Povežite se s nama

Zanimljivosti

Gorivo bez državne kontrole, što nas čeka kad svatko igra po svojim pravilima?

Donosimo analizu razlika među dobavljačima, pogled unatrag i ono najvažnije, što bi vozače moglo čekati u budućnosti.

Objavljeno

na

Foto: Engin Akyurt/pexels.com

Za vozače u Hrvatskoj više ništa nije isto kad se zaustave na benzinskoj postaji. Nakon što je Vlada Republike Hrvatske ukinula Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, cijene goriva više nisu „uštimane“ svaka dva tjedna po istom ključu. Umjesto toga, ponovno vlada tržište, a to znači da litra goriva na jednoj pumpi može biti i do nekoliko centi skuplja nego na drugoj. Početak je to jedne nove ere za domaće vozače ili još bolje rečeno, vraćanje na stari režim. A to znači da je prije točenja potrebno pogledati cijene na svim postajama.

Razlike u cijenama

Cijene prije ukidanja odredbe su bile sljedeće:

  • Benzin – 1,45 €
  • Dizel – 1, 38 €
  • Plavi dizel – 0,77 €

Pogled na nove cijene goriva nakon Vladine odluke otkriva zanimljive razlike među distributerima. Prema informacijama portala Cijenegoriva.info

Prema informacijama portala Cijenegoriva.info, kada je riječ o Eurosuperu 95, cijene se kreću od 1,41 € na Shellovim i Tifonovim crpkama, do 1,45 € kod AdriaOila, Lukoila i Attendocentra. Ostali se kreću unutar tog raspona, primjerice, Ina, Crodux i Petrol drže cijenu od 1,44 €, dok je Mitea iz Samobora najpovoljnija s 1,43 € po litri.

Kod Eurosupera 100, svi veći distributeri gotovo su usklađeni, cijene se kreću između 1,85 € i 1,86 €, uz malu iznimku Shella, koji ga prodaje po 1,848 €.

Eurodizel, ima cijene od 1,36 € na Shell i Tifon postajama, do 1,39 € na crpkama Ine, Croduxa i Petrola. Lukoil, Mitea i AdriaOil nude cijene u sredini, to jest 1,38 €. Zanimljiv je i slučaj premium dizela, gdje je raspon značajniji, od 1,50 € kod Lukoila do 1,76 € kod Ine, Petrola i Croduxa. Shell se drži na 1,739 €, a Tifon na 1,75 €, što znači da je razlika i do 26 centi po litri.

Autoplin je i dalje najpovoljnija opcija za one koji su uložili u plinsku instalaciju. Cijene variraju od 0,73 € (Mitea) do 0,82 € (Ina), dok se ostali kreću u rasponu od 0,76 do 0,81 €.

Što se tiče plavog dizela, koji je važan za poljoprivrednike, svi distributeri, od Croduxa do Shella, trenutačno drže identičnu cijenu. 0,77 €, što je ujedno bila i cijena prije ukidanja uredbe.

Što zapravo utječe na cijenu goriva?

I dok je dosad država svaka dva tjedna određivala gornju granicu cijena naftnih derivata, sada svaka kompanija formira cijene prema vlastitom modelu. Ono što najviše utječe na cijenu je:

  • Tržišna cijena sirove nafte koja podliježe globalnim burzovnim kretanjima, geopolitičkim krizama i dogovorima među zemljama OPEC-a.
  • Tečaj eura u odnosu na dolar, jer se sirova nafta plaća u dolarima, a prodaje u eurima.
  • Porezi i trošarine, koji čine znatan udio u konačnoj cijeni (preko 50% u nekim slučajevima).

Također, lokacija će zasigurno odigrati svoju ulogu. Manje benzinske u unutrašnjosti možda će nuditi niže cijene kako bi konkurirale, dok će postaje uz autoceste ili u urbanim sredinama vjerojatno zadržati više cijene zbog većeg prometa i manje potrebe za privlačenjem kupaca.

Kakva je budućnost cijena? Optimizam ili neizvjesnost?

