Povežite se s nama

Kultura

Životni put Mladena Mikulina: Od djetinjstva u kuriji do priznatog kipara

Rano je ostao bez oca, a kako nije imao ni stipendiju, zarađivao je klesanjem slova kod klesara Jovičića. Ali nije odustao od svog talenta. Autor je više od 30 javnih skulptura, a njegova bista Jima Morrisona vjerojatno je najposjećenije djelo nekog hrvatskog kipara u svijetu.

Objavljeno

na

U Galeriji Galženica u tijeku je retrospektivna izložba najpoznatijeg kipara našeg kraja, Mladena Mikulina, a prilikom svečanog otvorenja u samoj Noći muzeja održana je i promocija njegove monografije. Izloženo je 15-tak, javnosti manje poznatih, Mikulinovih skulptura, koje su većinom u vlasništvu autora, a posebnost ove izložbe je i u tome što je izišla iz samog izložbenog prostora, pa i slučajni prolaznici Radićevim trgom mogu uživati u njegovim monumentalnim skulpturama.

S umjetnikom, autorom brojnih javnih skulptura poznatih puno dalje od granica našega grada, popričali smo o njegovim počecima, odrastanju, inspiraciji, Jimu Morrisonu, Kuriji Alapić, te daljnjim planovima.

Mladen Mikulin, Goričanin je od samog rođenja i to doslovno, jer rođen je 1958.godine upravo u velikogoričkom rodilištu. Čitav život je u Vukovini, u Kuriji Alapić, gdje i danas živi i radi. Prolazeći Velikom Goricom zasigurno ste zapazili bar neke od njegovih radova, Kalvariju, Stjepana Radića, dr.Franju Tuđmana, Franju pl.Lučića, Pticu na zemlji ili pak jedan od najupečatljivijih, Golubicu-spomenik palim braniteljima Velike Gorice, koja se smjestila ispred Gradskog groblja. U Zagrebu su se pak smjestila također neka od njegovih najprepoznatljivijih djela – spomenik fra Grgi Martiću, Hrvatski sokol u Maksimiru i Čovjek s kolutom. Autor je više od 30 javnih skulptura, među ostalim i Dragutina Tadijanovića, Miroslava Krleže, kardinala Alojzija Stepinca, gradonačelnika Zagreba Većeslava Holjevca.

Njegove skulpture doista su zaživjele s prostorima u kojima su postavljene, no posebno se uklapaju u pomno uređen perivoj oko Kurije Alapić, koji je uz odobrenje Ministarstva kulture kipar Mikulin sam zasadio 1989. godine. Sama kurija i okoliš zaštićeni su spomenik kulture od 1965.godine.

– To je nasljeđe od pradjeda Stjepana, koji je to kupio 1913. godine, a izgrađena je 1770.godine. Moji su se preci bavili poljoprivredom, pa je plemićki okoliš nestao, sve je bilo puno štala, kokošinjaca. Sve je bio podijeljeno u brojne manje komade, pa sam maknuo sve te ograde i 1989.godine objedinio i zasadio perivoj uz upute konzervatora Ministarstva kulture. Perivoj naglašava samu kuriju, daje joj na značaju, a ujedno je i prostor za moje skulpture – objasnio je Mikulin.

Odrastao je s majkom Barom, a otac mu je umro dok je pohađao osnovnu školu. Zato nije bilo puno premišljanja oko srednje škole, podrazumijevala se strukovna škola, elektrometalska, kako bi čim prije završio i počeo raditi i zarađivati.

– Trebalo je još izdržati i 15 mjeseci vojske, nikad kraja. Bila su to ta, vrlo gruba vremena. Danas djeca žive u pelenama do 25 godina – kazao je naš kipar.
Njegov se umjetnički talent počeo pokazivati još u osnovnoj školi, a za odluku da se posveti kiparstvu bio je ključan i jedan trenutak sa srednjoškolske prakse kraj Mirogojskih arkada.

