Povežite se s nama

HOTNEWS

Dan kad je Gorica postala jednosmjerna! ‘Tog se dana našim ljudima život promijenio…’

Ove se nedjelje, 2. listopada, navršava 40 godina od uvođenja jednosmjernog prometa u Veliku Goricu. Autor idejnog rješenja tog projekta Ivan Mikulčić nije želio da ovaj dan prođe samo tako. Pa smo sjeli na kavicu kod Rojca…

Objavljeno

na

Takve stvari uvijek se rade u noći s petka na subotu, čisto da se ljudi do ponedjeljka barem malo naviknu na promjenu. I tog 2. listopada 1982. bila je subota. Malo nam je problem pričinjavalo to što je u tijeku bio “par-nepar” režim, pa su na benzinskoj na ulasku u Goricu, na uglu današnjeg parkinga iza Tržnog centra, ljudi u kolonama stajali do 5 ujutro, ali tu je policija odradila velik dio posla. I uspjeli smo, te noći krenuo je jednosmjerni promet kroz Veliku Goricu…

Tim riječima naše druženje s povodom, uz malu s mlijekom kod prijatelja Rojca, počinje Ivan Mikulčić. Čuveni velikogorički nogometni sudac, jedini iz našega grada koji je sudio jugoslavensku prvu ligu, ali i prometni stručnjak s posebnom ulogom u ovoj priči. I ponosni Goričanin koji nije želio da jedna ovakva obljetnica prođe nezapaženo.

– To je bila jako važna promjena u životu našega grada, šteta bi bilo propustiti reći da se 2. listopada obilježava 40 godina od trenutka kad je uveden prometni sustav kakav imamo i danas – govori nam gospon Mikulčić.

Ne bi mu se reklo, ali u životnom kalendaru su već 72 ljeta, što će reći da je u vrijeme dok se sve ovo događalo bi u ranim tridesetima.

– I prije nego što se o tome počelo službeno razgovarati, sjeo sam doma i dva-tri dana polako crtao kako bi to izgledalo. Gdje bi išla koja cesta, gdje semafori, gdje pješački prijelazi, gdje biciklističke staze… Sve to stavio sam na papir A3 formata i čekao pravi trenutak.

A on je ubrzo i došao. Kao što je do našeg stola u tom trenutku došao i gazda, Miljenko Rojc, pravi čovjek da nam dočara kako je to izgledalo u vrijeme dok se Zagrebačkom vozilo dvosmjerno, jer kuća mu je odmah tu, prvi red do ceste.

– Kako je bilo? Kao da smo živjeli na prikolici od kamiona! – slikovit je Rojc, kao i obično.

– Buka kamiona koji su ovuda jurili bila je nesnosna. Mi stanari znali smo nakon nekog vremena kad koji kamion prolazi, što vozi, a po tome smo i odlučivali kad ćemo ići spavati. Nema smisla ni lijegati u krevet prije nego prođu oni koji će te svakako probuditi… Sve u svemu, nepodnošljivo – objašnjava Rojc.

Ova je fotografija snimljena u svibnju 1982., nekoliko mjeseci kasnije ovako se automobili više nisu mogli mimoilaziti… Foto: Višnja Huzjak/Muzej Turopolja

 

Kako se radilo o ravnoj cesti, često su tu vozači znali nagaziti papučicu, velikom brzinom prolaziti kroz središte grada, a česte su bile i prometne nesreće, u nerijetkim slučajevima i sa smrtnim posljedicama. Problema su imali i autobusi, pa je ubrzo došlo do konsenzusa – nešto se po ovom pitanju mora promijeniti.

– Tadašnji načelnik općine Nikola Kovačević, vrlo odlučan i odrješit čovjek, okupio je ljude iz policije, ZET-a, a pozvao je i mene, koji sam u tom trenutku bio na funkciji šefa odsjeka za regulaciju prometa Grada Zagreba, u čijem sastavu je bila i općina Velika Gorica. Ljutio se, galamio, govorio da ništa ne radimo, a ja sam mu mirno odgovorio: “Ali ja već imam idejno rješenje, cijeli projekt…” Tu je i on malo zastao, iznenadio, možda malo i naljutio što sam to radio prije nego što je on to odobrio, ali dobro mu je došlo u pokretanju cijele te priče – prisjeća se Ivan Mikulčić.

