Povežite se s nama

Zanimljivosti

Digitalne vozačke dozvole stižu u EU! Starijim vozačima prijeti kraći rok valjanosti

Nova pravila, o kojima su se usuglasili Europski parlament i Vijeće EU, donose značajne promjene, od digitalne verzije dozvole dostupne na mobitelima do potencijalnih ograničenja za starije vozače.

Objavljeno

na

Foto: Life Of Pix/pexels.com

Europski parlament i Vijeće Europske unije postigli su dogovor o novim pravilima vezanim uz vozačke dozvole, koja uključuju uvođenje digitalne verzije dozvole dostupne putem mobilnih uređaja, prenosi Mirovina.hr. Među izmjenama koje izazivaju polemike je i mogućnost država članica da uvedu kraće razdoblje valjanosti vozačkih dozvola za osobe starije od 65 godina, a primjena novih pravila očekuje se u roku od pet i pol godina.

Europska unija kreće u modernizaciju sustava vozačkih dozvola. Nova pravila, o kojima su se usuglasili Europski parlament i Vijeće EU, donose značajne promjene, od digitalne verzije dozvole dostupne na mobitelima do potencijalnih ograničenja za starije vozače.

I dok je digitalizacija naišla na pozitivne reakcije, prijedlog da se za vozače starije od 65 godina uvede kraći rok valjanosti dozvole izazvao je burne rasprave. Prema novim pravilima, svaka država članica imat će mogućnost odlučiti želi li primijeniti ovu odredbu. No, organizacije koje se bave pravima starijih osoba upozoravaju da bi se time mogla povrijediti temeljna prava.

AGE Platform Europe, europska mreža udruga za prava starijih, oštro je reagirala na prijedlog. Smatraju kako bi automatsko skraćivanje roka valjanosti dozvola isključivo na temelju dobi bilo oblik dobne diskriminacije. Upozoravaju kako takve mjere nisu znanstveno utemeljene te da sposobnost upravljanja vozilom treba procjenjivati individualno, bez obzira na kronološku dob.

„Takve mjere nisu utemeljene na znanstvenim dokazima koji bi opravdali automatsko smanjenje valjanosti vozačke dozvole nakon određene dobi. Umjesto toga, potrebna je individualna procjena sposobnosti“, poručuju iz AGE Europe.

Organizacija ističe da brojni stariji građani i dalje voze odgovorno i sigurno, a da bi im dodatna ograničenja mogla nepotrebno ugroziti mobilnost, neovisnost i kvalitetu života.

U Hrvatskoj, prema anketi portala Mirovina.hr, čak 65 % osoba starijih od 65 godina redovito vozi automobil, dok 14 % vozi povremeno. Samo ih 8 % ne vozi zbog zdravstvenih razloga. Ipak, statistike iz 2024. pokazuju kako su stariji vozači sudjelovali u 2.688 prometnih nesreća u prvih sedam mjeseci godine, pri čemu je ozlijeđeno 779 osoba, a 24 ih je izgubilo život.

Upravo zbog takvih brojki zagovornici novih mjera ističu potrebu za dodatnim oprezom, no ostaje pitanje jesu li opća dobna ograničenja pravi način za postizanje sigurnosti na cestama.

Nova pravila još nisu stupila na snagu, a države članice imat će rok od pet i pol godina za njihovu implementaciju. Hoće li Hrvatska iskoristiti mogućnost uvođenja ograničenja za starije vozače, ostaje za vidjeti.

Zanimljivosti

Od 2027. besplatni bankomati za sve? Banke upozoravaju na moguće posljedice

Građani će od 2027. moći besplatno podizati gotovinu na svim bankomatima, no banke upozoravaju da bi takva odluka mogla ugroziti ulaganja i stabilnost prihoda.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Karolina Grabowska/pexels.com

Od 2027. godine svi građani Hrvatske trebali bi moći besplatno podizati gotovinu na bilo kojem bankomatu, bez obzira na to u kojoj banci imaju račun, najavilo je Ministarstvo financija. Kako prenosi Poslovni.hr, plan izaziva zabrinutost banaka koje upozoravaju da bi gubitak prihoda od naknada mogao ugroziti njihova ulaganja.

