Za vozače u Hrvatskoj više ništa nije isto kad se zaustave na benzinskoj postaji. Nakon što je Vlada Republike Hrvatske ukinula Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, cijene goriva više nisu „uštimane“ svaka dva tjedna po istom ključu. Umjesto toga, ponovno vlada tržište, a to znači da litra goriva na jednoj pumpi može biti i do nekoliko centi skuplja nego na drugoj. Početak je to jedne nove ere za domaće vozače ili još bolje rečeno, vraćanje na stari režim. A to znači da je prije točenja potrebno pogledati cijene na svim postajama.
Razlike u cijenama
Cijene prije ukidanja odredbe su bile sljedeće:
- Benzin – 1,45 €
- Dizel – 1, 38 €
- Plavi dizel – 0,77 €
Pogled na nove cijene goriva nakon Vladine odluke otkriva zanimljive razlike među distributerima. Prema informacijama portala Cijenegoriva.info
Prema informacijama portala Cijenegoriva.info, kada je riječ o Eurosuperu 95, cijene se kreću od 1,41 € na Shellovim i Tifonovim crpkama, do 1,45 € kod AdriaOila, Lukoila i Attendocentra. Ostali se kreću unutar tog raspona, primjerice, Ina, Crodux i Petrol drže cijenu od 1,44 €, dok je Mitea iz Samobora najpovoljnija s 1,43 € po litri.
Kod Eurosupera 100, svi veći distributeri gotovo su usklađeni, cijene se kreću između 1,85 € i 1,86 €, uz malu iznimku Shella, koji ga prodaje po 1,848 €.
Eurodizel, ima cijene od 1,36 € na Shell i Tifon postajama, do 1,39 € na crpkama Ine, Croduxa i Petrola. Lukoil, Mitea i AdriaOil nude cijene u sredini, to jest 1,38 €. Zanimljiv je i slučaj premium dizela, gdje je raspon značajniji, od 1,50 € kod Lukoila do 1,76 € kod Ine, Petrola i Croduxa. Shell se drži na 1,739 €, a Tifon na 1,75 €, što znači da je razlika i do 26 centi po litri.
Autoplin je i dalje najpovoljnija opcija za one koji su uložili u plinsku instalaciju. Cijene variraju od 0,73 € (Mitea) do 0,82 € (Ina), dok se ostali kreću u rasponu od 0,76 do 0,81 €.
Što se tiče plavog dizela, koji je važan za poljoprivrednike, svi distributeri, od Croduxa do Shella, trenutačno drže identičnu cijenu. 0,77 €, što je ujedno bila i cijena prije ukidanja uredbe.
Što zapravo utječe na cijenu goriva?
I dok je dosad država svaka dva tjedna određivala gornju granicu cijena naftnih derivata, sada svaka kompanija formira cijene prema vlastitom modelu. Ono što najviše utječe na cijenu je:
- Tržišna cijena sirove nafte koja podliježe globalnim burzovnim kretanjima, geopolitičkim krizama i dogovorima među zemljama OPEC-a.
- Tečaj eura u odnosu na dolar, jer se sirova nafta plaća u dolarima, a prodaje u eurima.
- Porezi i trošarine, koji čine znatan udio u konačnoj cijeni (preko 50% u nekim slučajevima).
Također, lokacija će zasigurno odigrati svoju ulogu. Manje benzinske u unutrašnjosti možda će nuditi niže cijene kako bi konkurirale, dok će postaje uz autoceste ili u urbanim sredinama vjerojatno zadržati više cijene zbog većeg prometa i manje potrebe za privlačenjem kupaca.
Kakva je budućnost cijena? Optimizam ili neizvjesnost?
Iako su nove cijene, u prosjeku, vrlo slične starima (npr. Eurosuper 95 je i prije i sada oko 1,45 €, dizel 1,38 €, a plavi dizel 0,77 €), to ne znači da će tako i ostati. Dapače, budućnost je sada još neizvjesnija. Bez Vladine intervencije, cijene će još više ovisiti o tržišnim šokovima. Ako dođe do daljnje eskalacije sukoba na Bliskom istoku, ili smanjenja proizvodnje u OPEC-u, cijene bi mogle naglo porasti. S druge strane, prelazak na obnovljive izvore energije mogao bi ih spustiti.
Vozači više neće imati „sigurnosnu mrežu“ Vladine uredbe koja je barem djelomično amortizirala skokove nafte na svjetskim tržištima. Međutim treba napomenuti kako je ministar gospodarstva Ante Šušnjar rekao kako će Vlada i dalje pratiti situaciju na tržištu i reagirati u slučaju da cijene krenu neopravdano divljati.
Ako je išta jasno, onda je to da se vozači moraju početi ponašati kao i kad kupuju sve ostalo, promišljeni, informirani i spremni birati. A kada se natječete s tržištem, informacija je najvrjednije gorivo.