Povežite se s nama

Gospodarstvo

Budi promjena koju želiš vidjeti u ovom plastičnom svijetu!

Objavljeno

na

Plastika. Najpopularniji pojam na društvenim mrežama, u negativnom smislu. Lagana je, jeftina, korisna, sveprisutna i ne možemo živjeti bez nje. Plastika je fantastična, no ima i ozbiljno prokletstvo, a to je dugi vijek trajanja nakon odbacivanja u prirodu, zbog čega se sve više gomila u okolišu i tako uništava naš planet. Svake minute jedan kamion pun plastike završi u moru zbog naših konzumerističkih navika i obrazaca ponašanja, proizvodnje i potrošnje. U oceanima se plastika raspada na sitne, oku nevidljive čestice koje ulaze u hranidbeni lanac. Tu mikroplastiku jede plankton, njega jedu ribe, a ribe jedemo mi. Mikroplastika se nalazi u mnogim kozmetičkim proizvodima i sintetičkim tkaninama koje se ispiru i tako završi u morima.

Istraživanja predviđaju da bi 2050. godine u moru moglo biti više plastike nego riba.

Najzastupljenija je ambalaža za hranu i piće za jednokratnu uporabu, tzv. jednokratna plastika.
Nameće se pitanje: kamo ćemo sa silnom plastikom koju sortiramo, recikliramo i bacamo? Što MI KAO POJEDINCI možemo učiniti?

Možeš početi živjeti bez plastike – prestani upotrebljavati plastiku za namjene za koje postoje bolji zamjenski materijali, a ako već moraš kupiti plastično, upotrebljavaj onu plastiku koja dulje zadržava ekonomsku vrijednost, tako da ne završi kao otpad.

Na prvi pogled, život bez plastike izgleda kao nemoguća misija. Međutim, uz nekoliko praktičnih savjeta koje svatko od nas može provesti, vidjet ćeš da je život bez plastike i „bez otpada” itekako moguć i zapravo je jednostavniji i ljepši.

1. Pij vodu iz slavine umjesto flaširane vode
Nama u Hrvatskoj uopće ne treba nijedna plastična boca jer imamo pitku vodu. Kad ideš na posao, izlet, školu ili fakultet, ponesi svoju bocu koju ćeš puniti vodom iz slavine. Plastične boce sadržavaju štetni bisfenol-A (BPA) i ostale štetne tvari koje se polagano otapaju u vodi, pa tako dospijevaju u naš organizam gdje mogu uzrokovati hormonalne poremećaje. Staklena boca ili od nehrđajućeg čelika ne otpušta nikakve štetne tvari.

2. Zaboravi da uopće postoje plastične slamke
Zaista, ali one su najveći zagađivač u svjetskim morima i nema mjesta na svijetu gdje ih nećeš pronaći. Za njih danas postoje alternativne zamjenske slamke bez plastičnog sastojka već od bambusa ili papira. Lako su dostupne na tržištu i totalni su hit među mlađom generacijom. A uvijek možeš u kafiću naručiti piće i unaprijed napomenuti „BEZ SLAMKE“!

3. Izbjegavaj plastične prijanjajuće folije
Plastične prijanjajuće folije su omiljene jer se mogu dobro oblikovati po sendviču pa ga dobro štite. Međutim, prava su ekološka neman jer kada dospiju u oceane i rijeke, podsjećaju na meduze koje su hrana mnogim morskim životinjama, pa ih one gotovo uvijek zamijene za obrok. Upotrebljavaj višekratne folije od organskog pamuka presvučene pčelinjim voskom, koje su potpuno prirodne, ne otpuštaju štetne tvari u hranu, dobro se oblikuju, i lako se održavaju brisanjem mokrom krpom.