Prema podacima Hrvatske narodne banke, u Hrvatskoj je krajem prvog kvartala 2025. bilo ukupno 3999 bankomata, što je oko 300 više nego početkom godine. Povećanje broja bankomata uobičajeno je uoči turističke sezone, no dugoročno gledano, mreža bankomata se smanjuje u odnosu na isti period prethodne godine manja je za gotovo 500 uređaja, a u posljednje četiri godine broj se smanjio za više od 700 ili 15 %.

Unatoč tome, Hrvatska se i dalje ubraja među zemlje Europske unije s najgušćom mrežom bankomata, više ih po glavi stanovnika imaju samo Austrija i Portugal. Visoka gustoća ponajviše se objašnjava utjecajem turizma. Gotovo polovica svih bankomata smještena je u jadranskim županijama, a najviše ih je u Gradu Zagrebu (745), Splitsko-dalmatinskoj (570) i Primorsko-goranskoj (364) županiji.

Trenutno je potrošačima omogućeno besplatno podizanje gotovine dvaput mjesečno na bankomatima banaka u kojima nemaju osnovni račun. No, prijedlog Ministarstva financija predviđa potpunu funkcionalnost nacionalne bankomatske mreže od 2027., što bi značilo potpuno ukidanje naknada za podizanje gotovine na svim bankomatima.

Banke zasad nisu usuglasile tekst memoranduma kojim bi se regulirala nacionalna mreža bankomata. Njihove pozicije po tom pitanju se razlikuju, ponajviše zbog različitih veličina mreža i troškova njihova održavanja, od opskrbe gotovinom do informatičkih prilagodbi.

Bankari ističu da naknade predstavljaju važan izvor prihoda, posebno u uvjetima volatilnih kamatnih prihoda, a koriste se za održavanje sustava, sigurnost i razvoj. U HUB Analizama pozivaju se i na međunarodnu studiju Ernst & Younga, prema kojoj su prosječne naknade u Hrvatskoj među najnižima u promatranim zemljama. Primjerice, mjesečna naknada za vođenje računa i mobilno bankarstvo iznosi tri eura.

U kontekstu digitalne transformacije, broj poslovnica i zaposlenika u bankarskom sektoru također se smanjuje. Krajem ožujka 2025. bilo je 782 poslovnice, dok ih je četiri godine ranije bilo 894. Broj zaposlenih pao je ispod 18 tisuća. Na financijskoj konferenciji u Opatiji, čelnici banaka istaknuli su važnost ulaganja u digitalizaciju. Predsjednik Uprave OTP banke Balázs Békeffy naveo je da danas odobrenje online kredita traje svega sedam minuta, dok je nekad zahtijevalo odlazak u poslovnicu. Liana Keserić iz Raiffeisenbanke Hrvatska naglasila je da digitalna transformacija zahtijeva spajanje tehnologije s personaliziranim pristupom te istaknula važnost umjetne inteligencije u podizanju efikasnosti i promjeni načina korištenja bankarskih usluga.

Dok država želi dodatno olakšati pristup gotovini građanima, banke upozoravaju da takve mjere, bez jasne strategije financiranja, mogu narušiti održivost bankarskog sustava i usporiti digitalna ulaganja. U konačnici, rasplet ove inicijative ovisit će o postizanju dogovora između države i banaka te o tome kako će se uspostaviti nacionalna mreža bankomata do 2027. godine.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Ove namirnice iz vaše kuhinje psi smiju jesti bez straha, provjerite koje!

Mnogi vlasnici žele razveseliti svog ljubimca zalogajem sa stola, no nisu sve ljudske namirnice sigurne za pse. Donosimo popis devet koje veterinari preporučuju.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Matthias Zomer/pexels.com

Koje ljudske namirnice psi smiju jesti, zašto su sigurne i kako ih pravilno poslužiti? Ovo su ključna pitanja koja si postavljaju mnogi vlasnici pasa kada požele podijeliti međuobrok sa svojim četveronožnim prijateljem. Stručnjaci i veterinari naveli su devet namirnica koje psi mogu sigurno konzumirati, ali uz određene mjere opreza, prenosi Večernji.hr.

Mrkva – međuobrok koji rado biraju i vlasnici i njihovi psi. Veterinarka Ambika Vaid ističe da je niskokalorična i odlična za dijeljenje. Osim što sadrži beta-karoten koristan za zdravlje očiju, njena tekstura pomaže u održavanju dentalne higijene, napominje veterinarka Kathryn Dench. Savjetuje da se mrkva prereže uzdužno kako bi se smanjio rizik od gušenja.

