, Bike Craft priča nije interesantna samo korisnicima, nego i proizvođačima. Da, oduvijek sam volio podržavati lokalnu proizvodnju, pa sam tako sad u razgovorima s dvije domaće firme koje se bave proizvodnjom bicikala i sportske opreme; Batronik Technology iz Lomnice, koja proizvodi baterije, gotove setove za nadogradnju bicikala u električne i same bicikle, te Chelichana iz Karlovca, koja se bavi proizvodnjom “custom” bicikala od titana i egzotičnih legura čelika. Uskoro će potencijalni kupac u Bike Craftu moći napraviti “bike fitting” i naručiti si bicikl po vlastitim preferencama, odnosno specifikacijama. Radim i na tome da u ponudi imam Seasucker Bike Racks, krovne nosače bicikala specifične po svojoj ekstra brzoj i ekstra lakoj montaži i demontaži.

Terminologija je to koju će bolje razumjeti biciklisti nego oni koji će to tek postati, ali razlike zapravo nema.

– Tko god dođe ovdje, u moju radnju, kakav god bicikl imao, ne radim nikakvu razliku. Popravljam, odnosno servisiram, gotovo sve; od najjeftinijih pa sve do najsofisticiranijih. Nerijetko se u servisu nađu komponente poput, recimo, Shimano Alfine i Nexus planetarnih mjenjača, koje su vlasnici, kako kažu, do sad vozili u Sloveniju ili Austriju na servis. Često održavam vrlo skupe natjecateljske kotače od karbona, proizvođača Campagnolo, Fulcrum, Roval, Zipp, DT Swiss… Ukratko, tu sam da riješim nečiji problem, kakav god on bio. Pristup mi je takav, dosta sam otvoren i prijateljski nastrojen, a ljudi to vole, taj topli pristup. Kad ti netko misli ostaviti novce, zauzvrat očekuje poštovanje, a ja to ljudima pokušavam i dati. Zamislio sam sve ovo kroz taj “boutique” pristup klijentu, a to se pokazuje dobrom odlukom. Ljudima ću uvijek rado objasniti kako se koristi bicikl, na koliko se bara pumpaju gume, koliko je važna kilaža vozača, kako se čisti lanac… Hrpa je tu detalja, a to se ljudima sviđa – dodaje.

I trajalo bi sve to skupa tko zna do kad – prošli smo u međuvremenu i sve vrste materijala od kojih se rade bicikli, koje su prednosti i mane titana i aluminija, doznali zašto bicikli od deset tisuća eura koštaju deset tisuća eura – da se nije trebalo vratiti poslu. I krenuti sređivati bicikle za novu velikogoričku biciklističku sezonu.

– Velika Gorica je po mnogo toga specifična sredina, pa je tako nekako i u biciklizmu. Tu prije svega mislim na povezanost sa Zagrebom, jer praktički svi gorički biciklisti vezani su uz zagrebačke klubove i zagrebačke terene. Kod nas zapravo ni nema kluba u pravom smislu – ističe Saša, pa nastavlja:

– Puno toga nam uvjetuje Europa. Moramo mijenjati određene standarde pristupa stvarima, htjeli mi to ili ne. U zadnjih petnaestak godina došlo je do ekspanzije biciklizma, u Europi, ali i u Hrvatskoj. U samoj Velikoj Gorici dosta toga je napravljeno posljednjih godina u tom smislu, vidimo da praktički sve nove ceste imaju i odvojen dio za bicikliste. I to je jako dobro, jer to nije samo pitanje kulture života, nego i sigurnosti. Treba nam sve to, treba nam i staza prema Čiču, i rekreativna zona… – smatra Saša.

A sve to treba nam i za biciklizam i za vožnju bicikla. A tu, ako niste znali, postoji bitna razlika.

– Vožnja bicikla je kad odeš do dućana, a biciklizam je sportska grana koja ima svoje specifičnosti. Treba znati disati, treba znati kakav bicikl voziš, za kakvu namjenu, treba znati i koje mišiće koristiti. Ti čak i tijekom vožnje možeš pozicijom sjedenja odlučiti hoćeš li koristiti, odnosno umarati, srce ili noge… – educirao nas je još malo Saša, pa sa smiješkom zaključio:

– Sve to se može naučiti kod mene u “Bike Craftu”!