– Imao sam krasnu učiteljicu likovnog, gospođa Ljiljana Dević. Znala je uzimati moje radove i nosila na izložbe gradske, županijske, pa mi donosila nagrade. Onda sam početkom srednje škole, s nekih 14 godina imao praksu pokraj Mirogojskih arkada i u jednom trenu se odlučio zaviriti iza njih. Kad sam vidio monumentalne Frangešove Stare oce, skulpturu u bronci, kako je to dobro, dan danas mi je jedna od najboljih koje sam vidio. I onda se uspostavi to neko magnetsko polje, od te osnovne škole, ali onda sto problema – kako ćete to? Od znanja, materijala, treba vam novaca, svi to smatraju hobijem, od čega ćeš živjeti, na selu, Bože sačuvaj… To je za elitu, nije to za tebe mali, tako su mi govorili. Ono što ja volim reći je da morate imati svoj talent, viziju, svoju ekonomiju. Meni je to dalo klesanje slova, kod klesara Jovičića. Nisam imao ni oca, ni stipendiju, majka se jako protivila. Puno sam radio i dobro sam radio, to me održalo na životu. Uz taj sam posao upoznao i jako ugledne i bitne ljude, sve se na kraju poklopilo. Krajem 70-tih kad sam počeo slušati ‘Doorse’, dobio sam hrabrost. Ako toga nemate, nemojte se ni upuštati. To je taj peti element koji je neophodan – ističe Mikulin.

Priča o mladom kiparu, koji je i prije upisa na Akademiju likovnih umjetnosti izradio bistu jednog od najpopularnijih glazbenika svih vremena, Jima Morrisona, te ju uz silna odobrenja i potrebne dozvole, postavio na njegovo posljednje počivalište na groblju Pere Lachaise 1981. jasno opisuje njegovu upornost, motiviranost i emociju. A tada je imao tek 22 godine. No, kako kaže ‘život nije generalna proba, nema reprize’.

 

– Bistu sam isklesao iz mramora koji se vadi u Prilepu, a bila je teška 138 kila. Kad je nestala mislio sam da je na restauraciji, no onda su mi javili kako je ukradena, naravno da me rastužilo, bila je tamo sedam godina. I sad je nakon 30 godina nađena, a jedan od kradljivaca je rekao kako nisu htjeli prodavati, nego nisu mogli gledati tu devastaciju, htjeli su je zaštititi. Na to groblje prosječno godišnje dolazi tri milijuna turista, a njih 80 posto ide na Jimov grob – ispričao je autor biste.

Sudeći po brojkama, moglo bi se reći da je Mikulinov Morrison zasigurno bio najposjećenije djelo nekog hrvatskog kipara. No, kako nam kaže, sad se više ne zna ni što je s lopovom probuđene savjesti, kao ni sa Jimom. Možda će nove horde turista ipak u skoroj budućnosti na legendarnoj lokaciji ponovo ugledati Morrisona u nekoj novoj Mikulinovoj izvedbi.

– Nova posmrtna maska Jima Morrisona je u bronci, veličine 40 centimetara i predstavljena je Francuzima, upraviteljima tog groblja, oni bi to htjeli, no sad treba ishoditi suglasnosti nasljednika, zasad se ne javljaju. Konzervator se slaže s tim, možemo pohraniti u njihovom arhivu, čime će postati vlasništvo Grada Pariza – priča Mladen Mikulin.

Nakon toga je i upisao Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje je diplomirao 1986., na katedri za kiparstvo.

Osoba koju će zauvijek pamtiti i koja je na njega imala veliki utjecaj je popularni velikogorički učitelj Kazimir Šipušić Kazo.

– Učitelj je onaj koji uči svoje znanje i iskustvo, nastavnik samo nastavlja predavati naučeno znanje drugima. E, Kazo je bio pravi učitelj! Odmah smo se složili kako je za đaka najteži razred prvi osnovne. On je dovodio pune autobuse ljudi, turista, koji su uz oronulu kuriju vidjeli pomno uređeni perivoj s finim vrstama drveća – libanonski cedar, viseći jasen, breze, lipe, platana, pa onda vide skulpture, atelje i sve se to zaokruži kao jedinstveni doživljaj. I na tome sam mu zahvalan – kazao je.

Kako je i sam dragovoljac Domovinskog rata i nositelj Spomenice Domovinskog rata, jedan dio priče oko spomenika poginulim braniteljima u Domovinskom ratu ‘Golubica’ koji je nezaobilazni dio vizure Gradskog groblja, posebno mu je bio bitan.

– Ispred spomenika postavljen je monolit od granita na kojem su uklesana imena 121 poginulog branitelja. Najduže je izrađivao Golubicu spomenik palim braniteljima, pola godine. Taj popis je bio jako bitan, to je radio i Grad i Županija i Udruga udovica, velika je to odgovornost. Ja sam taj njihov popis nosio dvije godine. Jer kad ja to isklešem, to je to. Bilo je sve u redu. Golubicu sam napravio u vrijeme pada Berlinskog zida, a nakon priznanja Hrvatske 1992. već idućeg mjeseca sam s četiri slikara bio na Svjetskoj izložbu u Parizu na Salonu mladih, bio sam s četvero slikara kao prvi umjetnici koji su predstavljali Hrvatsku – prisjetio se.