Maline – bobičasto voće s niskim udjelom šećera, poput malina, pogodno je za pse, tvrdi veterinarka Jamie Clanin. Maline su dobar izbor kada želite ponuditi nešto slatko, a pritom ne štetiti zdravlju ljubimca.

Pileća prsa – u slučaju da nestane pseće hrane, veterinarka Lauren Witter preporučuje obična, kuhana pileća prsa bez kože, kostiju i začina. Naglašava da je riječ o odličnom izvoru proteina, ali savjetuje oprez kod prvog hranjenja jer neki psi mogu biti osjetljivi na piletinu.

Pire od bundeve – ako pripremate pire od bundeve, možete ga sigurno podijeliti s ljubimcem. Veterinarka Vaid ističe da je riječ o izvoru topivih vlakana koji pomaže kod želučanih problema. Adam Guest iz tvrtke za hranu za kućne ljubimce upozorava da treba koristiti isključivo običnu, kuhanu bundevu, bez začina i zaslađivača.

Jabuke – svježe i vlaknaste, jabuke su dobra opcija za pse, navodi Clanin, jer su bogate vlaknima i imaju privlačnu teksturu. Međutim, važno je ukloniti sjemenke jer su otrovne, dok je koža sigurna za konzumaciju.

Maslac od kikirikija – mnogi psi ga obožavaju, no veterinarski savjet je da se koristi umjereno. Veterinarka Hannah Hart napominje da je bogat mastima i da bi kalorije iz poslastica trebale činiti najviše 10 % dnevnog unosa. Također ističe da treba birati verzije bez soli i bez ksilitola, umjetnog zaslađivača opasnog po život pasa.

Kokice – bez soli i maslaca niskokalorična su poslastica za pse, kaže Clanin. Bitno je da nisu začinjene ni masne, kako ne bi izazvale probavne smetnje.

Borovnice – veterinarka Dench preporučuje borovnice zbog visokog sadržaja antioksidansa, niskog broja kalorija i obilja vlakana. Dodaje da su borovnice bile dio prehrane i kod predaka domaćih pasa, divljih vukova.

Zelene mahune – pomažu u kontroli težine kod pasa, posebno kod onih koji moraju smršaviti. Hart navodi da su bogate vlaknima i važnim vitaminima i mineralima poput A, B6, C, K, željeza, kalcija i proteina.

Dijeljenje hrane s kućnim ljubimcem može biti sigurno i korisno, ali samo ako znate koje su namirnice prikladne za pse. Veterinarski savjeti jasno upućuju na važnost umjerenosti, izbjegavanja začina i pravilnog pripremanja hrane. Prije nego podijelite zalogaj sa svojim psom, provjerite nalazi li se na popisu sigurnih namirnica, zdravlje vašeg ljubimca ovisi o tome.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Zabranjeni mobiteli, točno vrijeme i strog nadzor, evo kako će izgledati državna matura

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja propisao detaljna pravila za ljetni rok mature, uključujući i postupanje u slučaju provale, krađe ispita ili zdravstvenih problema pristupnika.

Objavljeno

na

Objavio/la

Ljetni rok državne mature za školsku godinu 2024./2025. počinje idućeg tjedna, a Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) donio je odluku o pripremi, organizaciji i provedbi ispita. Dokument, koji sadrži detaljne upute na devet stranica, propisuje sve – od izgleda ispitne prostorije, pravila ponašanja učenika, pa sve do postupanja u izvanrednim situacijama, poput krađe ispita ili zdravstvenih poteškoća, prenosi Srednja.hr.

Prvi ispiti kreću već u ponedjeljak, kada se polažu materinski jezici nacionalnih manjina, a tijekom tjedna slijede Biologija, Politika i gospodarstvo te Fizika.

Kako izgleda ispitna prostorija?

Razmak među učenicima mora biti najmanje jedan metar, a na vratima prostorije treba biti jasno označeno da je ispit u tijeku. Na ulazu mora stajati popis učenika koji polažu ispit u toj prostoriji. Svaki učenik sjedi za svojim stolom na kojem je istaknuto njegovo ime, a u prostoriji mora biti sat, prostor za odlaganje zabranjenih predmeta i rezervni pribor. Zidovi moraju biti prazni, a klupe ne smiju biti ispisane.