4. Nađi alternativu za plastične vrećice!
Platnena vrećica za višekratnu upotrebu koju ćeš nositi u kupnju izdržljivija je i bolja od plastične vrećice koju ćeš dobiti ili, po novom, kupiti od trgovca u trgovini i na tržnici. Kad kupuješ voće i povrće, upotrebljavaj vlastitu vrećicu. Apsolutni hit postali su pleteni cekeri od prirodnih ili recikliranih materijala, pa čak i „kolica za plac” na kotače, s kakvima su naše bake nekad išle u kupnju! U prtljažnik automobila spremi kartonske kutije, pa u njima prenesi namirnice kući. Upotrebljavaj biorazgradive vrećice za smeće, koje su malo skuplje od običnih, ali se ipak mogu biološki razgraditi. Ne moraš odmah baciti sve plastične vrećice koje imaš u kući. Operi i osuši staru plastičnu vrećicu i ponovno je upotrijebi bezbroj puta, sve dok se ne potrga.

5. Kupuj svježe namirnice za pripremu hrane
Danas u ubrzanom ritmu života, kada mnogi ljudi žive sami, ili pak zbog različitih rasporeda, ne stižu pripremati hranu, naručuju gotova jela ili kupuju namirnice koje mogu dugo stajati gotovo spremne za jelo. Zbog toga su takvi proizvodi dobro zaštićeni, obično u višeslojnoj ambalaži od plastike, metala i papira. Izbjegni takve proizvode i ohrabri se u pripremanju zdravih obroka za koje su ti potrebne svježe namirnice. Kupuj redovito, ali svježe. Upotrebljavaj sezonske namirnice i smrzavaj ako ti ostane višak hrane. Bar danas imamo na raspolaganju tisuće recepata brzo pripremljenih jela koja će svakako probuditi kreativca u tebi, a i vrijeme je da se počneš hraniti zdravije i ekološki osvještenije!

6. Ponesi od kuće hranu kao užinu umjesto da je kupuješ u obližnjoj trgovini
Umjesto da kupuješ gotova jelu u trgovini koja su gotovo uvijek u plastičnim posudicama za jednokratnu upotrebu, i još dodatno obložena plastičnom folijom, radije pripremi užinu kod kuće i ponesi je u posudi za višekratnu upotrebu koje ćeš nakon toga oprati i ponovno upotrebljavati.

7. Izbjegavaj upotrebu plastičnih setova za jelo
Upotrebljavaj trajno posuđe na poslu i kod kuće. U trgovinama se uz gotova jela gotovo uvijek uzima i jednokratni plastični pribor za jelo. Takav se pribor često servira i uz catering, kako se ne bi morao prati, već se baca u smeće. Nosi na posao svoj pribor za jelo, ili ga stalno drži u ladici, a kad naručiš catering, serviraj ga uz normalan pribor za jelo. Tijekom različitih proslava organiziraj ekološki tulum i ne kupuj plastične setove za jelo i piće, jer danas ima mnogo izbora papirnatih setova, Tako ćeš lako osvijestiti sve uzvanike i možda pokrenuti primjer dobre ekoprakse u obitelji i među prijateljima.

8. Biraj i kupuj artikle zapakirane samo u papirnatoj ili kartonskoj ambalaži
Kad kupuješ primjerice tjesteninu, zaboravi na onu u plastičnoj vrećici i kupi u kartonskoj kutiji. Mineralna voda u plastičnoj boci? Hej, pa ne postoji bez razloga i u staklenoj! Coca-Cola je boljeg okusa u limenci ili staklenci, okani se plastične boce!

9. Kupuj u rinfuzi
Iako još nisu učestala u trgovinama, ali postoje rinfuzna punjenja i odlična su zamjena za kupnju namirnica koje su zapakirane u plastiku. Na tržnicama ćeš pronaći velik broj namirnica koje ti trebaju, a nisu zapakirane u plastični omot. Upotrebljavaj metalne, staklene posude ili one od trajne plastike. Jednostavno uvijek nosi istu posudu i ne kupuj višak plastike sa svakom namirnicom.

