Povežite se s nama

Zanimljivosti

Gorivo bez državne kontrole, što nas čeka kad svatko igra po svojim pravilima?

Donosimo analizu razlika među dobavljačima, pogled unatrag i ono najvažnije, što bi vozače moglo čekati u budućnosti.

Objavljeno

na

Foto: Engin Akyurt/pexels.com

Za vozače u Hrvatskoj više ništa nije isto kad se zaustave na benzinskoj postaji. Nakon što je Vlada Republike Hrvatske ukinula Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, cijene goriva više nisu „uštimane“ svaka dva tjedna po istom ključu. Umjesto toga, ponovno vlada tržište, a to znači da litra goriva na jednoj pumpi može biti i do nekoliko centi skuplja nego na drugoj. Početak je to jedne nove ere za domaće vozače ili još bolje rečeno, vraćanje na stari režim. A to znači da je prije točenja potrebno pogledati cijene na svim postajama.

Razlike u cijenama

Cijene prije ukidanja odredbe su bile sljedeće:

  • Benzin – 1,45 €
  • Dizel – 1, 38 €
  • Plavi dizel – 0,77 €

Pogled na nove cijene goriva nakon Vladine odluke otkriva zanimljive razlike među distributerima. Prema informacijama portala Cijenegoriva.info

Prema informacijama portala Cijenegoriva.info, kada je riječ o Eurosuperu 95, cijene se kreću od 1,41 € na Shellovim i Tifonovim crpkama, do 1,45 € kod AdriaOila, Lukoila i Attendocentra. Ostali se kreću unutar tog raspona, primjerice, Ina, Crodux i Petrol drže cijenu od 1,44 €, dok je Mitea iz Samobora najpovoljnija s 1,43 € po litri.

Kod Eurosupera 100, svi veći distributeri gotovo su usklađeni, cijene se kreću između 1,85 € i 1,86 €, uz malu iznimku Shella, koji ga prodaje po 1,848 €.

Eurodizel, ima cijene od 1,36 € na Shell i Tifon postajama, do 1,39 € na crpkama Ine, Croduxa i Petrola. Lukoil, Mitea i AdriaOil nude cijene u sredini, to jest 1,38 €. Zanimljiv je i slučaj premium dizela, gdje je raspon značajniji, od 1,50 € kod Lukoila do 1,76 € kod Ine, Petrola i Croduxa. Shell se drži na 1,739 €, a Tifon na 1,75 €, što znači da je razlika i do 26 centi po litri.

Autoplin je i dalje najpovoljnija opcija za one koji su uložili u plinsku instalaciju. Cijene variraju od 0,73 € (Mitea) do 0,82 € (Ina), dok se ostali kreću u rasponu od 0,76 do 0,81 €.

Što se tiče plavog dizela, koji je važan za poljoprivrednike, svi distributeri, od Croduxa do Shella, trenutačno drže identičnu cijenu. 0,77 €, što je ujedno bila i cijena prije ukidanja uredbe.

Što zapravo utječe na cijenu goriva?

I dok je dosad država svaka dva tjedna određivala gornju granicu cijena naftnih derivata, sada svaka kompanija formira cijene prema vlastitom modelu. Ono što najviše utječe na cijenu je:

  • Tržišna cijena sirove nafte koja podliježe globalnim burzovnim kretanjima, geopolitičkim krizama i dogovorima među zemljama OPEC-a.
  • Tečaj eura u odnosu na dolar, jer se sirova nafta plaća u dolarima, a prodaje u eurima.
  • Porezi i trošarine, koji čine znatan udio u konačnoj cijeni (preko 50% u nekim slučajevima).

Također, lokacija će zasigurno odigrati svoju ulogu. Manje benzinske u unutrašnjosti možda će nuditi niže cijene kako bi konkurirale, dok će postaje uz autoceste ili u urbanim sredinama vjerojatno zadržati više cijene zbog većeg prometa i manje potrebe za privlačenjem kupaca.

Kakva je budućnost cijena? Optimizam ili neizvjesnost?

Iako su nove cijene, u prosjeku, vrlo slične starima (npr. Eurosuper 95 je i prije i sada oko 1,45 €, dizel 1,38 €, a plavi dizel 0,77 €), to ne znači da će tako i ostati. Dapače, budućnost je sada još neizvjesnija. Bez Vladine intervencije, cijene će još više ovisiti o tržišnim šokovima. Ako dođe do daljnje eskalacije sukoba na Bliskom istoku, ili smanjenja proizvodnje u OPEC-u, cijene bi mogle naglo porasti. S druge strane, prelazak na obnovljive izvore energije mogao bi ih spustiti.

