Povežite se s nama

Zanimljivosti

Rekordan broj ozljeda djece na romobilima! Većina ih je ispod zakonske dobi za upravljanje

Dominantne su ozljede dugih kostiju i komocijski sindrom, jedan od najtežih oblika potresa mozga.

Objavljeno

na

Foto: Gustavo Fring/pexels.com

U samo godinu dana, broj hospitalizirane djece u Hrvatskoj zbog nesreća na električnim romobilima porastao je za čak 285 %, upozorili su liječnici iz Klinike za dječje bolesti Zagreb. Kako piše Srednja.hr, gotovo polovica ozlijeđenih bila je mlađa od zakonom dopuštene dobi za upravljanje romobilima, a među njima i djeca od svega osam godina. Glavni razlozi nesreća su vožnja bez kacige, u paru, nepoznavanje prometnih pravila i neprilagođena brzina. Struka traži hitne mjere.

Analiza podataka koju su na konferenciji za medije iznijeli liječnici i predstavnici MUP-a otkriva porazne brojke, ukupni broj hospitalizacija djece zbog nesreća s električnim romobilima porastao je za 143 slučaja, dok je broj teških ozljeda mozga čak peterostruko veći nego lani. Dominantne su ozljede dugih kostiju i komocijski sindrom, jedan od najtežih oblika potresa mozga. Najmlađi ozlijeđeni pacijent imao je samo osam godina.

“Vidjeli smo djecu s neurokirurškim ozljedama u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo”, upozorio je dr. Miroslav Gjurašin iz Referentnog centra za traumatizam dječje dobi. “Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice – od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem. Važno je da roditelji razgovaraju s djecom i objasne im rizike. Vjerujem da još uvijek imamo priliku zaustaviti ovaj negativan trend na vrijeme.”

Liječnici su poručili kako je odgovornost i na roditeljima, kako zakonski tako i moralno. Nabavka romobila djetetu mlađem od 14 godina izravno krši propise i izlaže dijete ozbiljnoj opasnosti.

Sličan apel uputio je i pomoćnik voditelja Službe prometne policije Nikola Milas, koji je istaknuo da su djeca sama skrivila većinu nesreća. Prošle godine bilo je 57 nesreća u kojima su sudjelovala djeca mlađa od 14 godina, njih 45 su sami izazvali. Ove godine zabilježeno je još 25 nesreća.

U kategoriji maloljetnika od 14 do 18 godina, broj nesreća u prošloj godini dosegao je 107, a čak 90 nesreća izazvali su sami vozači romobila. Teške tjelesne ozljede zadobilo je 30 maloljetnika, a jedan mladić smrtno je stradao. U 2025. zasad nije bilo smrtnih slučajeva, no 21 maloljetnik zadobio je teške, a 31 lakše ozljede.

Problem, ističu iz MUP-a, često leži i u nepravilnoj upotrebi. Djeca voze bez kacige, koriste slušalice, romobile dijele u vožnji s prijateljima, ne poštuju prednost i voze po neadekvatnim površinama. Kazne za takve prekršaje kreću se od 30 do 130 eura, no represija, smatraju stručnjaci, nije dovoljna.

U pozadini porazne statistike krije se još jedna važna poruka, potreba za edukacijom i preventivnim djelovanjem. Ministarstvo zdravstva i Ministarstvo unutarnjih poslova već pripremaju preventivne kampanje i kurikularne promjene kojima bi prometna kultura postala dio obrazovnog sustava.

Električni romobili možda izgledaju bezazleno, ali statistike i priče iz bolničkih hodnika govore drugačije. Prvi korak prema sigurnosti je razumijevanje, a drugi, odgovornost.

Zanimljivosti

S ponosnim brkom na pregled trkom! Počinje mjesec borbe protiv raka prostate

Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Ministarstvo zdravstva upozoravaju na važnost preventivnih pregleda.

Objavljeno

na

Objavio/la

Tijekom studenoga, mjeseca posvećenog borbi protiv raka prostate, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i Ministarstvo zdravstva pokreću Nacionalni program ranog otkrivanja raka prostate. Cilj programa je potaknuti muškarce starije od 40 godina na redovite preventivne preglede i tako povećati šanse za rano otkrivanje bolesti koja svake godine pogađa tisuće muškaraca u Hrvatskoj.

Movember, globalni pokret koji se obilježava tijekom studenoga, posvećen je podizanju svijesti o muškom zdravlju, s posebnim naglaskom na rak prostate i testisa te mentalno zdravlje muškaraca.

Prema podacima HZJZ-a, rak prostate je četvrti najčešće dijagnosticirani rak u muškaraca na svijetu, s gotovo 1,5 milijuna novih slučajeva i gotovo 400 tisuća smrtnih ishoda u 2022. godini. U Hrvatskoj je rak prostate treći najčešći zloćudni uzrok smrti kod muškaraca, odmah nakon raka pluća i raka debelog crijeva. Samo 2024. godine od ove bolesti umrla su 862 muškarca, dok je 2022. godine dijagnosticirano 2609 novih slučajeva.