10. Izbaci kozmetiku koja sadrži mikrogranule
Mikrogranule ili mikrozrnca su najsitniji komadići plastike koji se u kozmetici upotrebljavaju za pojačano čišćenje te stvaraju velik problem u morskim ekosustavima jer ih manje ribe jedu misleći da su plankton, pa na taj način kroz cijeli hranidbeni lanac dolaze i do tvojeg tanjura. Mikrozrnca većinom nisu topljiva u vodi kao što ih se reklamira, pa treba dobro pročitati deklaraciju na pozadini proizvoda koji kupuješ.

11. Upotrebljavaj kozmetiku bez plastičnog PAKIRANJA
Zamijeni tekući sapun čvrstim. Na taj način smanjuješ upotrebu plastične ambalaže. Isto pravilo vrijedi i za šampone i regeneratore, koji se od nedavno mogu naći u specijaliziranim trgovinama u čvrstom obliku, čak i s deklaracijom ekološke i organske proizvodnje.

12. Upotrebljavaj kozmetičke proizvode od PRIRODNIH MATERIJALA
Mogu se pronaći četkice za zube, četke za kosu, štapići za uši, kistovi za šminku i slični proizvodi od prirodnih materijala poput četkica za zube sa drškom od bambusa ili štapići za uši sa drškom od papira.

13. Napravi sam sredstva za čišćenje
Internet je prepun recepata za domaća sredstva za čišćenje svih površina. Sastojci su prirodni i, što je najvažnije, većina ih je i vrlo jeftina. Recimo, najjednostavniji starinski recept je kombinacija sode bikarbone i octa za čišćenje tvrdokornih masnih mrlja u pećnici i ostatku kuhinje. Na taj način ne samo da čuvaš kućni budžet, već i okoliš, jer ne kupuješ plastiku u kojoj se sredstva nalaze, i ne upotrebljavaš otrovne sastojke koji dugotrajno mogu onečistiti podzemne vode.

14. Kupuj prirodnu kozmetiku ili napravi svoju kozmetiku
U Hrvatskoj se posljednjih nekoliko godina uvelike razvila mreža trgovina koje prodaju opremu i materijale za proizvodnju vlastite kozmetike, a sve više je i prodajnih mjesta sa kozmetikom na ekološkoj bazi čija ambalaža je od reciklirane plastike ili nekog još boljeg materijala, pa tako ne pridonosiš dodatnoj izradi nove plastike. Priprema kozmetike nije ništa drukčija od kuhanja; postoji recept, mjere se moraju poštivati i na početku se često dogodi neuspjeh, no zbog toga ne treba odustati. Postoji i mnoštvo tečajeva na kojima možeš iz prve ruke naučiti sve o izradi vlastite prirodne kozmetike.

15. Izbjegavaj kupnju odjeće i obuće od sintetskih materijala
Pamuk, lan i vuna prirodni su materijali koji se upotrebljavaju od davnina, pa zašto ih ne upotrebljavati i danas? Svakim pranjem sintetičke tkanine čestice plastike odlaze u vodu. Osim što bi trebalo kupovati odjeću od prirodnih materijala, ne bi je trebalo ni bacati nakon što se ošteti, već, ako je moguće, popraviti, ponovno nositi ili donirati. Odjeću koja ti više ne treba ubaci u poseban spremnik za otpadnu odjeću ili odnesi u trgovinu u kojoj će ti na temelju toga dati popust za kupnju nove odjeće.

16. Izbjegavaj vlažne maramice!
Super su te vlažne maramice praktične za nespretne situacije, samo izvadiš maramicu i obrišeš. Dobro se i šminka skida s njima na brzinu, ili pak hrana s lica djeteta. Ali obrati pozornost na njihov sastav. Ima tu svega, od parfema do različitih plastičnih sastojaka i često rade problem u začepljivanju odvoda, a o razgradnji ne treba u detalje, gotovo da su vječne. Stoga radije pamučnim vaticama skidaj šminku, dijete umij običnom vodom. Zdravije je. A što je s higijenskim ulošcima? U trgovinama možeš naći potpuno biorazgradive, bez parfema, plastike i ljepila. Pelene su još uvijek nezamjenjivo plastične, ali uvijek se možeš ohrabriti i probati perive pamučne pelene. Kažu da se djeca puno prije odviknu od takvih pelena jer ih živcira češće prematanje.
Stekni naviku korištenja predmeta od reciklirane plastike, ponovno upotrijebi neke stvari. RETRO JE OPET IN! – posjeti second hand trgovine i buvljake, a svu otpadnu plastiku ubaci u poseban spremnik za plastiku, koji je obično žute boje.