Iako su nove cijene, u prosjeku, vrlo slične starima (npr. Eurosuper 95 je i prije i sada oko 1,45 €, dizel 1,38 €, a plavi dizel 0,77 €), to ne znači da će tako i ostati. Dapače, budućnost je sada još neizvjesnija. Bez Vladine intervencije, cijene će još više ovisiti o tržišnim šokovima. Ako dođe do daljnje eskalacije sukoba na Bliskom istoku, ili smanjenja proizvodnje u OPEC-u, cijene bi mogle naglo porasti. S druge strane, prelazak na obnovljive izvore energije mogao bi ih spustiti.

Vozači više neće imati „sigurnosnu mrežu“ Vladine uredbe koja je barem djelomično amortizirala skokove nafte na svjetskim tržištima. Međutim treba napomenuti kako je ministar gospodarstva Ante Šušnjar rekao kako će Vlada i dalje pratiti situaciju na tržištu i reagirati u slučaju da cijene krenu neopravdano divljati.

Ako je išta jasno, onda je to da se vozači moraju početi ponašati kao i kad kupuju sve ostalo, promišljeni, informirani i spremni birati. A kada se natječete s tržištem, informacija je najvrjednije gorivo.

Kultura

Spavaća soba nasred Galženice! U grad su nam stigli malo drukčiji gosti…

Francuski umjetnici započeli su trodnevnu izvedbu u Velikoj Gorici – u ova će 72 sata stanovati na gradskim ulicama i pozivati naše sugrađane na dijalog, otvorenost i interakciju

Objavljeno

na

Francuski umjetnici stigli su u Veliku Goricu, koju će naseliti u naredna 72 sata. Njihov privremeni dom pod vedrim nebom pokretna je instalacija, ujedno i naziv njihove izvedbe “Odiseja”. Putujući projekt u posljednjih je deset godina gostovao u velikim gradovima poput New Yorka, Tokija, Soluna, Strasbourga i Venecije, a svoju listopadsku međunarodnu turneju ove je godine počeo u Sofiji, potom je na red došao Split te Velika Gorica na kraju putovanja.

– Ljudi nas nikad ne očekuju, ali uskoro ćemo biti kao rođaci. To je univerzalno ljudsko iskustvo. Ljudi su po prirodi znatiželjni, a kad imaju vremena zastanu, žele znati što se događa. Jezik nije barijera. Nikad ništa ne očekujemo i uvijek se iznenadimo – ističe Laurent Boijeot, autor i začetnik projekta.

Uz njega su tu Valia Kardi, Clement Martin i Jean Chauvelot. Ova četveročlana umjetnička ekipa naselit će dijelove grada Velike Gorice sve do četvrtka ujutro, pa ako ih sretnete – priđite im i popričajte jer ova je izvedba ujedno i poziv na nova iskustva, na promjenu perspektiva i na upisivanje nove i jedinstvene kolektivne memorije na ulice i trgove naših gradova.

Organizator projekta je Association la Princesse, a suorganizatori međunarodne turneje uz Štoos teatar su Cirkus kolektiv (Split), ToploCentrala (Sofia) i ACT – Independent Theatre Festival (Sofia). Partneri na projektu su Francuski institut u Bugarskoj i Teatroskop. Partnersku podršku u Velikoj Gorici pruža Turopoljska udruga skauta “Tur” iz Velike Gorice, a izvedbu financijski podupiru Zagrebačka županija i zaklada Kultura Nova, PPS Galeković, Gorica d.d., MB Frigo i Cetina. Projekt je dio Dana Europske baštine Ministarstva kulture, realiziran u suradnji s Gradom Velikom Goricom.

U Velikoj Gorici ugostio ih je Štoos teatar, u sklopu programa “Dobar Štoos u kvartu”, kojim velikogorički umjetnički kolektiv dovodi u grad nove, inspirativne i zanimljive umjetnike, pozivajući građane na dijalog, otvorenost i interakciju.