Novi bicikl već je stizao na servis i njegu, sezona života na dva kotača se pošteno zahuktava…

 

Gospodarstvo

Njemačke tvrtke vjeruju Hrvatskoj! Čak njih 86 % planira nove investicije unatoč izazovima

Istraživanje Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore otkriva snažno povjerenje investitora, ali i ozbiljna upozorenja na prepreke daljnjem rastu.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Burak The Weekender/pexels.com

Njemačke tvrtke koje posluju u Hrvatskoj sve su optimističnije kada je riječ o domaćem gospodarstvu, pokazalo je novo istraživanje Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore, predstavljeno u utorak, piše Lider. Čak 86 % anketiranih tvrtki ponovno bi izabralo Hrvatsku kao lokaciju za ulaganja, dok njih gotovo 90 % trenutačno stanje gospodarstva ocjenjuje pozitivno ili zadovoljavajuće.

Godišnje istraživanje Komore, koje se provodi već dva desetljeća, ove je godine obuhvatilo 101 članicu. Više od tri četvrtine ispitanih tvrtki očekuje nastavak gospodarskog rasta istim ili ubrzanim tempom u nadolazećoj godini, a optimizam se temelji prvenstveno na članstvu Hrvatske u Europskoj uniji te njezinu povoljnom geografskom položaju.

Unatoč povjerenju u tržište, poduzetnici jasno ukazuju i na prostor za poboljšanja. Direktor Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore Timo Pleyer naglasio je važnost administrativnih olakšica, učinkovitije javne uprave i stabilnog zakonodavnog okruženja kao ključnih faktora za jačanje konkurentnosti.

„Tvrtkama su potrebni sigurnost u planiranju, pouzdanost te jednostavni, učinkoviti i transparentni procesi”, poručio je Pleyer na konferenciji za medije.

Kao najveći izazov i treću godinu zaredom, tvrtke izdvajaju kronični manjak kvalificirane radne snage, što direktno utječe na operativnu proizvodnju i mogućnost prihvaćanja novih narudžbi. Ipak, većina ispitanika navodi kako planirane investicije teku bez većih problema, a troškovi rada uglavnom ostaju stabilni.

Marjan Vučak, predsjednik Uprave Komore, istaknuo je kako se tvrtke aktivno prilagođavaju tržištu rada, ulažući u interne edukacije zaposlenika, digitalizaciju poslovanja i prilagodbu plaća tržišnim uvjetima.

„Ovo su ključni koraci prema stabilnijem i održivijem gospodarskom ekosustavu”, rekao je Vučak.

Ovogodišnje istraživanje obuhvatilo je i poslovna očekivanja u kontekstu aktualne geopolitičke situacije. Većina poduzeća ističe da na njihovo poslovanje snažno utječe gospodarska situacija u Njemačkoj, bez obzira na to što im je sjedište u Hrvatskoj ili Austriji. Također, više od polovice ispitanih tvrtki smatra da bi nove trgovinske politike Sjedinjenih Američkih Država mogle negativno utjecati na njihove poslovne uvjete.

Slični trendovi uočeni su i u paralelnim istraživanjima provedenima u još 15 zemalja srednje i istočne Europe, gdje više od 50 % tvrtki očekuje djelomičan ili snažan negativan utjecaj američke politike.

Rezultati istraživanja jasno ukazuju na snažno povjerenje njemačkih tvrtki u Hrvatsku kao poslovnu destinaciju, no istovremeno šalju upozorenje da bez reformi, posebice u administraciji i tržištu rada – potencijal daljnjeg razvoja može biti ozbiljno ograničen. U vremenu globalne nestabilnosti, upravo domaće reforme mogu postati ključni alat za privlačenje novih investicija i zadržavanje postojećih.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Pozitivan poduzetnički trend! Zagrebačka županija među pet najrazvijenijih u poduzetništvu i zapošljavanju

U posljednje četiri godine broj obrta i tvrtki u županiji značajno je porastao, dok nezaposlenost bilježi jedan od najnižih omjera u zemlji.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Nattanan23/pixabay.com

Zagrebačka županija nalazi se među pet najrazvijenijih hrvatskih županija prema skupnom indeksu razvoja poduzetništva i tržišta rada, pokazuje analiza temeljena na službenim podacima resornih institucija za razdoblje od 2021. do kraja 2024. godine, a prenosi je portal Župan.hr.

Skupni indeks razvoja temelji se na prosječnom broju obrta i poduzeća u odnosu na broj stanovnika te broju nezaposlenih na tisuću stanovnika tijekom četiri godine. Zagrebačka županija ostvarila je indeks od 104,8, čime se svrstala odmah iza Istarske, Zadarske i Primorsko-goranske županije. U županiji je prosječan broj obrta na 1.000 stanovnika iznosio 23, broj poduzeća 3, dok je broj nezaposlenih bio 16, što je među najnižima u Hrvatskoj.