ŽELIŠ LI ZAISTA JEDNOG DANA POSJEĆIVATI LIJEPE KRAJEVE I SLIKATI SAMO PLASTIČNE PEJZAŽE? ŽELIŠ LI DA TVOJA DJECA PLIVAJU U RIJEKAMA I MORU A DA NIKAD NE VIDE RIBU, NA PLAŽI VIDE SAMO ZRNCA PLASTIKE, A IZ MORA IZLAZE S VREĆICOM NA GLAVI? ŽELIŠ LI ZDRAV OKOLIŠ ZA BUDUĆE GENERACIJE?

AKO I TI IPAK ŽELIŠ STVARATI ODRŽIVU BUDUĆNOST, PRIČAJ O IZAZOVU KOJI SE ZOVE PLASTIKA!

KAD POSTANEŠ UČINKOVIT U SPRJEČAVANJU PLASTIKE – PRIČAJ O TOME, HVALI SE STALNO OBITELJI, PRIJATELJIMA, UKLJUČI SVE KOJE POZNAJEŠ U IZAZOV NAŠE GENERACIJE!

I NARAVNO Ne VGtiraj, NEplastično reagiraj!

Gospodarstvo

Njemačke tvrtke vjeruju Hrvatskoj! Čak njih 86 % planira nove investicije unatoč izazovima

Istraživanje Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore otkriva snažno povjerenje investitora, ali i ozbiljna upozorenja na prepreke daljnjem rastu.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Burak The Weekender/pexels.com

Njemačke tvrtke koje posluju u Hrvatskoj sve su optimističnije kada je riječ o domaćem gospodarstvu, pokazalo je novo istraživanje Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore, predstavljeno u utorak, piše Lider. Čak 86 % anketiranih tvrtki ponovno bi izabralo Hrvatsku kao lokaciju za ulaganja, dok njih gotovo 90 % trenutačno stanje gospodarstva ocjenjuje pozitivno ili zadovoljavajuće.

Godišnje istraživanje Komore, koje se provodi već dva desetljeća, ove je godine obuhvatilo 101 članicu. Više od tri četvrtine ispitanih tvrtki očekuje nastavak gospodarskog rasta istim ili ubrzanim tempom u nadolazećoj godini, a optimizam se temelji prvenstveno na članstvu Hrvatske u Europskoj uniji te njezinu povoljnom geografskom položaju.

Unatoč povjerenju u tržište, poduzetnici jasno ukazuju i na prostor za poboljšanja. Direktor Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore Timo Pleyer naglasio je važnost administrativnih olakšica, učinkovitije javne uprave i stabilnog zakonodavnog okruženja kao ključnih faktora za jačanje konkurentnosti.

„Tvrtkama su potrebni sigurnost u planiranju, pouzdanost te jednostavni, učinkoviti i transparentni procesi”, poručio je Pleyer na konferenciji za medije.

Kao najveći izazov i treću godinu zaredom, tvrtke izdvajaju kronični manjak kvalificirane radne snage, što direktno utječe na operativnu proizvodnju i mogućnost prihvaćanja novih narudžbi. Ipak, većina ispitanika navodi kako planirane investicije teku bez većih problema, a troškovi rada uglavnom ostaju stabilni.

Marjan Vučak, predsjednik Uprave Komore, istaknuo je kako se tvrtke aktivno prilagođavaju tržištu rada, ulažući u interne edukacije zaposlenika, digitalizaciju poslovanja i prilagodbu plaća tržišnim uvjetima.

„Ovo su ključni koraci prema stabilnijem i održivijem gospodarskom ekosustavu”, rekao je Vučak.