Foto: Katarina Drvodelić

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Velika Gorica među rekorderima po broju novih stanova u Hrvatskoj

Grad bilježi jedan od najvećih porasta stambene izgradnje u Hrvatskoj, više stanova i veća ukupna površina nego godinu ranije.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Burak The Weekender/pexels.com

U 2024. godini u Hrvatskoj je dovršeno ukupno 7.440 zgrada, od čega je više od 85 % stambenih. Ukupna površina završenih zgrada iznosila je 3,4 milijuna kvadrata, što je 5,5 % više nego godinu prije. U njima je izgrađeno 16.654 nova stana, prosječne veličine 95 kvadrata.

Kako piše Gradonačelnik.hr, najviše se gradilo u Istarskoj županiji, a zatim slijede Zadarska, Splitsko-dalmatinska, Grad Zagreb, Zagrebačka i Primorsko-goranska županija. Među gradovima, nakon Zagreba, Zadar je predvodnik po broju završenih stanova, dok se Velika Gorica istaknula kao drugi grad u Hrvatskoj po broju novih stanova, čak 456 ih je dovršeno tijekom 2024. godine.

Velika Gorica je u protekloj godini zabilježila jedan od najvećih porasta izgrađenih stanova u državi, s 172 više nego 2023. godine. Time je svrstana uz bok Dugom Selu i Zaprešiću, koji su također zabilježili snažan rast stambene gradnje. Ukupna površina završenih stambenih zgrada u Velikoj Gorici iznosila je gotovo 60 tisuća četvornih metara, čime se grad nalazi na drugom mjestu u Hrvatskoj, odmah iza Zadra. U odnosu na prethodnu godinu, površina novih stambenih zgrada povećana je za više od 25 tisuća kvadrata, što je najveći rast u zemlji u apsolutnim brojkama.

U hrvatskim gradovima lani je izgrađeno 11.919 stanova, od čega bez Zagreba nešto manje od osam tisuća. Iako je ukupan broj stanova u gradovima manji za oko 12 posto u odnosu na 2023., porast gradnje u Zagrebu ublažio je ukupni pad.

Među deset vodećih gradova po broju izgrađenih stanova, uz Zadar i Veliku Goricu, nalaze se i Pula, Makarska, Osijek, Split, Dugo Selo, Kaštela, Zaprešić i Rijeka. Zanimljivo je da su među 30 vodećih i manji turistički gradovi poput Nina, Novalje, Vodnjana, Raba i Paga, gdje je intenzivna gradnja povezana s turističkim investicijama.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Raste studentska satnica, evo koliko će iznositi od siječnja 2026.

Odluku o novim iznosima uskoro treba potvrditi ministar Radovan Fuchs.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: pexels.com

Od početka iduće godine, minimalna studentska satnica u Hrvatskoj iznosit će 6,56 eura neto, što je povećanje od 50 centi u odnosu na 2025. godinu. Satnica za rad nedjeljom, blagdanima i noću bit će 9,84 eura neto, odnosno 75 centi više nego dosad, piše Srednja.hr. Nova se cijena rada temelji na odluci Vlade o povećanju minimalne plaće na 1.050 eura bruto, a službenu odluku o studentskoj satnici donijet će ministar obrazovanja Radovan Fuchs u roku od 15 dana nakon Vladine uredbe.

Povećanje studentske satnice proizlazi iz Zakona o obavljanju studentskih poslova, prema kojem se minimalna bruto plaća u državi dijeli s 160 kako bi se dobio iznos minimalne satnice. Budući da će Vlada, prema najavi premijera Andrejа Plenkovića, u petak donijeti uredbu kojom minimalna plaća za 2026. raste na 1.050 eura bruto, nova studentska satnica logično slijedi taj rast.

Time će se studentski minimalac povećati s 6,06 eura, koliko iznosi ove godine, na 6,56 eura neto, dok će rad nedjeljom i blagdanom rasti s 9,09 na 9,84 eura.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Snimili ste opasnu vožnju? Evo zašto je bolje prijaviti nego objaviti…

Dokazi s videa već su doveli do pravomoćnih presuda.