U istom razdoblju u Zagrebačkoj županiji zabilježen je stabilan rast broja obrta i poduzeća, a istovremeno i pad nezaposlenosti. Na razini cijele Hrvatske krajem 2024. godine bilo je ukupno 122.877 obrta, što je za 11.035 više nego godinu ranije, dok je u odnosu na 2021. broj obrta porastao za 26.498, odnosno 27,5 %. Prema podacima iz veljače 2025., taj broj i dalje raste te je registrirano 123.485 obrta, koji zapošljavaju 228.000 osoba.

Na razini države u 2024. godini otvoreno je 14.574 novih poduzeća, što je za nekoliko stotina više nego prethodnih godina, a smanjuje se i broj brisanih tvrtki. U usporedbi s 2023. godinom kada je razlika između aktivnih i registriranih iznosila oko 70.000, u 2024. godini ta je razlika pala na 30.000.

Usporedbom podataka po županijama, broj otvorenih tvrtki u razdoblju od 2021. do 2024. godine rastao je u svim dijelovima zemlje, a Zagrebačka županija nalazi se među onima s postotnim rastom broja obrta iznad 30 %. Najveći relativni rast broja poduzeća zabilježen je u Bjelovarsko-bilogorskoj, Zadarskoj, Brodsko-posavskoj, Varaždinskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Zagrebačka županija, uz Krapinsko-zagorsku, Istarsku i Varaždinsku, spada među županije s najnižom stopom registrirane nezaposlenosti krajem 2024. godine. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, stopa nezaposlenosti u Zagrebačkoj županiji iznosila je 2,8 %, dok je prosječan broj nezaposlenih na 1.000 stanovnika kroz četiri godine bio 16.

Osim Zagrebačke, najviši skupni indeks razvoja poduzetništva i tržišta rada zabilježen je u Istarskoj (121,1), Zadarskoj (110,8), Primorsko-goranskoj (110,6) i Varaždinskoj (102,5) županiji.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Velika Gorica među gradovima s najvećim rastom potpora poduzetnicima! Evo tko prednjači u Hrvatskoj

U četiri godine hrvatski gradovi gotovo su udvostručili iznose koje ulažu u poduzetnike, obrtnike i poljoprivrednike, pogledajte koje sredine najviše izdvajaju i gdje je tu Velika Gorica.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pixabay/pexels.com

U posljednje četiri godine hrvatski gradovi izdvojili su ukupno 125,9 milijuna eura za potpore poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima, gotovo dvostruko više nego na početku mandata 2021. godine, piše Gradonačelnik.hr. Riječ je o izravnim subvencijama za razvoj gospodarstva, čiji je rast u iznosima i opsegu posebno izražen u gradovima poput Novske, Kaštela i Solina, dok se među najvećim skokovima po izdvajanjima našla i Velika Gorica.

Prema podacima iz izvještaja, gradovi su 2021. godine za potpore izdvojili 25,1 milijun eura, godinu kasnije nešto manje, 24,4 milijuna, da bi 2023. iznos porastao na 30,6 milijuna, a u 2024. dosegao čak 45,6 milijuna eura.

Gradovi su ulagali u niz mjera. Od potpora za samozapošljavanje, pokretanje posla i izradu poslovnih planova, do subvencioniranja kamata na kredite, kupnje opreme, edukacija i digitalizacije. Osim financijskih potpora, poduzetnicima se pomaže i kroz oslobađanje od komunalnih doprinosa, povoljan najam prostora u inkubatorima i ulaganja u gospodarske zone.

Iako većina gradova za potpore izdvaja oko 1 % proračuna, tek ih je devet uložilo više od 3 %. Najviše je izdvajao Grad Kaštela, prosječno 6 % proračuna, slijedi Novska s 5,1 %, a iznad 3 % su još Solin, Čabar, Pula, Prelog, Samobor, Ivanec i Đakovo.

Gledano po izdvajanjima po stanovniku, prvi je Grad Novska s 218,34 eura, zatim Pula (182,92 €), Kaštela (177,68 €), Poreč (170,87 €) i Samobor (170,48 €). Više od 100 eura po stanovniku izdvajali su i Solin, Petrinja, Prelog, Šibenik, Čabar, Opatija i Grubišno Polje.

Kombinirajući izdvajanja po glavi stanovnika i udjel u proračunu, izrađen je kompozitni indeks koji donosi ljestvicu deset gradova s najjačom potporom gospodarstvu. Prva je Novska s ukupno 2,4 milijuna eura u četiri godine, druga Kaštela s čak 6,7 milijuna, a treći Solin s 3,8 milijuna eura. Slijede Pula, Čabar, Samobor, Prelog, Poreč, Šibenik i Petrinja.