Ovogodišnje istraživanje obuhvatilo je i poslovna očekivanja u kontekstu aktualne geopolitičke situacije. Većina poduzeća ističe da na njihovo poslovanje snažno utječe gospodarska situacija u Njemačkoj, bez obzira na to što im je sjedište u Hrvatskoj ili Austriji. Također, više od polovice ispitanih tvrtki smatra da bi nove trgovinske politike Sjedinjenih Američkih Država mogle negativno utjecati na njihove poslovne uvjete.

Slični trendovi uočeni su i u paralelnim istraživanjima provedenima u još 15 zemalja srednje i istočne Europe, gdje više od 50 % tvrtki očekuje djelomičan ili snažan negativan utjecaj američke politike.

Rezultati istraživanja jasno ukazuju na snažno povjerenje njemačkih tvrtki u Hrvatsku kao poslovnu destinaciju, no istovremeno šalju upozorenje da bez reformi, posebice u administraciji i tržištu rada – potencijal daljnjeg razvoja može biti ozbiljno ograničen. U vremenu globalne nestabilnosti, upravo domaće reforme mogu postati ključni alat za privlačenje novih investicija i zadržavanje postojećih.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Pozitivan poduzetnički trend! Zagrebačka županija među pet najrazvijenijih u poduzetništvu i zapošljavanju

U posljednje četiri godine broj obrta i tvrtki u županiji značajno je porastao, dok nezaposlenost bilježi jedan od najnižih omjera u zemlji.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Nattanan23/pixabay.com

Zagrebačka županija nalazi se među pet najrazvijenijih hrvatskih županija prema skupnom indeksu razvoja poduzetništva i tržišta rada, pokazuje analiza temeljena na službenim podacima resornih institucija za razdoblje od 2021. do kraja 2024. godine, a prenosi je portal Župan.hr.

Skupni indeks razvoja temelji se na prosječnom broju obrta i poduzeća u odnosu na broj stanovnika te broju nezaposlenih na tisuću stanovnika tijekom četiri godine. Zagrebačka županija ostvarila je indeks od 104,8, čime se svrstala odmah iza Istarske, Zadarske i Primorsko-goranske županije. U županiji je prosječan broj obrta na 1.000 stanovnika iznosio 23, broj poduzeća 3, dok je broj nezaposlenih bio 16, što je među najnižima u Hrvatskoj.

U istom razdoblju u Zagrebačkoj županiji zabilježen je stabilan rast broja obrta i poduzeća, a istovremeno i pad nezaposlenosti. Na razini cijele Hrvatske krajem 2024. godine bilo je ukupno 122.877 obrta, što je za 11.035 više nego godinu ranije, dok je u odnosu na 2021. broj obrta porastao za 26.498, odnosno 27,5 %. Prema podacima iz veljače 2025., taj broj i dalje raste te je registrirano 123.485 obrta, koji zapošljavaju 228.000 osoba.

Na razini države u 2024. godini otvoreno je 14.574 novih poduzeća, što je za nekoliko stotina više nego prethodnih godina, a smanjuje se i broj brisanih tvrtki. U usporedbi s 2023. godinom kada je razlika između aktivnih i registriranih iznosila oko 70.000, u 2024. godini ta je razlika pala na 30.000.

Usporedbom podataka po županijama, broj otvorenih tvrtki u razdoblju od 2021. do 2024. godine rastao je u svim dijelovima zemlje, a Zagrebačka županija nalazi se među onima s postotnim rastom broja obrta iznad 30 %. Najveći relativni rast broja poduzeća zabilježen je u Bjelovarsko-bilogorskoj, Zadarskoj, Brodsko-posavskoj, Varaždinskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Zagrebačka županija, uz Krapinsko-zagorsku, Istarsku i Varaždinsku, spada među županije s najnižom stopom registrirane nezaposlenosti krajem 2024. godine. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, stopa nezaposlenosti u Zagrebačkoj županiji iznosila je 2,8 %, dok je prosječan broj nezaposlenih na 1.000 stanovnika kroz četiri godine bio 16.