Mikulin je umjetnik koji je isključivi izvođač svojih radova, a ne možemo ne primijetiti kako za njihovu izradu, obzirom da mu je glavni materijal željezni lim, zasigurno mora biti u dobroj fizičkoj kondiciji.

– Trebate biti zdravi i iz dana u dan se boriti s tim materijalom. E onda su tu u igri čekići od kile do osam kila dok ne dobijete što ste željeli, onda je sreća najveća. Kad radite skulpturu sebi to je jedna neopisiva radost. Uglavnom radim u željezu, a hrđavo željezo ima svoju iskonsku patinu, sa željezom se bavim još od srednje škole – kaže Mikulin.

Inspiraciju opisuje kao jedan fluid, svilenu nit koje ima ili nema…

– Pa kad je ima treba odmah uzeti bilo kakav komad papira, pa bio to i račun iz dućana, i na poleđini nacrtati skicu, da se ne zaboravi. I sve u fascikl, imam puno takvih fascikala – priča naš umjetnik.

Nakon izložbe u Galeriji Galženica, koja je otvorena do 24.ožujka, njegovih se 15-tak skulptura vraća u perivoj Kurije Alapić u Vukovinu, a kipar priznaje kako je osobno više poklonik stalnih postava u javnom prostoru. No, ističe kako je ova izložba jedno veliko hvala Gradu Velikoj u Gorici koji je financirao izdavanje monografije. Postoje inicijative da se u samom gradu također pronađe javni prostor koji bi bio oplemenjen Mikulinovim skulpturama.

Mikulin je od 2006. zaposlen i na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, na Katedri za kiparstvo, no iako će iz profesure jednog dana u penziju, ne vidi mogućnost neke mirovine u tradicionalnom smislu. Puno je pred njim još posla.

– Za umjetnike nema penzije. Atelje je širom otvoren, a među planovima je taj moj grunt, kurija, to iziskuje tri radnika, ja sam zasad jedini radnik, nikad ne znate tko će doći, koga baš to zanima. Moja je želja da to bude otvorena galerija mojih skulptura, koje su u enciklopediji već skoro tri desetljeća, kao poklon mom gradu. Uz moje radove, tu je i dvorana gdje mogu biti gostujuće izložbe, već sad dolaze školarci i studenti. Ja nemam vrata na dvorištu, jer ona bi se od upotrebe, tolikih posjetitelja već razlohala. Vjerujem kako će u budućnosti Povjerenstvo za obnovu kurije prepoznati vrijednost ove priče – kaže Mikulin i dodaje:”Umjetnici koje ja smatram ozbiljnim umjetnicima imaju samo jednu želju. Nisu to nikakvi milijuni, niti da ste ne znam gdje zapisani, nego da im barem jedna skluptura uđe u povijest umjetnosti. Samo to. Znate li što to znači? Da se za vas zna i za tri tisuće godina, kao najveća djela iz povijesti. Jesam li već takvo djelo napravio to će reći oni koji još nisu rođeni, još je rano za takav sud.”

Naslovna i fotografije u članku: G. Kiš/cityportal.hr

Kultura

Smijeha u Buševcu neće neostajati! U jednoj večeri pogledajte čak tri kajkavske komedije

Program počinje u subotu u 18 sati.

Objavljeno

na

Objavio/la

Ogranak Seljačke sloge Buševec vikend je posvetio kazališnoj umjetnosti, nakon što u petak predstavu ‘odrade’ profesionalci, Filip Detelić i Borko Perić, u subotu na scenu stupaju kazalištarci amateri.

Ovogodišnje 19. izdanje susreta pučkih kazališta kajkavskog govornog područja ‘KAJ-BUŠ’ na daske Doma kulture dovodi tri kajkavske komedije i jednu lutkarsku predstavu. Program u subotu 23. studenoga počinje u 18 sati predstavom ‘Šnajderica Mica’ zabočke Dramske udruge KAJ.

“Šnajderica Mica” dugi niz godina uspješno vodi svoju krojačku radnju, no sa padom tekstilne industrije prisiljena je potražiti novi izvor prihoda a spas vidi u svojoj kćeri Ljiljani. No, u njezine planove neplanirano se upletu dugogodišnje mušterije Vera i Violeta.