U Zagrebu su se nerado odlučivali na velika ulaganja u “selske” općine, kako su tad nazivali sve okolne dijelove Zagreba, uključujući i Veliku Goricu, ali prezentacija ove priče, s gotovim rješenjem, ubrzo je prihvaćena. U proljeće 1982. krenuli su radovi, koji su do početka listopada bili u potpunosti završeni.

– U to se vrijeme iz Zagreba dolazilo jednim kolnikom, također dvosmjerno, i tako je bilo sve do ulaska u Podbrežnicu, gdje se po novome skretalo desno na današnju ulicu Matice Hrvatske, odakle se u dvije trake išlo sve do Sisačke. Postavili smo 11 novih semafora napravili nekoliko ugibališta za autobusne stanice, a najveći posao bio je posložiti sve oko tadašnje tržnice, danas Tržnog centra. Tu smo jedan manji park pretvorili u stanicu na koju i danas staju autobusi iz Zagreba, a zbog autobusa iz smjera Siska napravili smo iznimku i dodali treću traku, kako bi autobusi sa Sisačke mogli doći do kolodvora vozeći tih par desetaka metara u suprotnom smjeru. Sve druge opcije bile su neizvedive, iako smo zbog te trake morali ukloniti nekoliko stabla kestena – pojašnjava nam Mikulčić.

Do uspostave novog sustava autobusi iz Zagreba su išli do mjesta na kojem smo sjedili, do križanja na kojem je i kafić Rojc, pa danas “sakrivenim” odvojkom išli desno do današnje Matice Hrvatske, i zatim lijevo prema kolodvoru. Istim putem su se autobusi i vraćali. Uz jednosmjerni promet to se promijenilo, pa je uspostavljen model kojim autobusi voze i danas.

Odvojak kojim su nekad skretali autobusi danas je “sakriven” žardinjerama i nema prometnu funkciju

– Dio ljudi se bunio u početku, to je uvijek tako, jer vrijeme putovanja od točke A do točke B nekima se produžilo, ali ubrzo su svi shvatili da je ovaj model puno bolji. Pohvale smo dobili i od autobusnih prijevoznika, i od policije, jer smanjen je broj nesreća, ali i od običnih ljudi. Možda i najveće oduševljenje izazvala je biciklistička staza po Zagrebačkoj. Čak i oni koji dotad nikad nisu vozili bicikl sad su poželjeli isprobati novu stazu, provozati se Goricom, nastalo je malo biciklističko ludilo – sa smiješkom govori Mikulčić.

Nabraja gospon Ivan i brojne druge detalje, o kojima čovjek ne razmišlja u svakodnevnom životu, a svakako su bitni pri izradi jednog ovakvog plana. Dobili smo tako i prvi gorički zeleni val, budući da su to tad semafori radili bez ikakve koordinacije.

– Mislim da smo do tad imali četiri semafora, ali toliko loše posložena da su dva stalno bila ugašena. I na to su se ljudi neko vrijeme navikavali, s novih 11 semafora puno se toga promijenilo, pa je u prvo vrijeme znalo dolaziti i do zabuna, do lakših sudara… Ali opet kažem, novi ustroj prometa donio je cijeli niz poboljšanja i to su ljudi itekako prepoznali.

Cijeli projekt trebalo je nekako i financirati, a rješenje je pronađeno u kombinaciji SIZ-a za lokalne ceste i gradske ulice Grada Zagreba i SIZ-a komunalnih djelatnosti općine Velika Gorica. Prvi su financirali svu projektnu dokumentaciju, sve semafore i signalizaciju, drugi izgradnju autobusnih ugibališta te sve radove oko tržnice i na autobusnom kolodvoru.

I Velika Gorica je tako ušla u novu fazu svog života.

– Ponosan sam što sam kao mladi inženjer ovim projektom doprinio razvoju svoga grada, vjerujem da je to apsolutno napravljeno na dobrobit svih mojih sugrađana – ističe Ivan Mikulčić.

U to je vrijeme problem bio ulazak u grad s obje strane, pogotovo na dolasku iz Zagreba, jer tek pet godina poslije, uoči Univerzijade, napravljen je i drugi kolnički trak, što je dodatno rasteretilo gradski promet. U desetljećima koja su slijedila dobili smo i zaobilaznicu, ozbiljnu prometnu ulogu dobila je i Ulica Andrije Kačića Miošića, ali temelj je i dalje ono što je Ivan Mikulčić nacrtao na papiru A3 formata.