Posebno značajan podatak za Veliku Goricu je njezino mjesto među deset gradova koji su u četiri godine najviše povećali iznose za potpore gospodarstvu, točnije za 741,45 %. Grad Ivanec bilježi najveći skok, čak osmerostruko povećanje izdvajanja. Slijede Buje (+2.376,36 %) i Virovitica (+1.042,69 %), dok su u top 10 još Kaštela, Velika Gorica, Županja, Split, Pazin, Novska i Zaprešić.

Foto: Gradonačelnik.hr

Analiza proračunskih izdvajanja hrvatskih gradova u posljednjem četverogodišnjem razdoblju jasno pokazuje sve snažniju orijentaciju lokalne samouprave prema aktivnom oblikovanju gospodarskog okruženja. Gotovo dvostruko povećanje ukupnih sredstava za potpore poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima od 2021. do 2024. godine rezultat je svjesne politike ulaganja u održivi razvoj, otvaranje novih radnih mjesta i diversifikaciju lokalnih ekonomija.

Velika Gorica, uvrštena među deset gradova s najdinamičnijim rastom potpora, time potvrđuje strateški pomak prema snažnijoj institucionalnoj podršci poduzetničkom sektoru. Takvi potezi sve su važniji u kontekstu globalnih izazova i nužnosti prilagodbe lokalnih zajednica modernim ekonomskim trendovima.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Velike promjene za poduzetnike! eRačuni postaju zakonska obveza

Hrvatska gospodarska komora (HGK) aktivno je sudjelovala u radnoj skupini za izradu zakona, kao i u javnom savjetovanju održanom od 27. veljače do 28. ožujka 2025.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Mikhail Nilov/pexels.com

Na sjednici Vlade Republike Hrvatske 24. travnja 2025. usvojen je Prijedlog Zakona o fiskalizaciji kojim se uvodi značajna reforma sustava izdavanja računa – fiskalizacija eRačuna i proširenje fiskalizacije na B2B segment, prenosi Hrvatska gospodarska komora (HGK). Novi zakon stupa na snagu 1. rujna 2025., s početkom primjene od 1. siječnja 2026., a poduzetnicima je ostavljeno prijelazno razdoblje do 1. siječnja 2027. za potpunu prilagodbu.

Uvođenje fiskalizacije eRačuna omogućit će automatsko preuzimanje podataka iz računa u strukturiranom obliku putem specijaliziranog softvera, čime se znatno smanjuje administrativno opterećenje za poduzetnike. Istovremeno, državne institucije dobit će uvid u financijske tokove u stvarnom vremenu.

Hrvatska gospodarska komora (HGK) aktivno je sudjelovala u radnoj skupini za izradu zakona, kao i u javnom savjetovanju održanom od 27. veljače do 28. ožujka 2025. Prihvaćen je prijedlog HGK da se koristi isti digitalni certifikat za dva razreda fiskalizacije – f1 (primjena od 1. siječnja 2026.) i f2 (primjena od 1. siječnja 2027.).

Također, usvojen je i prijedlog Udruženja trgovine HGK prema kojem će se u fiskalizacijske podatke dodavati i “datum izvršenja usluge ili isporuke dobara”, sukladno članku 79. Zakona o PDV-u, ako se taj datum razlikuje od datuma izdavanja računa. Dodan je i podatak o datumu isporuke kao obvezni dio fiskalizacijskih podataka.

Djelomično je prihvaćen prijedlog pojednostavljenja dostave promjena poslovnih prostora za poduzetnike s velikim brojem lokacija, poput trgovaca koji upravljaju s više od 600 poslovnica.

Kako bi se omogućila pravovremena prilagodba IT sektora, Ministarstvo financija već je objavilo tehničke specifikacije, a održane su i edukacije u suradnji s HGK. Tako je 2. travnja održano online predstavljanje nacrta prijedloga Zakona o fiskalizaciji na kojem je sudjelovalo više od 500 predstavnika iz različitih gospodarskih djelatnosti. Prethodno, 25. ožujka, organiziran je sličan događaj za IT tvrtke pružatelje fiskalizacijskih usluga, s više od 60 sudionika.

Fiskalizacija u Hrvatskoj provodi se već 12 godina i predstavlja ključan alat u nadzoru gotovinskih transakcija. Novi zakon ide korak dalje – uključuje i bezgotovinske račune, posebno u poslovanju prema državnim tijelima (B2G) te u B2B segmentu. Najavljen je i razvoj besplatne aplikacije za eRačune namijenjene malim poreznim obveznicima, kako bi se njima olakšala tranzicija.

