Nema više gotovine, policija uvodi POS uređaje za naplatu kazni vozačima
U tijeku je edukacija policijskih službenika o načinu korištenja POS uređaja, a gotovinska naplata prometnih kazni s početkom srpnja više neće biti moguća
Dobra stara rečenica “možemo li se nekako dogovoriti”, u našim krajevima duboko ukorijenjena u mnogim situacijama, pa tako i u onima kad bi vozače zaustavila policijska ophodnja, odlazi u prošlost. Ili će se, ako ništa drugo, puno rjeđe koristiti. Naime, iz Policijske uprave Zagrebačke objavili su kako uvode POS uređaje za naplatu kazni, gotovina uskoro više neće biti opcija.
“U tijeku je edukacija policijskih službenika o načinu korištenja POS uređaja, a gotovinska naplata prometnih kazni s početkom srpnja više neće biti moguća
Građani od 1. srpnja 2022. godine novčane kazne za prekršaje počinjene u prometu, na mjestu počinjenja prekršaja više neće moći plaćati gotovinom, već od tog datuma Ministarstvo unutarnjih poslova u potpunosti prelazi na bezgotovinsku naplatu novčanih kazni putem POS uređaja.
Za tu svrhu Ministarstvo unutarnjih poslova je posredstvom Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva i Financijske agencije, nabavilo 600 POS uređaja, koji su raspoređeni po policijskim upravama u cijeloj Hrvatskoj, i to policijskim ophodnjama, motociklistima, ophodnim brodovima, ali i na međunarodne granične prijelaze i u policijske postaje”, stoji u priopćenju PU Zagrebačke, uz dodatak:
“Uz brže, efikasnije i transparentno funkcioniranje na mjestu počinjenja prekršaja, odustajanjem od naplate novčanih kazni u gotovini, Ministarstvo unutarnjih poslova ispunjava preporuke iz Izvješća V. evaluacijskog kruga GRECO-a, stručnog tijela Vijeća Europe specijaliziranog za sprečavanje korupcije, kojima unaprjeđuje kontrolu i nadzor postojećeg sustava plaćanja novčanih kazni policijskim službenicima, te utječe na smanjenje koruptivnih rizika u policiji. Uz to, navedenom promjenom obuhvaćene su i preporuke Samostalne službe za unutarnju reviziju MUP-a, koja je tijekom 2020. godine provela unutarnju reviziju na temu ‘Revizija procesa zaduživanja, oporabe i razduživanju potvrda za naplatu novčanih kazni te razduživanja sredstava od naplaćenih novčanih kazni’.
Naglašavamo da policija POS uređaje za naplatu novčanih kazni već koristi na terenu, uz naplatu kazne u gotovini, dok od 1. srpnja mogućnost plaćanja kazne u gotovini više uopće neće postojati.
Građaninu koji putem POS uređaja plati novčanu kaznu na mjestu počinjenja prekršaja uručit će se Potvrda da su novčana kazna i troškovi postupka plaćeni, i slip o obavljenoj transakciji putem POS uređaja.
Plaćanjem novčane kazne na mjestu počinjenja prekršaja za prekršaj za koji je kao kazna propisana samo novčana kazna do 2.000,00 kuna za fizičku i odgovornu osobu u pravnoj osobi, do 5.000,00 kuna za okrivljenika fizičku osobu obrtnika i fizičku osobu koja se bavi drugom samostalnom djelatnošću i do 15.000,00 kuna za pravnu osobu i s njom izjednačene subjekte, iznos kazne umanjuje se za polovicu iznosa.
Ukoliko građanin želi platiti novčanu kaznu na mjestu počinjenja, ali to nije u mogućnosti učiniti iz razloga što nema karticu kod sebe, nema dovoljno sredstava na računu ili nekog drugog razloga, policijski službenik će mu uručiti Obavijest o počinjenom prekršaju. U tom slučaju, smatrat će se da je novčana kazna naplaćena na mjestu počinjenja prekršaja ako građanin kaznu, umanjenu za polovicu iznosa, plati u roku od tri dana od primitka Obavijesti o prekršaju te dokaz o izvršenoj uplati dostavi tijelu koje je utvrdilo prekršaj.
U slučaju da građanin ne želi na mjestu počinjenja prekršaja platiti novčanu kaznu, bit će mu izdan Obavezni prekršajni nalog, te će se smatrati da je kazna u cijelosti plaćena ako građanin kojem je izdan Obavezni prekršajni nalog u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti prekršajnog naloga plati 2/3 izrečene novčane kazne.”
Za subotu, 22. studenoga, prognostičari DHMZ-a izdali su narančasto upozorenje zbog snijega i poledice, a službe diljem Hrvatske posljednjih su dana održale niz pripremnih sastanaka kako bi bile spremne na moguće izvanredne situacije. Ravnateljstvo civilne zaštite MUP-a poručuje da su sve operativne snage mobilizirane, dok se građanima savjetuje pojačan oprez i praćenje uputa nadležnih.