– Danas imamo dobru prometnu infrastrukturu, mislim da je nama u Velikoj Gorica ona puno manji problem od parkinga, kojeg kronično nedostaje. Tranzitni promet maknuo se iz središta grada, ali vjerujem da tu ima još prostora za poboljšanja. Treba motivirati ljude da idu zaobilaznim pravcima, da što manje ulaze u gradsko središte, a to se najlakše radi zaobilaznicama, ali i autocestom, koja bi morala biti besplatna. Dođe li do svega toga, prometna situacija u gradu bit će nam još i puno bolja, a ja vjerujem da se zaobilaznica koja će ići uz radar, i izlaziti na skretanju za Čiče, jednog dana mora izgraditi. Uostalom, područje prema Vukovini, gdje je i poduzetnička zona, jedini je prostor gdje se grad još može širiti – gleda u budućnost Mikulčić.

Do 1977. godine Ivan Mikulčić bavio se goričkim prometnicama, pa otišao u Grad Zagreb, od 1989. do 2010. bio u ministarstvu prometa, a do 2015. direktor Županijskih cesta

Gleda i situaciju u prometu po gradu, gleda i vidi rješenja.

– Rotori! Oni bi riješili problem na ulasku u grad s obje strane. Staviti dva velika rotora, jedan veliki rotor kod Zubaka, jedan kod veterinarske stanice, i dva manja, kod ulaza na Podbrežnicu i s druge strane kod Pivnice Turopolje. I svi čepovi bi se riješili, jer mnogi bi se i puno lakše odlučivali na zaobilaznicu – uvjeren je gospon Mikulčić.

Ova nedjelja, dakle, za njega je poseban dan. Kao što je, na neki način, poseban dan i za sve nas. Točno 40 godina prošlo je od promjene koja je unaprijedila život u našem gradu, promijenila ga, dala mu specifičnost i prepoznatljivost…. Od jednog od trenutaka koji će masnim slovima biti upisani u povijest Velike Gorice.

I zato, sretan ti rođendan, gorički jednosmjerni prometu!

HOTNEWS

Što se krije u malim glavama? Popričajte sa svojom djecom

Razgovor s djecom doprinosi njhovom mentalnom zdravlju.

Objavljeno

na

Objavio/la

Tragični događaji podsjećaju nas na važnost mentalnog zdravlja svih ljudi, a osobito djece. Ljudi su izloženi konstatnom stresu života, dok se djeca često nađu među pritiskom obitelji, vršnjačkih odnosa i društvenih mreža. Zanemarivanje njihovog mentalnog zdravlja može imati ozbiljne posljedice na odrastanje.

Mentalni problemi kod djece, poput anksioznosti, depresije ili problema s agresijom, često budu zanemarivani od strane roditelja I profesora, ili ne budu ni prepoznati.

Roditelji imaju najvažniju ulogu kod mentalnog zdravlja svoje djece te njihov odnos s djetetom može značajno utjecati na to kako se ono nosi s izazovima i emocijama. Razgovor s djecom, pokazivanje interesa za njihove misli i osjećaje, čak i kad se možda čine nevažnima, te podrška djeci može učiniti veliki napredak u njihovom mentalnom razvoju.

Djeca ne traže uvijek rješenja, često samo žele biti saslušana, a ako primijetimo da dijete postaje povučeno, nesmiju se ignorirati te promjene, jer baš to može biti znak da mu je potrebna podrška.

Ako dijete daje naznake da se bori s ozbiljnijim problemima, potrebno je obratiti se stručnjacima. Važno je imati u na umu da posjet psihologu ili savjetniku nije znak neuspjeha, nego pokazivanje odgovornosti i ljubavi prema djetetu.

A kad smo kod ponašanja djece, oni često uče iz ponašanja upravo onih ljudi kojima su okruženi. Ako sami rješavamo konflikte mirno i otvoreno pričamo o problemima, pokazujemo primjer djeci.

Nastavite čitati

Crna kronika

Krvavi napad u školi u Prečkom! Proglašen dan žalosti

U petak ujutro ušetao je 19-godišnji mladić koji je nožem napao učenike i djelatnike škole.