Osim Zagrebačke, najviši skupni indeks razvoja poduzetništva i tržišta rada zabilježen je u Istarskoj (121,1), Zadarskoj (110,8), Primorsko-goranskoj (110,6) i Varaždinskoj (102,5) županiji.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Velika Gorica među gradovima s najvećim rastom potpora poduzetnicima! Evo tko prednjači u Hrvatskoj

U četiri godine hrvatski gradovi gotovo su udvostručili iznose koje ulažu u poduzetnike, obrtnike i poljoprivrednike, pogledajte koje sredine najviše izdvajaju i gdje je tu Velika Gorica.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pixabay/pexels.com

U posljednje četiri godine hrvatski gradovi izdvojili su ukupno 125,9 milijuna eura za potpore poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima, gotovo dvostruko više nego na početku mandata 2021. godine, piše Gradonačelnik.hr. Riječ je o izravnim subvencijama za razvoj gospodarstva, čiji je rast u iznosima i opsegu posebno izražen u gradovima poput Novske, Kaštela i Solina, dok se među najvećim skokovima po izdvajanjima našla i Velika Gorica.

Prema podacima iz izvještaja, gradovi su 2021. godine za potpore izdvojili 25,1 milijun eura, godinu kasnije nešto manje, 24,4 milijuna, da bi 2023. iznos porastao na 30,6 milijuna, a u 2024. dosegao čak 45,6 milijuna eura.

Gradovi su ulagali u niz mjera. Od potpora za samozapošljavanje, pokretanje posla i izradu poslovnih planova, do subvencioniranja kamata na kredite, kupnje opreme, edukacija i digitalizacije. Osim financijskih potpora, poduzetnicima se pomaže i kroz oslobađanje od komunalnih doprinosa, povoljan najam prostora u inkubatorima i ulaganja u gospodarske zone.

Iako većina gradova za potpore izdvaja oko 1 % proračuna, tek ih je devet uložilo više od 3 %. Najviše je izdvajao Grad Kaštela, prosječno 6 % proračuna, slijedi Novska s 5,1 %, a iznad 3 % su još Solin, Čabar, Pula, Prelog, Samobor, Ivanec i Đakovo.

Gledano po izdvajanjima po stanovniku, prvi je Grad Novska s 218,34 eura, zatim Pula (182,92 €), Kaštela (177,68 €), Poreč (170,87 €) i Samobor (170,48 €). Više od 100 eura po stanovniku izdvajali su i Solin, Petrinja, Prelog, Šibenik, Čabar, Opatija i Grubišno Polje.

Kombinirajući izdvajanja po glavi stanovnika i udjel u proračunu, izrađen je kompozitni indeks koji donosi ljestvicu deset gradova s najjačom potporom gospodarstvu. Prva je Novska s ukupno 2,4 milijuna eura u četiri godine, druga Kaštela s čak 6,7 milijuna, a treći Solin s 3,8 milijuna eura. Slijede Pula, Čabar, Samobor, Prelog, Poreč, Šibenik i Petrinja.

Posebno značajan podatak za Veliku Goricu je njezino mjesto među deset gradova koji su u četiri godine najviše povećali iznose za potpore gospodarstvu, točnije za 741,45 %. Grad Ivanec bilježi najveći skok, čak osmerostruko povećanje izdvajanja. Slijede Buje (+2.376,36 %) i Virovitica (+1.042,69 %), dok su u top 10 još Kaštela, Velika Gorica, Županja, Split, Pazin, Novska i Zaprešić.

Foto: Gradonačelnik.hr

Analiza proračunskih izdvajanja hrvatskih gradova u posljednjem četverogodišnjem razdoblju jasno pokazuje sve snažniju orijentaciju lokalne samouprave prema aktivnom oblikovanju gospodarskog okruženja. Gotovo dvostruko povećanje ukupnih sredstava za potpore poduzetnicima, obrtnicima i poljoprivrednicima od 2021. do 2024. godine rezultat je svjesne politike ulaganja u održivi razvoj, otvaranje novih radnih mjesta i diversifikaciju lokalnih ekonomija.