Većina oboljelih u početnim fazama nema nikakve simptome, no mogu se javiti učestalo mokrenje, poteškoće pri mokrenju, krv u mokraći ili sjemenu te bol u leđima, kukovima ili zdjelici. Takvi simptomi ne moraju nužno značiti rak, ali zahtijevaju liječničku provjeru.

Rano otkrivanje najčešće se provodi digitorektalnim pregledom i mjerenjem PSA vrijednosti, testom koji se preporučuje muškarcima starijim od 50 godina. Među glavne čimbenike rizika ubrajaju se starija dob, nasljeđe, etničko porijeklo, prehrana i pretilost, kao i upale prostate ili spolno prenosive infekcije.

S obzirom na to da se rak prostate često otkrije tek u kasnijim stadijima, kada su mogućnosti liječenja ograničene, Nacionalni program ranog otkrivanja raka prostate predstavlja važan korak prema sustavnoj prevenciji i edukaciji. Stručnjaci poručuju, ključ je u redovitim pregledima i otvorenom razgovoru o zdravlju, jer pravovremeno otkrivanje bolesti spašava živote.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Nema više badava! Poznati shopping centar uvodi naplatu parkinga

Ako ste navikli tamo ostaviti auto tijekom dana, sad bi vas to moglo skupo koštati…

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Jan van der Wolf/pexels.com

U omiljenom trgovačkom centru mnogih Goričana, Supernovoj u Buzinu, uveden je novi sustav naplate parkinga. Iako nema rampe,  svi posjetitelji će morati platiti parking nakon tri sata besplatnog korištenja.

Svaki dodatni sat stajat će 3 eura, dok dnevna karta iznosi 50 eura. Ova promjena posebno će utjecati na one koji su parkiralište Supernove koristili kao besplatan dnevni parking tijekom radnog vremena, no sada bi ga mogli platiti skuplje nego u gradu.

Dobra vijest je da neće biti veća gužva jer nije postavljena rampa, ali pripazite da se ne zanesete u kupovini ili da iz navike ne ostavite auto cijeli dan jer mogli biste dobiti pravi iznenađenje.

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Cijene osiguranja imovine skočile i do 40 %, što stoji iza poskupljenja?

Rast cijena gradnje i češće elementarne nepogode podigli su premije osiguranja imovine.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: pexels.com

U Hrvatskoj su u posljednjih godinu dana cijene osiguranja imovine porasle i do 40 posto. Prema podacima usporednih analiza, najopširniji paketi za stan od 50 kvadrata danas stoje gotovo 300 eura godišnje, što je oko 90 eura više nego u 2024. godini. Istodobno, najpovoljnije police moguće je pronaći i za manje od 120 eura.

Rast cijena osiguranja povezuje se s većim troškovima gradnje i povećanim rizikom od šteta zbog sve češćih vremenskih nepogoda. Poplave, potresi i oluje posljednjih godina nanijeli su štetu u milijardama eura, a broj građana koji osiguravaju svoju imovinu stalno raste. Unatoč rastu potražnje, ponude osiguravatelja i dalje znatno variraju. Usporedbe pokazuju da razlike između najskupljih i najjeftinijih polica za istu kvadraturu dosežu i do 190 eura godišnje.

Predsjednik uprave tvrtke Kompare.hr, Bojan Radlović, objašnjava da na rast cijena utječu promjene u građevinskom sektoru i prilagodba tržištu. “Rast cijena nije došao preko noći. Na cijene su utjecale promjene u građevinskom sektoru, od rasta cijena gradnje, troškova radne snage do novih preferencija građana. Osiguratelji su svoje police morali prilagoditi tim okolnostima. Zato današnje ponude, iako skuplje, nude šira pokrića i konkretniju zaštitu”, ističe Radlović.

Nadalje, prema podacima Europske investicijske banke, čak 91 % građana u Hrvatskoj u posljednjih pet godina iskusilo je barem jedan ekstremni vremenski događaj, a više od četvrtine pretrpjelo je stvarnu štetu na imovini. U uvjetima sve češćih vremenskih nepogoda i rasta troškova gradnje, osiguranje imovine postaje važnije nego prije. No, uz znatne razlike među ponudama, građani su primorani pažljivije birati između cijene i opsega pokrića.

Nastavite čitati

Kultura

Spavaća soba nasred Galženice! U grad su nam stigli malo drukčiji gosti…

Francuski umjetnici započeli su trodnevnu izvedbu u Velikoj Gorici – u ova će 72 sata stanovati na gradskim ulicama i pozivati naše sugrađane na dijalog, otvorenost i interakciju

Objavljeno

na

Francuski umjetnici stigli su u Veliku Goricu, koju će naseliti u naredna 72 sata. Njihov privremeni dom pod vedrim nebom pokretna je instalacija, ujedno i naziv njihove izvedbe “Odiseja”. Putujući projekt u posljednjih je deset godina gostovao u velikim gradovima poput New Yorka, Tokija, Soluna, Strasbourga i Venecije, a svoju listopadsku međunarodnu turneju ove je godine počeo u Sofiji, potom je na red došao Split te Velika Gorica na kraju putovanja.