U gradovima i općinama koordinirani su planovi za postupanje u slučaju nepovoljnih vremenskih uvjeta, od pripremljene mehanizacije i materijala za posipavanje do mogućih zatvaranja i označavanja prometnica. Spremni su i kapaciteti za smještaj osoba koje bi se eventualno našle u izolaciji, dok Županijski centri 112 najavljuju pojačani režim rada zbog očekivanog rasta broja poziva.
Civilna zaštita podsjeća da odgovornost u zimskom razdoblju ne nose samo službe, nego i sami građani. Preporučuje se redovito praćenje prognoza i upozorenja DHMZ-a, kao i prilagodba vožnje snježnim i zaleđenim kolnicima. Vozačima se savjetuje korištenje propisane zimske opreme, smanjenje brzine te provjera stanja na cestama putem HAK-a.
U slučaju da snijeg onemogući izlazak iz kuće ili pristup osnovnim potrebama, građani mogu nazvati 112, osobito ako je riječ o hitnoj medicinskoj pomoći, potrebi za veterinarom, energentima ili nužnim namirnicama.
Upozorenja se odnose i na kretanje na otvorenom: preporučuje se izbjegavanje nepotrebnih izlazaka, hodanje očišćenim površinama, korištenje obuće s protukliznim potplatima te oprez u blizini zgrada i drveća zbog mogućeg padanja snijega ili leda. Posebno se naglašava da treba izbjegavati zaleđene površine, osobito jezera i bare, jer tanak ili sivkast led može biti iznimno opasan.
Vlasnicima kuća i poslovnih prostora poručuje se da redovito čiste prilaze i pločnike, posipaju ih solju ili pijeskom te uklone snijeg s krovova ako postoji rizik od padanja. Vozačima se također savjetuje da prije kretanja u promet u potpunosti očiste snijeg i led s vozila te ne parkiraju ispod krošnji i pročelja s kojih bi materijal mogao pasti. Kako bi se izbjegli požari i trovanja ugljičnim monoksidom, građanima se preporučuje pridržavanje uputa o sigurnom korištenju sustava grijanja.
U utorak, 25. studenoga 2025., u Područnoj knjižnici Galženica u Velikoj Gorici održat će se predavanje o tome kako roditelji mogu uspješno funkcionirati nakon razvoda. Program počinje u 18 sati, a vodit će ga Andrea Ravlić iz Obiteljskog centra, koja će okupljenima objasniti što ih čeka u procesu razvoda te kako zaštititi dobrobit djece u novim obiteljskim okolnostima.
Razvod, osim što donosi velike emocionalne i životne promjene, pred roditelje postavlja i zahtjevnu zadaću, očuvati stabilnost i sigurnost djece dok se obiteljska dinamika mijenja. Predavanje u Galženici fokusirat će se upravo na tu tranziciju te će ponuditi pregled formalno-pravnih postupaka, poput načina razvoda i uređenja roditeljske skrbi.
Sudionici će moći čuti i razlike između suradničkog i konfliktno ili natjecateljskog suroditeljstva, uz naglasak na utjecaj roditeljskih sukoba na djecu. Bit će riječi i o formiranju novih obiteljskih struktura, uključujući uloge maćehe i očuha, kao i o praktičnim savjetima za izgradnju suradničkog odnosa nakon prekida partnerske veze.
Predavanje je otvoreno za sve zainteresirane roditelje koji prolaze ili su već prošli kroz razvod te žele dodatnu podršku u očuvanju stabilnog i funkcionalnog odnosa s djecom. Ulaz je slobodan.
Besplatno i anonimno testiranje na HIV i SPI u Zagrebu! Evo gdje i kada
HZJZ provodi brzo testiranje na HIV te anonimno savjetovanje i analize urina na sedam čestih spolno prenosivih infekcija, sve bez uputnice i potpuno besplatno.
U sklopu Europskog tjedna testiranja, koji se obilježava do 24. studenoga, Hrvatski zavod za javno zdravstvo omogućuje građanima besplatno i anonimno testiranje na HIV i sedam spolno prenosivih infekcija. Testiranje se provodi u Rockefellerovoj ulici u Zagrebu, od 15 do 19 sati. Cilj je potaknuti ranu dijagnostiku i pravovremeno liječenje među osobama koje su u povećanom riziku.
Europski tjedan testiranja obilježava se sedmu godinu zaredom, a zemlje sudionice nastoje građanima približiti važnost provjere vlastitog statusa i ranog otkrivanja infekcija. HZJZ se uključio u inicijativu kroz Nacionalni program “Živjeti zdravo”, nudeći brzo testiranje na HIV čiji je rezultat poznat već nakon nekoliko minuta.