Vozači više neće imati „sigurnosnu mrežu“ Vladine uredbe koja je barem djelomično amortizirala skokove nafte na svjetskim tržištima. Međutim treba napomenuti kako je ministar gospodarstva Ante Šušnjar rekao kako će Vlada i dalje pratiti situaciju na tržištu i reagirati u slučaju da cijene krenu neopravdano divljati.

Ako je išta jasno, onda je to da se vozači moraju početi ponašati kao i kad kupuju sve ostalo, promišljeni, informirani i spremni birati. A kada se natječete s tržištem, informacija je najvrjednije gorivo.

Zanimljivosti

AI pod povećalom zakona! Kazne i do 15 godina zatvora?

Je li Hrvatska spremna za ovakvu regulaciju AI-a?

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pavel Danilyuk /pexels.com

U javnom savjetovanju nalazi se Nacrt prijedloga izmjena i dopuna Kaznenog zakona, kojim bi Hrvatska prvi put uvela posebno kazneno djelo povezano s umjetnom inteligencijom. Kako piše Bug.hr, novi članak 215.a predviđa sankcije za “dovođenje u opasnost života i imovine sustavom umjetne inteligencije”. Prema prijedlogu, kaznena odgovornost obuhvatila bi sve uključene u razvoj, testiranje, nadzor ili uporabu AI sustava ako ti postupci dovedu do ozbiljnih posljedica.

Prema obrazloženju Ministarstva pravosuđa i uprave, cilj je odgovoriti na rastuću primjenu umjetne inteligencije, od automatiziranih vozila do drugih tehnologija i rizike koje one mogu predstavljati za sigurnost ljudi i imovinu.

Prijedlog zakona predviđa kaznu zatvora od šest mjeseci do pet godina za izazivanje opasnosti, dok bi za nehaj kazna išla do tri godine. Ako primjena AI-a prouzroči tešku tjelesnu ozljedu ili imovinsku štetu velikih razmjera, kazna bi mogla iznositi do deset godina zatvora. U slučaju smrtnih posljedica, odgovornima bi prijetila kazna između tri i petnaest godina zatvora, odnosno do osam godina ako je riječ o nehaju.

Zakon također donosi i definiciju “sustava umjetne inteligencije”, opisanog kao strojni sustav koji pokazuje određenu razinu samostalnosti, prilagodljivosti i sposobnost donošenja odluka koje mogu utjecati na stvarna okruženja.

Na prijedlog su se već pojavile i prve kritike. Ratko Mutavdžić iz Microsofta smatra da je nova formulacija preširoka i da se kosi s europskim AI Actom, koji jasno definira scenarije visokog rizika poput autonomnih vozila ili zdravstvene tehnologije. Upozorava da bi generalna odredba mogla narušiti pravnu sigurnost i preklapati se s postojećim kaznenim djelima.

Slično upozorenje dao je i tehnološki konzultant Tomislav Tipurić, koji smatra da bi predložene promjene mogle zakočiti primjenu umjetne inteligencije u svim segmentima društva. Po njegovim riječima, ograničenja ovakvog tipa mogu dugoročno utjecati na konkurentnost i razvoj gospodarstva.

Prijedlog izmjena nalazi se u javnoj raspravi na platformi e-Savjetovanja.

Jedno je sigurno, donošenje ovih izmjena otvorit će novo poglavlje u regulaciji umjetne inteligencije u Hrvatskoj.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Trećina tinejdžera redovito koristi e-cigarete! Pogledajte rezultate istraživanja

Više od trećine tinejdžera redovito koristi e-cigarete, a nova analiza otvara pitanje mogu li one postati “ulaz” u svijet pušenja.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Elsa Olofsson/unsplash.com

E-cigarete sve više zamjenjuju klasične cigarete među mladima, pokazuje najveća dosad provedena analiza o njihovom utjecaju koju prenosi 24sata. Istraživanje britanskih znanstvenika otkrila je da više od trećine tinejdžera u dobi od 16 do 18 godina redovito koristi e-cigarete, dok je prije deset godina to činilo tek manje od 10 % njih. Stručnjaci upozoravaju da bi takav trend mogao imati ozbiljne posljedice po zdravlje i navike mladih.

Analiza 56 preglednih radova, koja je obuhvatila čak 384 istraživanja, pokazala je da postoji dosljedna povezanost između korištenja e-cigareta i kasnijeg prelaska na redovito pušenje. Iako nije moguće nedvojbeno dokazati uzročno-posljedičnu vezu, ponavljajući nalazi u različitim studijama sugeriraju da e-cigarete mogu djelovati kao svojevrsna “vrata” prema cigaretama.