Objavljeno

na

Da će djeca i učiteljice Osnovne škole u Prečkom zadnji dan škole prije školskih praznika biti svjedoci krvavog napada, nitko nije mogao niti sanjati.

Bivši učenik škole, 19-godišnji mladić ušetao je u petak ujutro u školu i nožem ranio nekoliko učenika te dvoje djelatnika škole. Jedno je dijete preminulo od zadobivenih ozljeda.
Navodi se kako je mladić živio u blizini škole, a prethodno je već bio liječen na psihijatriji. Policija je ubrzo stigla na mjesto događaja te je pod nadzorom policije.

Ozlijeđeni su prebačeni na liječenje u nekoliko zagrebačkih bolnica. Svi su izvan životnih opasnosti, a troje ih čeka operacije. Učenicima, roditeljima i zaposlenicima osigurat će se i pružiti psihološka pomoć.

Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević proglasio je sutrašnji dan 21. prosinca Danom žalosti na području Grada Zagreba povodom ovog tragičnog napada na učenike i zaposlenike Osnovne škole Prečko.

Photo: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Nastavite čitati

HOTNEWS

Vozači! Ovaj vikend ste pod posebnim nadzorom

Policija će provjeravati i kažnjavati svaki prekršaj u prometu.

Objavljeno

na

Objavio/la

U cilju podizanja sigurnosti u prometu, policija će ovaj vikend na goričkim prometnicama od 20. do 23. prosinca provoditi akciju „Alkohol i droge“ te „Brzina“.

Provjeravati će te kažnjavati vozače pod utjecajem alkohola i droga te one koji se neće pridržavati ograničenju brzine.

Osim toga, kažnjavani će biti i vozači koji u autu neće biti vezani te koji će kršiti ostale prometne zakone kao što su nepropisno kretanje kolnikom, nepoštivanje prednosti prolaska, nepropisno pretjecanje, nepoštivanje prema pješacima, uporaba mobitela u vožnji i drugi prekršaji koji utječu na nastanak prometnih nesreća.

Nastavite čitati

HOTNEWS

Probajte im odoljeti: Ove šapice iz skloništa traže svoj topli dom

Volonteri su dostupni od 11 do 17 sati i rado će dočekati sve koji žele upoznati ove preslatke pse.

Objavljeno

na

Objavio/la

Blagdani su vrijeme zajedništva, ljubavi i topline doma. Međutim, psi iz Skloništa za životinje Velika Gorica to mogu samo sanjati. Neki su napušteni, neki izgubljeni, a neki nikada nisu ni doživjeli ljubav vlastitog doma.

Iako zimske dane provode u boksovima, njihova želja za Božić svake je godine, pa tako i ove, ista i vrlo jednostavna. Žele pronaći obitelj koja će ih voljeti i pružiti im dom.

– Dragec, ali i svaki drugi pas u skloništu ima svoju priču – rekli su volonteri.

Velikogoričko sklonište smješteno je u Jagodnom, na adresi Odranska ulica 75, a psi spremno iščekuju druženje i šetnje s posjetiteljima.

– Volonteri su dostupni od 11 do 17 sati i rado će dočekati sve koji žele upoznati naše pse, bilo da traže novog člana obitelji ili samo žele pomoći svojim društvom i šetnjom – poručili su iz skloništa.

Ako dođete i osobno upoznate strpljive pse, možda baš pronađete svog najboljeg prijatelja.

– Udomljavanje nije samo čin dobrote, već prilika za stvaranje neraskidive veze koja će obogatiti i vaš život i život psa kojeg odlučite primiti u svoju obitelj – motivirali su radnici skloništa.

Božićno vrijeme savršen je trenutak za pružanje suosjećanja i novih prilika te su zato pozvani svi koji imaju malo slobodnog vremena za posjetu pasa i oni koji možda već neko vrijeme razmišljaju o udomljavanju.

Za više informacija o postupku udomljavanja, možete ih kontaktirati putem Facebook profila Skloništa za životinje Velika Gorica, e-maila: [email protected] ili telefona: +385 95 400 0567

Nastavite čitati

HOTNEWS

Božićna drvca na svakom uglu, provjerili smo cijene

Većina prodajnih mjesta najpovoljnije cijene nude za smreke, čije se cijene kreću od 20 eura za ona manja te do 50 eura za veća drvca.