Velika Gorica, uvrštena među deset gradova s najdinamičnijim rastom potpora, time potvrđuje strateški pomak prema snažnijoj institucionalnoj podršci poduzetničkom sektoru. Takvi potezi sve su važniji u kontekstu globalnih izazova i nužnosti prilagodbe lokalnih zajednica modernim ekonomskim trendovima.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Velike promjene za poduzetnike! eRačuni postaju zakonska obveza

Hrvatska gospodarska komora (HGK) aktivno je sudjelovala u radnoj skupini za izradu zakona, kao i u javnom savjetovanju održanom od 27. veljače do 28. ožujka 2025.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Mikhail Nilov/pexels.com

Na sjednici Vlade Republike Hrvatske 24. travnja 2025. usvojen je Prijedlog Zakona o fiskalizaciji kojim se uvodi značajna reforma sustava izdavanja računa – fiskalizacija eRačuna i proširenje fiskalizacije na B2B segment, prenosi Hrvatska gospodarska komora (HGK). Novi zakon stupa na snagu 1. rujna 2025., s početkom primjene od 1. siječnja 2026., a poduzetnicima je ostavljeno prijelazno razdoblje do 1. siječnja 2027. za potpunu prilagodbu.

Uvođenje fiskalizacije eRačuna omogućit će automatsko preuzimanje podataka iz računa u strukturiranom obliku putem specijaliziranog softvera, čime se znatno smanjuje administrativno opterećenje za poduzetnike. Istovremeno, državne institucije dobit će uvid u financijske tokove u stvarnom vremenu.

Hrvatska gospodarska komora (HGK) aktivno je sudjelovala u radnoj skupini za izradu zakona, kao i u javnom savjetovanju održanom od 27. veljače do 28. ožujka 2025. Prihvaćen je prijedlog HGK da se koristi isti digitalni certifikat za dva razreda fiskalizacije – f1 (primjena od 1. siječnja 2026.) i f2 (primjena od 1. siječnja 2027.).

Također, usvojen je i prijedlog Udruženja trgovine HGK prema kojem će se u fiskalizacijske podatke dodavati i “datum izvršenja usluge ili isporuke dobara”, sukladno članku 79. Zakona o PDV-u, ako se taj datum razlikuje od datuma izdavanja računa. Dodan je i podatak o datumu isporuke kao obvezni dio fiskalizacijskih podataka.

Djelomično je prihvaćen prijedlog pojednostavljenja dostave promjena poslovnih prostora za poduzetnike s velikim brojem lokacija, poput trgovaca koji upravljaju s više od 600 poslovnica.

Kako bi se omogućila pravovremena prilagodba IT sektora, Ministarstvo financija već je objavilo tehničke specifikacije, a održane su i edukacije u suradnji s HGK. Tako je 2. travnja održano online predstavljanje nacrta prijedloga Zakona o fiskalizaciji na kojem je sudjelovalo više od 500 predstavnika iz različitih gospodarskih djelatnosti. Prethodno, 25. ožujka, organiziran je sličan događaj za IT tvrtke pružatelje fiskalizacijskih usluga, s više od 60 sudionika.

Fiskalizacija u Hrvatskoj provodi se već 12 godina i predstavlja ključan alat u nadzoru gotovinskih transakcija. Novi zakon ide korak dalje – uključuje i bezgotovinske račune, posebno u poslovanju prema državnim tijelima (B2G) te u B2B segmentu. Najavljen je i razvoj besplatne aplikacije za eRačune namijenjene malim poreznim obveznicima, kako bi se njima olakšala tranzicija.

Cijeli projekt provodi se u sklopu programa Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.–2026. pod nazivom Fiskalizacija 2.0. Ciljevi projekta uključuju:

  • Prijavu bezgotovinskih računa Poreznoj upravi
  • Obveznu razmjenu eRačuna u B2B sektoru
  • Razvoj besplatnog IT rješenja za eRačune

Nacionalna fiskalna reforma u skladu je s europskim smjernicama. Europska komisija predložila je Direktivu o modernizaciji PDV sustava za digitalno doba, kako bi se smanjio gubitak prihoda i suzbile prijevare. U 2020. godini države članice izgubile su čak 99 milijardi eura prihoda od PDV-a. Novim pravilima omogućit će se digitalno izvješćivanje u stvarnom vremenu i bolja unakrsna provjera podataka između država.