Osim rizika od razvijanja navike pušenja, istraživanje je povezalo korištenje e-cigareta s nizom zdravstvenih problema. Od pogoršanja astme, upale pluća i bronhitisa, do glavobolja, migrena pa čak i smanjenja broja spermija kod mladih muškaraca. Uočena je i povezanost s depresijom i suicidalnim mislima.

No, među stručnjacima postoje i oprečna mišljenja. Profesorica Ann McNeill s King’s Collegea London upozorava da dosljednost nalaza ne znači i uzročnost, te da “gateway teorija” ostaje upitna. Slično smatra i dr. Emma Beard sa Sveučilišta u Londonu, koja ističe da su stope pušenja u padu, dok je istodobno porasla popularnost e-cigareta što dodatno komplicira tumačenje rezultata.

Za razliku od klasičnih cigareta, e-cigarete ne sadrže duhan niti proizvode katran i ugljični monoksid, ali ispuštaju nikotin i druge kemikalije s potencijalno štetnim učinkom. Dugoročni utjecaj na zdravlje još uvijek je nepoznat, no visoka razina nikotina povezuje se s povišenim krvnim tlakom i većim opterećenjem srca.

Svjetska zdravstvena organizacija prošle godine zaključila je da su dokazi o štetnosti i korisnosti e-cigareta “kompleksni” te ih nije preporučila kao sredstvo za prestanak pušenja. U međuvremenu, Velika Britanija je od lipnja zabranila prodaju jednokratnih e-cigareta, a na tržištu su ostali dopušteni samo punjivi modeli.

Iako e-cigarete mnogi vide kao manje štetnu alternativu klasičnim cigaretama, nova analiza pokazuje da bi njihov rastući utjecaj među mladima mogao predstavljati ozbiljan javnozdravstveni izazov. Struka ostaje podijeljena. Jedni upozoravaju na “efekt ulaza” u pušenje i brojne zdravstvene rizike, drugi naglašavaju nedostatak čvrstih dokaza i potrebu za daljnjim istraživanjima.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

3 ključne promjene u zdravstvenom osiguranju! Evo što građani trebaju znati

Od 1. kolovoza na snagu stupaju izmjene Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pexels.com

Izmjene Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju stupaju na snagu 1. kolovoza 2025. godine i donose tri važne novosti. Kako prenosi Mirovina.hr, nezaposleni iz određenih kategorija više se neće morati javljati HZZO-u svaka tri mjeseca, povećavaju se iznosi naknada za bolovanje, a putni troškovi za odlazak na liječenje odsad će se obračunavati po novom, jedinstvenom modelu.

Dosadašnja obveza osobnog dolaska svaka tri mjeseca nezaposlenima koji nisu evidentirani na burzi rada ukinuta je za više skupina građana. Među njima su osobe s invaliditetom trećeg i četvrtog stupnja, korisnici rodiljnih i roditeljskih potpora, samohrani roditelji djece do sedme godine, kao i oni koji brinu o teško bolesnom članu obitelji. Izuzetak vrijedi i za one koji su zbog zdravstvenog stanja ili drugih opravdanih razloga spriječeni osobno pristupiti HZZO-u.

Međutim, studenti i učenici koji su izgubili status redovitog morat će se javiti HZZO-u do 30. listopada, a potom nastaviti dolaziti svaka tri mjeseca.

Novost je i povećanje iznosa naknade plaće koju isplaćuje HZZO za vrijeme bolovanja duljeg od 42 dana, kao i u slučajevima izolacije, njege člana obitelji ili komplikacija u trudnoći. Najniži iznos naknade s dosadašnjih 110,36 eura raste na 353,15 eura, dok se najviši povećava gotovo dvostruko, s 565,04 na 995,45 eura. Posebno se ističe i da će roditelji koji njeguju oboljelo dijete mlađe od sedam godina primati punu naknadu plaće, do zakonom propisanog maksimalnog iznosa.

Treća promjena odnosi se na putne troškove za odlazak na liječenje. Od sada se oni obračunavaju po jedinstvenoj cijeni od 0,11 eura po kilometru najkraće cestovne relacije, bez obzira na to koriste li građani vlak ili drugi oblik javnog prijevoza. Time se ispravlja ranija nepravda prema umirovljenicima i starijima, koji su zbog besplatnih karata vlakom ostajali bez naknade. Uvjeti za ostvarivanje prava na troškove ostaju isti. Ustanova mora biti udaljena najmanje 50 kilometara, a osiguranik ne smije imati pravo na sanitetski prijevoz.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Pregled školskih i državnih praznika za 2025./2026., sve na jednom mjestu

Donosimo pregled kalendara za 2025./2026., od početka nastave i polugodišta do zimskih, proljetnih i državnih praznika.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pexels.com

Nastava u osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj u školskoj godini 2025./2026. počinje u ponedjeljak, 8. rujna 2025., a završava u petak, 12. lipnja 2026. Maturanti će svoje obaveze okončati ranije, 22. svibnja. Studentski.hr je povodom toga napravio popis svih dana kada učenici opet mogu na trenutak predahnuti od školskih obaveza.