Pola sata prije početka ispita započinje identifikacija učenika, pri čemu je obvezno predočenje osobne iskaznice. Ako netko nema identifikacijski dokument, dežurni nastavnik to bilježi, a identifikacija se mora izvršiti u roku od 24 sata. U posebnim slučajevima identifikaciju može provesti nastavnik.

Što učenici smiju (i ne smiju) imati sa sobom?

Zabranjeno je unošenje mobitela i drugih elektroničkih uređaja, poput pametnih satova ili slušalica. U slučaju sumnje da učenik posjeduje takav uređaj, može ga se nakratko izvesti iz prostorije i provjeriti. Ako se sumnja potvrdi, ispit za učenika završava. Ako se ne potvrdi, učenik se uz ispriku vraća u učionicu, a vrijeme mu se produžuje za vrijeme trajanja provjere. Provjera se ne smije provoditi tijekom ispita slušanja.

Dopušteni predmeti uključuju osobni dokument, bočicu vode bez naljepnice, dozvoljeni pribor za pisanje naveden u katalogu predmeta te ispitne materijale. Učenici smiju napustiti prostoriju radi WC-a samo uz pratnju, i to jedan po jedan. Nije dopušten izlazak u prvih 30 minuta ni u posljednjih 15 minuta ispita.

Kako se postupa u izvanrednim situacijama?

U slučaju provale u školu, škole su dužne odmah kontaktirati NCVVO i policiju. Ako nije došlo do krađe ispitnih materijala, sastavlja se zapisnik, a ispit se odvija normalno. U slučaju potvrđene krađe, NCVVO donosi odluku o daljnjim koracima, koji mogu uključivati odgodu, prekid ili poništenje ispita. U konačnici se utvrđuje i eventualna materijalna šteta.

Dogodi li se da učeniku pozli tijekom ispita, dežurni nastavnik poziva ispitnog koordinatora te se učenika izvede iz prostorije. Ako je potrebno, poziva se liječnik. Ako učenik nije u stanju nastaviti s ispitom, ispitno povjerenstvo može donijeti odluku o prekidu ispita i opravdanom izostanku, o čemu se izvještava NCVVO.

Sve ove mjere imaju za cilj očuvati regularnost i sigurnost državne mature, a škole su dužne strogo ih se pridržavati.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Zaboravili ste produžiti vozačku? Mogli biste platiti skoro 17.000 eura

Vožnja s istek­lom vozačkom dozvolom ne povlači samo kaznu od 130 eura, već i ozbiljan financijski rizik ako izazovete nesreću. Evo što kaže zakon.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Peter Fazekas/pexels.com

Ako vozač upravlja vozilom s istek­lom vozačkom dozvolom, prema stavu Vrhovnog suda Republike Hrvatske, smatra se da vozi bez dozvole, prenosu HAK. Zakon o obveznim osiguranjima u prometu i Zakon o sigurnosti prometa na cestama predviđaju ozbiljne posljedice za takve vozače i financijske i prekršajne.

Zaboravljanje produženja vozačke dozvole može vas skupo stajati. Naime, iako vozači možda imaju važeću policu osiguranja, ako vozačka dozvola nije produljena, u slučaju prometne nesreće osiguranje neće pokriti štetu, barem ne dugoročno. Društvo koje isplati odštetu oštećenoj strani ima pravo tražiti povrat tog iznosa od vozača koji nije imao važeću dozvolu, i to u iznosu do 12 prosječnih neto plaća u Hrvatskoj. Prema najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku, prosječna neto plaća u veljači 2025. iznosila je 1.416 eura. To znači da potencijalni trošak za nepažljivog vozača može iznositi i do 16.992 eura i to iz vlastitog džepa.

Zakon o sigurnosti prometa na cestama također predviđa novčanu kaznu od 130 eura za vožnju s istek­lom dozvolom. Iako se radi o relativno manjoj kazni u usporedbi s potencijalnim regresnim zahtjevom osiguravajuće kuće, ona je dodatni razlog da vozači vode računa o roku valjanosti dokumenta.

Prema važećem zakonu, vozačka dozvola za kategorije AM, A1, A2, A, B, BE, F i G vrijedi 10 godina. Prilikom produženja, vozači moraju obaviti liječnički pregled ako je tako bilo predviđeno prilikom izdavanja dozvole.