Objavljeno

na

Objavio/la

Svjetlucave lampice i ukrasi polako obasjavaju Veliku Goricu, a time počinje i potraga građana za savršenim božićnim drvcem. Prodajna mjesta božićnih drvca postaju nezaobilazne stanice za sve koji žele unijeti blagdanski ugođaj i miris u svoje domove.

Za one koje ne vole kupovati drvce u zadnji tren, savjetuje se da to učine bar tjedan dana prije Božića kako bi izbjegli gužve i dobili najbolje primjerke. Međutim, najveći broj kupaca ipak čeka zadnji tren te se prepuštaju božićnom kaosu.

– Prodaje počinju početkom prosinca, no 70% ljudi će kupiti božićno drvce zadnja tri dana – rekao nam je prodavač Stjepan Kaurić, s kojim su se složili i ostali prodavači.

Drugi Goričani ipak to rade strateški, kako bi očuvali svježinu drvca najduže moguće.

– Tko treba veću jelu, on dolazi na prije. Veća roba ide na početku, a manja roba potkraj – objasnio je Vlado Sučec, koji prodaje drvca na parkiralištu kod Tržnog centra.

Foto: Mia Karavla/cityportal.hr

Najčešće vrste u ponudi su nordijska jela, kavkaška jela, srebrna smreka te obična smreka. Posljednjih godina sve popularnija postaje nordijska jela zbog svoje izdržljivosti te elegantnog izgleda.

– Osim nordijskih koja ide najviše, dosta se prodaje i srebrna, koja ima intenzivan miris. Baš miriši jako jer ga ja siječem pred Božić. Ljudi na licu mjesta odaberu koji žele i tek ih tada siječem – rekao nam je Nikola Trumbetaš iz Velike Mlake.

Cijene drvca kreću se ovisno o veličini i vrsti drvca, no unatoč povećanju cijena ostalih proizvoda, cijene drvca ostale su slične kao i proteklih godina. Većina prodajnih mjesta najpovoljnije cijene nude za smreke, čije se cijene kreću od 20 eura za ona manja te do 50 eura za veća drvca. Smreke su popularne zbog svog karakterističnog mirisa, no iglice im kraće traju. Za one koji traže izdržljivije opcije, nordijske jele zbog svoje otpornosti i gustih grančica obično imaju početnu cijenu od 40 eura, dok veće dosežu i preko 100 eura.

– Jele su najtrajnije, svježe su dosta, ali nemaju mirisa kao smreka. Jeftine su što je najvažnije, iako su ove godine jako skupi svi – rekao nam je naš sugrađanin kojeg smo zatekli pri kupnji drvca.

Izbor veličine ovisi o veličini doma.

– Najprodavanije su srednje velika drvca, od poda do plafona od visine do 2,5 metra, objasnio je Aron, koji prodaje drvca kod goričkog kafića Chelos.

Foto: Mia Karavla/cityportal.hr

Nakon što blagdani prođu, prirodna drvca često završavaju kao otpad.

– To je druga nesreća ljudska, mora ići na otpad. Mali užitak, a uništavamo nečiji život. Čudno je to, osjećaj prema prirodi smo potpuno zaboravili, poručio je kupac te dodao:

– Moja kćer ima taj umjetni bor, no ukućani se vesele prirodnom – rekao je.

Dok se rezana drvca ne mogu reciklirati ni posaditi, ona u teglicama se itekako mogu koristiti ponovo, a neka čak i vratiti.

– Moja punica ga je držala u malom prostoru i skoro je uginuo, no kada ga je posadila, živnuo je, obnovila mu je život – izjavio je kupac.

Međutim, sve više prodajnih mjesta nudi opciju prodaje drvca u teglicama.

– Ako kupac uzme živi bor i ako ga ne planira zadržati, prodam mu ga u pola cijene pa mi ga vrati da ga ponovno posadim, poručio je Sučec.

Božićno drvce simbol je zajedništva. Bilo da birate mirisnu smreku ili elegantnu nordijsku jelu, pravi odabir unijet će radost u vaš dom. Uz malo truda i veći fokus na reciklažu, drvce postaje i dio ekološke svijesti.

Nastavite čitati

Reporter 444 - 19.12.2024.

Facebook

Izdvojeno

Sva prava pridržana © 2022 e-Radio d.o.o.