Prvo polugodište trajat će od 8. rujna do 23. prosinca, nakon čega slijedi zimski odmor. Nastava se nastavlja 12. siječnja 2026., kada počinje drugo polugodište. Učenici će tada imati i proljetne praznike, točnije od 30. ožujka do 7. travnja. Za većinu školaraca ljetni praznici počinju 12. lipnja, dok maturanti završavaju s nastavnim obavezama tri tjedna ranije.

Osim školskih rasporeda, učenici i roditelji mogu računati i na neradne dane povodom državnih praznika. Riječ je o Danu svih svetih (1. studenoga), Danu sjećanja na žrtve Domovinskog rata (18. studenoga), Božiću i Svetom Stjepanu (25. i 26. prosinca), Novoj godini (1. siječnja), Bogojavljenju (6. siječnja), Uskrsu i Uskrsnom ponedjeljku (5. i 6. travnja), Prazniku rada (1. svibnja), Danu državnosti (30. svibnja) te Tijelovu (4. lipnja).

Posebnu pažnju trebat će obratiti maturanti, koji nakon završetka nastave u svibnju ulaze u razdoblje državne mature i upisa na fakultet.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Znate li tko ima prednost kad nema prometnih znakova? Evo što kaže Vrhovni sud

Pravilo desne strane često izaziva nesporazume. Nedavna odluka Vrhovnog suda pokazuje koliko su te situacije složene i da prekršajna presuda ne mora značiti i odgovornost za naknadu štete.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pexels.com

Na raskrižju cesta bez prometnih znakova vrijedi pravilo desne strane, vozač mora propustiti vozilo koje dolazi s njegove desne strane. Međutim, iznimke postoje. Primjerice, vozači moraju propustiti vozila na tračnicama, kao i ona koja se kreću cestom s prednošću prolaska. Poseban slučaj odnosi se i na ulazak s makadamske na asfaltiranu cestu te obvezu vozača da pri skretanju propusti bicikliste na stazi ili traku.

Iako se čini jasno, praksa pokazuje da vozači često pogrešno procjenjuju tko ima pravo prolaska. HAK prenosi jedan od takvih slučajeva koji je završio na Vrhovnom sudu, a pokazao je koliko je pitanje komplicirano.

Do nesreće je došlo kada se vozilo kretalo županijskom cestom i nije propustilo drugo vozilo koje mu je dolazilo s desne strane, iz nerazvrstane ulice. Prekršajni sud je vozača sa županijske ceste proglasio krivim jer nije poštovao pravilo desne strane, a isti zaključak donijeli su i nižestupanjski sudovi u postupku za naknadu štete.

No, Vrhovni sud zauzeo je drukčiji stav. Istaknuto je kako sudionici u prometu moraju znati prepoznati značaj ceste, čak i kada nema prometnih znakova. Županijska cesta, prema zakonu, ima viši status od nerazvrstane, a dodatno je na mjestu nesreće bilo postavljeno prometno zrcalo, što upućuje da je riječ o sporednoj cesti. Sud je zaključio da okolnosti jasno ukazuju na različitu važnost cesta, pa se vozač s nerazvrstane ceste nije mogao opravdavati nepostojanjem prometnih znakova.

Ključna poruka odluke Vrhovnog suda jest da prekršajna presuda ne mora automatski značiti i odgovornost za štetu. U parničnom postupku sud može donijeti potpuno drukčiji zaključak. Također, odluka podsjeća vozače da prometnu situaciju moraju sagledati šire, ne samo kroz pravilo desne strane, već i kroz kategorizaciju cesta i postavljenu infrastrukturu, poput prometnih zrcala.

Vozači moraju biti svjesni značaja ceste kojom voze i ne smiju se oslanjati samo na pravilo desne strane. U protivnom, mogu se naći u situaciji da prekršajno budu kažnjeni, a u parničnom postupku ostanu bez naknade štete ili čak snose financijske posljedice.

Nastavite čitati

Reporter 451 - 31.07.2025.

Facebook

Izdvojeno