Cijeli projekt provodi se u sklopu programa Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.–2026. pod nazivom Fiskalizacija 2.0. Ciljevi projekta uključuju:

  • Prijavu bezgotovinskih računa Poreznoj upravi
  • Obveznu razmjenu eRačuna u B2B sektoru
  • Razvoj besplatnog IT rješenja za eRačune

Nacionalna fiskalna reforma u skladu je s europskim smjernicama. Europska komisija predložila je Direktivu o modernizaciji PDV sustava za digitalno doba, kako bi se smanjio gubitak prihoda i suzbile prijevare. U 2020. godini države članice izgubile su čak 99 milijardi eura prihoda od PDV-a. Novim pravilima omogućit će se digitalno izvješćivanje u stvarnom vremenu i bolja unakrsna provjera podataka između država.

Zaključno, Hrvatska novim zakonom ne samo da osigurava transparentnije i učinkovitije poslovanje, već se pozicionira kao aktivni sudionik u modernizaciji poreznih sustava unutar Europske unije. Poduzetnicima predstoji period prilagodbe, ali i konkretna prilika za optimizaciju poslovanja uz smanjenje administrativnih barijera. Uvođenje fiskalizacije eRačuna predstavlja značajan korak prema digitalnom gospodarstvu u kojem je svaka transakcija transparentna, sigurna i nadzirana u stvarnom vremenu.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Hrvatska kućanstva bogatija za 9,6 milijardi eura! Rekordan rast financijske imovine

U samo godinu dana financijska imovina kućanstava porasla je za 10 %, dok istodobno raste i njihovo zaduženje.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pixabay/pexels.com

Financijska imovina hrvatskih kućanstava na kraju 2024. godine iznosila je 106 milijardi eura, što predstavlja rast od 9,6 milijardi eura, odnosno 10 % u odnosu na prethodnu godinu, objavila je Hrvatska narodna banka (HNB) u petak u izvješću o financijskim računima za četvrto tromjesečje, prenosi Lider.

Istodobno su se financijske obveze kućanstava povećale za 2,7 milijardi eura te su na kraju godine dosegnule 28 milijardi eura, što je porast od 10,7 % u odnosu na kraj 2023. godine.

Kao rezultat tih kretanja, financijska neto vrijednost sektora kućanstava povećana je na 78,3 milijarde eura, što je za 2,1 % više nego na kraju trećeg tromjesečja te za 9,7 % više u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine. Kako navodi HNB, neto vrijednost kućanstava nastavlja s ubrzanim rastom započetim još u četvrtom kvartalu 2022.

Na razini cijelog gospodarstva, ukupna financijska imovina Hrvatske na kraju 2024. iznosila je 480 milijardi eura, što je smanjenje od 4,8 milijardi eura u odnosu na prethodno tromjesečje, ali i rast od 22,3 milijarde eura u odnosu na godinu dana ranije.

S druge strane, financijske obveze gospodarstva dosegnule su 503 milijarde eura, što je povećanje od 25,1 milijardu eura u odnosu na kraj 2023., unatoč blagom smanjenju od 1,2 milijarde eura tijekom posljednjeg kvartala.

U relativnom odnosu prema bruto domaćem proizvodu (BDP), financijska imovina gospodarstva na kraju 2024. iznosila je 560 % godišnjeg BDP-a, što predstavlja smanjenje od 17,2 postotna boda u tromjesečju te 25,6 postotnih bodova u odnosu na prethodnu godinu. Financijske obveze gospodarstva iznosile su 587 % BDP-a, što je pad od 13,6 postotnih bodova kvartalno i 24,7 postotnih bodova godišnje.

HNB ističe da se time nastavlja trend smanjivanja stanja imovine i obveza hrvatskog gospodarstva u odnosu na BDP.

Na razini poduzeća, ukupna financijska imovina nefinancijskih poduzeća krajem četvrtog tromjesečja prošle godine iznosila je 145 milijardi eura, što je porast od 1,3 % u odnosu na prethodni kvartal. Njihove financijske obveze dosegle su 215 milijardi eura, što je povećanje od 1,1 %.

Zbog navedenih kretanja, neto financijska pozicija nefinancijskih poduzeća ostala je negativna i iznosila je minus 70,4 milijarde eura, zaključuju iz središnje banke.

Nastavite čitati

Reporter 447 - 17.04.2025.

Facebook

Izdvojeno