Objavljeno

na

Objavio/la

Snimili ste vozača koji prolazi kroz crveno, vozi u suprotnom smjeru ili parkira preko tri mjesta? Umjesto da video završava na društvenim mrežama, Ministarstvo unutarnjih poslova poziva građane da snimke takvih protupravnih radnji dostave izravno policiji putem mobilne aplikacije Sigurnost i povjerenje. Anonimne dojave nisu uzaludne. Štoviše, sudovi su već donosili kazne na temelju upravo takvih prijava.

Kako piše HAK, danas kada gotovo svatko ima kameru u džepu, sve više prometnih prekršaja završava na internetu, često praćenih lavinom komentara i osudom javnosti, ali bez stvarnih posljedica za počinitelje. Međutim, svatko tko je svjedočio opasnoj vožnji može pomoći u sankcioniranju prekršitelja i to anonimno, u svega nekoliko klikova.

Aplikacija Sigurnost i povjerenje omogućuje građanima da izravno pošalju policiji fotografije, videozapise i opise događaja, uz mogućnost uključivanja geolokacije. Prijave zaprimaju policijski službenici operativno-komunikacijskih centara, koji odmah procjenjuju zahtijeva li slučaj hitnu reakciju te ga prosljeđuju nadležnim službama. Pošiljatelj ostaje anoniman, ali može i dalje komunicirati s policijom putem aplikacije.

Da takve dojave doista rezultiraju postupcima, potvrđuje i primjer iz Metkovića. Prema presudi Općinskog suda (Pp-508/2024-4), vozač koji je prošao kroz crveno svjetlo kažnjen je s 150 eura nakon što je građanin policiji dostavio snimku njegova prekršaja. Na temelju videa utvrđen je vlasnik vozila, pokrenut je prekršajni postupak, a sud je dokaz prihvatio kao vjerodostojan.

Na temelju ovakvih prijava, policija ne reagira samo u ekstremnim slučajevima, već i kod svakodnevnih prometnih prekršaja koji ugrožavaju sigurnost drugih sudionika u prometu. Objavljivanje opasnih vožnji na društvenim mrežama možda donosi preglede, ali ne rješava problem. Ako već imate dokaz o kršenju zakona, pošaljite ga onima koji mogu djelovati.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Danas obilježavamo Dan dobrovoljnih darivatelja krvi! Evo kako Gorica stoji po tom pitanju

Nedostatak krvi nosi veći rizik za pacijente…

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: pexels.com

Dan dobrovoljnih darivatelja krvi, koji se u Hrvatskoj obilježava 25. listopada, prigoda je da se zahvali svima koji svojim nesebičnim činom daruju krv i time spašavaju živote. Upravo na ovaj dan 1953. godine u Željezari Sisak održana je prva organizirana akcija dobrovoljnog darivanja krvi pod okriljem Hrvatskog Crvenog križa, po načelima dobrovoljnosti, anonimnosti i solidarnosti.

Povodom obilježavanja ovog dana, iz Crvenog križa podsjećaju kako je dobrovoljno darivanje krvi temelj sigurnog zdravstvenog sustava jer omogućuje da krv i krvni pripravci budu dostupni svima kojima su potrebni. Posebno ističu da su potrebe za krvlju stalne, bez obzira na okolnosti poput epidemija ili kriznih situacija.

Nedostatak krvi, upozoravaju, nosi veći rizik za pacijente jer brojni bolesnici kojima je potrebna transfuzija ne mogu čekati. Unatoč izazovima, Hrvatska i dalje uspijeva održavati dovoljne zalihe, što je rezultat visokog odaziva darivatelja.

Svoju humanost još jednom su dokazali i Velikogoričani. Tijekom nedavne trodnevne akcije darivanja krvi u Velikoj Gorici pristupio je 331 darivatelj, a prikupljena je 291 doza krvi. Posebno se ističe činjenica da je čak desetero građana krv dalo po prvi put.

Iz Gradskog društva Crvenog križa Velika Gorica zahvaljuju svim sudionicima i onima koji su uspješno darovali krv, i onima koji ovaj put nisu mogli, ali su pokazali spremnost pomoći.

Nastavite čitati

Reporter 454 - 23.10.2025.

Facebook

Izdvojeno