Zaključno, Hrvatska novim zakonom ne samo da osigurava transparentnije i učinkovitije poslovanje, već se pozicionira kao aktivni sudionik u modernizaciji poreznih sustava unutar Europske unije. Poduzetnicima predstoji period prilagodbe, ali i konkretna prilika za optimizaciju poslovanja uz smanjenje administrativnih barijera. Uvođenje fiskalizacije eRačuna predstavlja značajan korak prema digitalnom gospodarstvu u kojem je svaka transakcija transparentna, sigurna i nadzirana u stvarnom vremenu.

Nastavite čitati

Gospodarstvo

Hrvatska kućanstva bogatija za 9,6 milijardi eura! Rekordan rast financijske imovine

U samo godinu dana financijska imovina kućanstava porasla je za 10 %, dok istodobno raste i njihovo zaduženje.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Pixabay/pexels.com

Financijska imovina hrvatskih kućanstava na kraju 2024. godine iznosila je 106 milijardi eura, što predstavlja rast od 9,6 milijardi eura, odnosno 10 % u odnosu na prethodnu godinu, objavila je Hrvatska narodna banka (HNB) u petak u izvješću o financijskim računima za četvrto tromjesečje, prenosi Lider.

Istodobno su se financijske obveze kućanstava povećale za 2,7 milijardi eura te su na kraju godine dosegnule 28 milijardi eura, što je porast od 10,7 % u odnosu na kraj 2023. godine.

Kao rezultat tih kretanja, financijska neto vrijednost sektora kućanstava povećana je na 78,3 milijarde eura, što je za 2,1 % više nego na kraju trećeg tromjesečja te za 9,7 % više u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine. Kako navodi HNB, neto vrijednost kućanstava nastavlja s ubrzanim rastom započetim još u četvrtom kvartalu 2022.

Na razini cijelog gospodarstva, ukupna financijska imovina Hrvatske na kraju 2024. iznosila je 480 milijardi eura, što je smanjenje od 4,8 milijardi eura u odnosu na prethodno tromjesečje, ali i rast od 22,3 milijarde eura u odnosu na godinu dana ranije.

S druge strane, financijske obveze gospodarstva dosegnule su 503 milijarde eura, što je povećanje od 25,1 milijardu eura u odnosu na kraj 2023., unatoč blagom smanjenju od 1,2 milijarde eura tijekom posljednjeg kvartala.

U relativnom odnosu prema bruto domaćem proizvodu (BDP), financijska imovina gospodarstva na kraju 2024. iznosila je 560 % godišnjeg BDP-a, što predstavlja smanjenje od 17,2 postotna boda u tromjesečju te 25,6 postotnih bodova u odnosu na prethodnu godinu. Financijske obveze gospodarstva iznosile su 587 % BDP-a, što je pad od 13,6 postotnih bodova kvartalno i 24,7 postotnih bodova godišnje.

HNB ističe da se time nastavlja trend smanjivanja stanja imovine i obveza hrvatskog gospodarstva u odnosu na BDP.

Na razini poduzeća, ukupna financijska imovina nefinancijskih poduzeća krajem četvrtog tromjesečja prošle godine iznosila je 145 milijardi eura, što je porast od 1,3 % u odnosu na prethodni kvartal. Njihove financijske obveze dosegle su 215 milijardi eura, što je povećanje od 1,1 %.

Zbog navedenih kretanja, neto financijska pozicija nefinancijskih poduzeća ostala je negativna i iznosila je minus 70,4 milijarde eura, zaključuju iz središnje banke.

Nastavite čitati

Reporter 447 - 17.04.2025.

Facebook

Izdvojeno