Za kategorije C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE i H, dozvole vrijede 5 godina, a svi vozači tih kategorija obvezno prolaze zdravstveni pregled pri svakom produljenju.

Vozačke dozvole izdane po starim propisima, posebice one u papirnatom formatu izdane do 65. godine života vozača, još uvijek su važeće. Međutim, prema Pravilniku o vozačkim dozvolama, one vrijede najduže do 19. siječnja 2033. godine. Nakon tog datuma, i te dozvole će morati biti zamijenjene.

Vrhovni sud RH još je davne 2002. godine zauzeo stajalište kako vozačka dozvola predstavlja službenu ispravu kojom se vozaču daje ovlaštenje za upravljanje vozilom. Ako to ovlaštenje istekne, vozač se pravno tretira kao da uopće nema dozvolu. Zakonski okvir je jasan, a posljedice su ozbiljne.

Ako ste među onima koji su davno položili vozački ispit i nemate zdravstvenih ograničenja, lako se može dogoditi da ste zaboravili produžiti vozačku dozvolu. No, zaborav u ovom slučaju nije bezazlen, može vas koštati tisuće eura. Stoga, ako još niste, provjerite datum valjanosti svoje vozačke dozvole, možda je vrijeme za obnovu već stiglo.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Što zapravo znači „40 % šanse za kišu” na vremenskoj aplikaciji? Nije ono što mislite

Mnogi krivo tumače postotke uz simbole kiše u vremenskim aplikacijama, evo što ti brojevi zaista znače.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pixabay/pexels.com

Koliko puta ste otvorili vremensku aplikaciju na iPhoneu i ugledali natpis „40% šanse za kišu”? Možda ste pomislili da to znači kako će kiša padati 40% dana, ili da će 40% vašeg područja biti pogođeno oborinama, prenosi Index.hr. No značenje tog postotka mnogima nije jasno, a rasprava koja se razvila na Redditu pokazala je koliko su korisnici zbunjeni.

Na popularnoj platformi Reddit, korisnik pod imenom Wonderscout1 iznio je objašnjenje koje je izazvalo lavinu komentara. Prema njegovim riječima, ako meteorolog vjeruje s 80 % sigurnosti da će padati kiša, ali samo na 50 % određenog područja, aplikacija će prikazati 40 % šanse za kišu. Isto tako, ako je 100 % siguran da će kiša padati, ali samo s 40 % vjerojatnosti da će zahvatiti vašu lokaciju, rezultat je opet 40 %.

Zbunjeni? Niste jedini. Iako je dio korisnika izjavio da su nakon tog pojašnjenja još zbunjeniji, drugi su pokušali dodatno razjasniti stvar.

Jedno od preciznijih objašnjenja glasi da taj postotak zapravo označava vjerojatnost da će kiša pasti na točno određenoj lokaciji unutar šire regije, u točno određenom vremenskom intervalu. Drugim riječima, 40 % šanse za kišu znači da postoji 40 % vjerojatnosti da će na vašoj lokaciji padati kiša, najčešće unutar jednog sata.

Time se automatski isključuju najčešće zablude:

  • Ne znači da će kiša padati 40 % dana
  • Ne znači da će 40 % regije biti pogođeno oborinama
  • Ne znači da će kiša padati 40 % vremena u satu

Reddit korisnik referirao se na tzv. PoP formulu, stariju meteorološku metodu koja se koristila u SAD-u. PoP = C × A, gdje je C povjerenje prognostičara u kišu, a A udio regije koji će biti zahvaćen oborinama. Tako, 80 % sigurnosti × 50 % regije = 40 % šanse. Međutim, ta metoda danas nije standardna ni univerzalna.

U kontekstu iPhoneove vremenske aplikacije, stvari su jasnije: postotak koji vidite uz simbol kiše označava vjerojatnost oborine za vašu točnu lokaciju unutar određenog vremenskog intervala. Dakle, ako vidite 40 % za razdoblje između 14 i 15 sati, to znači da meteorološki modeli predviđaju 40 % šanse da će na vašoj lokaciji pasti kiša i to baš tada.

Za korisnike aplikacija koje prate vrijeme, to znači da treba pažnju obratiti ne samo na brojku, već i na vremenski kontekst u kojem se ta brojka pojavljuje jer samo tako se može donijeti informirana odluka, treba li vam kišobran ili ne.

Nastavite čitati

Reporter 448 - 14.05.2025.

Facebook

Izdvojeno