Postupak započinje kratkim razgovorom sa savjetnikom, nakon čega se iz prsta uzima nekoliko kapljica krvi. Paralelno, provodi se i anonimno testiranje na sedam spolno prenosivih infekcija, klamidiju, gonoreju, mikoplazme, ureaplazme i trihomonas, analizom uzorka urina. Za testiranje urina potrebno je da osoba ne mokri dva sata prije pregleda. Rezultati su dostupni idućeg dana, pod šifrom dodijeljenom prilikom savjetovanja, pojasnila je voditeljica savjetovališta Lana Kasumović.
Testirati se mogu punoljetni građani, dok je maloljetnicima potrebna suglasnost i pratnja roditelja ili skrbnika. Međutim, savjetovanje o spolnom zdravlju dostupno je svima, bez obzira na dob.
HZJZ podsjeća da HIV može godinama biti bez simptoma, a da zaražena osoba i dalje može prenijeti virus. Najčešći put prijenosa je nezaštićen spolni odnos te kontakt sa zaraženom krvlju, dok se HIV ne prenosi uobičajenim socijalnim kontaktom. Pravovremeno liječenje omogućuje postizanje nemjerljive količine virusa u tijelu, što znači i potpunu neprenosivost na seksualne partnere,
Slična pravila vrijede i za ostale infekcije, mnoge ne moraju izazvati simptome, a neliječene mogu dovesti do ozbiljnijih upala i komplikacija. Zbog toga je ključno redovito testiranje i odgovorno spolno ponašanje, osobito kod osoba koje mijenjaju partnere ili ne koriste zaštitu.
Jubilej 45. obljetnica Biblioteke Albatros obilježena je danas (četvrtak, 20.11.2025., početak u 19 sati) u Gradskoj vijećnici Pučkog otvorenog učilišta u Velikoj Gorici. Uvodnu riječ imao je Stipe Bilić, voditelj izdavačke djelatnosti POU-a, koji je dao kratki pregled osnutka, djelovanja i izdavačke djelatnosti Biblioteke Albatros. Ravnateljica POU-a Anita Pišković prigodnim riječima pozdravila je posjetitelje te dodijelila zahvalnice utemeljiteljima i urednicima Biblioteke Albatros.
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Biblioteka Albatros utemeljena je 1980. godine kako bi mladi i nepoznati pisci dobili prilikupredstaviti svoja književna ostvarenja široj čitalačkoj publici. Biblioteka Albatros trebala je objediniti mnoge sredine kroz književno stvaralaštvo , ali je na kraju ostala samo velikogorička i usprkos tome postala poznata diljem Hrvatske, a i šire.
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Već prve godine 1980. tiskano je šest knjiga, koje su nekim autorima bile književni prvijenci, koji su kasnije obilježili hrvatsku književnost. Među njima treba istaknuti Zlatu Cundeković, Maju Gjerek i Renea Matoušeka, hrvatskog branitelja ubijenog u Vukovaru. Dvije autorice prvih izdanih knjiga Biblioteke Albatros su Zlata Cundeković i Jolanda Marija Pažanin.
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Biblioteka Albatros je kroz svoju dosadašnju djelatnost objavila mnoge značajne knjige: Monografija Grada Velike Gorice, Povijest plemenite općine turopoljske Ivana Rožića, monografije likovnih umjetnika Dragutina Trumbetaša, kao i njegove romane, Mate Lovrića, Mladena Mikulina i drugih, kao i mnogobrojne slikovnice za najmlađe i knjige dobitnika Književne nagrade Albatros.
Do danas u Biblioteci Albatros izdane su 144 knjige: 44 zbirke pjesama, 43 romana, 23 djela publicistike, 16 monografija, 15 slikovnica i jedna zvučna knjiga. Pisana riječ ostaje vječni spomen na događaje i ljude stoga Biblioteka Albatros, koja je ostavila svoj trag kroz ovih 45 godina djelovanja, planira i u budućnosti dati prigodu piscima i istraživačima da njihovi radovi budu ukoričeni i dostupni svima.
Na kraju treba reći veliko hvala inicijatorima, osnivateljima, urednicima, grafičarima, ilustratorima, kao i svima onima koji su na bilo koji način sudjelovali u stvaranju i radu Biblioteke Albatros.
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Uz podsjećanje na početke Biblioteke Albatros u drugom dijelu večeri promovirane su i dvije knjige u izdanju Biblioteke Albatros o Novom Čiču: Novo Čiče – autor Đuro Mesić i KUD Čiče – Naših dvadeset godina. Uvod je prezentirala dr.sc. Petra Batelja Majić, a zatim su govorili Đuro Mesić i vlč. Marijan Prepeljanić.
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Velika Gorica, 20.11.2025. 45 godina Biblioteke Albatros. Foto: David Jolić/cityportal.hr
Glazbeni dio večeri odlično je otpjevala vokalna skupina starije životne dobi KUD-a Čiče. Nakon službenog dijela uslijedilo je druženje uz piće i domaće kolače.