– Ljudi nas nikad ne očekuju, ali uskoro ćemo biti kao rođaci. To je univerzalno ljudsko iskustvo. Ljudi su po prirodi znatiželjni, a kad imaju vremena zastanu, žele znati što se događa. Jezik nije barijera. Nikad ništa ne očekujemo i uvijek se iznenadimo – ističe Laurent Boijeot, autor i začetnik projekta.

Uz njega su tu Valia Kardi, Clement Martin i Jean Chauvelot. Ova četveročlana umjetnička ekipa naselit će dijelove grada Velike Gorice sve do četvrtka ujutro, pa ako ih sretnete – priđite im i popričajte jer ova je izvedba ujedno i poziv na nova iskustva, na promjenu perspektiva i na upisivanje nove i jedinstvene kolektivne memorije na ulice i trgove naših gradova.

Organizator projekta je Association la Princesse, a suorganizatori međunarodne turneje uz Štoos teatar su Cirkus kolektiv (Split), ToploCentrala (Sofia) i ACT – Independent Theatre Festival (Sofia). Partneri na projektu su Francuski institut u Bugarskoj i Teatroskop. Partnersku podršku u Velikoj Gorici pruža Turopoljska udruga skauta “Tur” iz Velike Gorice, a izvedbu financijski podupiru Zagrebačka županija i zaklada Kultura Nova, PPS Galeković, Gorica d.d., MB Frigo i Cetina. Projekt je dio Dana Europske baštine Ministarstva kulture, realiziran u suradnji s Gradom Velikom Goricom.

U Velikoj Gorici ugostio ih je Štoos teatar, u sklopu programa “Dobar Štoos u kvartu”, kojim velikogorički umjetnički kolektiv dovodi u grad nove, inspirativne i zanimljive umjetnike, pozivajući građane na dijalog, otvorenost i interakciju.

Foto: Katarina Drvodelić

Nastavite čitati

Zanimljivosti

Velika Gorica među rekorderima po broju novih stanova u Hrvatskoj

Grad bilježi jedan od najvećih porasta stambene izgradnje u Hrvatskoj, više stanova i veća ukupna površina nego godinu ranije.

Objavljeno

na

Objavio/la

Foto: Burak The Weekender/pexels.com

U 2024. godini u Hrvatskoj je dovršeno ukupno 7.440 zgrada, od čega je više od 85 % stambenih. Ukupna površina završenih zgrada iznosila je 3,4 milijuna kvadrata, što je 5,5 % više nego godinu prije. U njima je izgrađeno 16.654 nova stana, prosječne veličine 95 kvadrata.

Kako piše Gradonačelnik.hr, najviše se gradilo u Istarskoj županiji, a zatim slijede Zadarska, Splitsko-dalmatinska, Grad Zagreb, Zagrebačka i Primorsko-goranska županija. Među gradovima, nakon Zagreba, Zadar je predvodnik po broju završenih stanova, dok se Velika Gorica istaknula kao drugi grad u Hrvatskoj po broju novih stanova, čak 456 ih je dovršeno tijekom 2024. godine.

Velika Gorica je u protekloj godini zabilježila jedan od najvećih porasta izgrađenih stanova u državi, s 172 više nego 2023. godine. Time je svrstana uz bok Dugom Selu i Zaprešiću, koji su također zabilježili snažan rast stambene gradnje. Ukupna površina završenih stambenih zgrada u Velikoj Gorici iznosila je gotovo 60 tisuća četvornih metara, čime se grad nalazi na drugom mjestu u Hrvatskoj, odmah iza Zadra. U odnosu na prethodnu godinu, površina novih stambenih zgrada povećana je za više od 25 tisuća kvadrata, što je najveći rast u zemlji u apsolutnim brojkama.

U hrvatskim gradovima lani je izgrađeno 11.919 stanova, od čega bez Zagreba nešto manje od osam tisuća. Iako je ukupan broj stanova u gradovima manji za oko 12 posto u odnosu na 2023., porast gradnje u Zagrebu ublažio je ukupni pad.

Među deset vodećih gradova po broju izgrađenih stanova, uz Zadar i Veliku Goricu, nalaze se i Pula, Makarska, Osijek, Split, Dugo Selo, Kaštela, Zaprešić i Rijeka. Zanimljivo je da su među 30 vodećih i manji turistički gradovi poput Nina, Novalje, Vodnjana, Raba i Paga, gdje je intenzivna gradnja povezana s turističkim investicijama.

Nastavite čitati

Reporter 454 - 23.10.2025.

Facebook

Izdvojeno