Zatim u 19:20 sati na scenu stupaju glumci iz Kulturno-umjetničke udruge ‘Lipa’ iz Donjeg Mihaljevca koji će za ovu prigodu izvesti ‘Ljubav s dva lica’.

– Ljubav ima dva lica… stoga se osobe prilagođavaju i mijenjaju prema vlastitom interesu, u nadi da će svatko za sebe izvući korist – stoji u opisu predstave.

Posljednja predstava na buševskim Danima smijeha počinje u 20:40 sati, a izvest će ju dramska skupina KUD-a ‘Naša lipa’ iz Tuhelja. Riječ je o predstavi ‘Tak je kak je’ nastaloj prema radiokomedijama književnika Ratka Bjelčića.

Kroz četiri priče ispričane su komične situacije iz svakodnevnog života, a komičnost povećavaju neočekivani raspleti. Sadržaji priča dotiču sfere ljudske naivnosti, lakovjernosti, licemjerja s prisutnim predrasudama, stereotipima i drugim pojavnostima kojima čovjek pada u zamku vlastitih nesavršenosti.

Nedjelja 24. prosinca, rezervirana je za djecu i lutkarsku predstavu ‘Peća i vuk’ Bjelovarskog kazališta. Predstava počinje u 11 sati.

Inače, svrha ovog susreta u Buševcu, kao i djelovanja svih ovih kazališnih amatera, je očuvanje kajkavskog govora, a u Ogranku smatraju kako je upravo kazalište najbolji način za to.

– Dvorana se grije, a ulaz na sve predstave je slobodan. Izaberite si nešto i navratite ovaj vikend u Buševec. Trostruka doza smijeha je zagarantirana – pozivaju Ogrankaši.

Nastavite čitati

Kultura

Početkom prosinca stiže Kerempuh s predstavom ‘Ja od jutra nisam stao’

Osigurao je i naracija audiodeskripcije uživo kao pomoć i podrška slijepim i slabovidnim osobama.

Objavljeno

na

U Veliku Goricu 2. prosinca stiže Satiričko kazalište Kerempuh s predstavom ‘Ja od jutra nisam stao’ za koju ulaznice možete nabaviti već od danas na blagajni Učilišta ili online. Predstava počinje u 20 sati u Dvorani Gorica.

Dramski tekst “Ja od jutra nisam stao” uspješne dramatičarke i spisateljice Une Vizek, prvonagrađen na natječaju Marin Držić za 2017. godinu, praizveden je u ožujku 2019. godine u Satiričkom kazalištu Kerempuh u režiji Nane Šojlev.

Una Vizek progovara o rodnoj problematici, ali uz bitan sadržajni zaokret – stereotipizirane muške i ženske rodne uloge obrću se na duhovit, apsurdan i nekonvencionalan način, dok uvriježeni klišeji o dinamici muško-ženskih odnosa podliježu satiričkoj oštrici.

U ozračju ženske dominacije i muške submisivnosti, bezimeni muškarci, svedeni tek na brojeve, vrte se u zatvorenim, cikličkim dijalozima i situacijama u okviru opuštenog netipičnog muškog druženja gdje propitkuju svoj položaj u intimnim vezama i na širem društvenom planu, a pritom čeznu za promjenama i afirmacijom.

Poigravajući se s predrasudama i društvenim očekivanjima, Ja od jutra nisam stao Une Vizek pitkim se i nepretencioznim izrazom dotiče neprijeporno aktualnih rodnih pitanja.

U predstavi igraju Jerko Maričić, Marko Makovičić, Ozren Opačić, Hrvoje Kečkeš, Ornela Vištica i Linda Begonja.

Povodom Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, Pučko učilište osigurao je i naraciju audiodeskripcije uživo kao pomoć i podrška slijepim i slabovidnim osobama.

Nastavite čitati

Kultura

Priznanje za goričku kustosticu Maju Ergović i Sanju Lončar za izložbu o graditeljskoj baštini Turopolja

Dobile su Posebno priznanje u kategoriji za istraživački rad koji je rezultirao izložbom.

Objavljeno

na

Na Svečanoj dodjeli Godišnjih nagrada Hrvatskog muzejskog društva, održanoj 15. studenog u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, dodijeljene su nagrade projektima realiziranim u 2023. godini.

U kategoriji za provedeni istraživački rad koji je rezultirao izložbom, ocjenjivački sud dodijelio je Posebno priznanje našoj višoj kustosici dokumentaristici Maji Ergović (Muzej Turopolja) i izv. prof. dr. sc. Sanji Lončar (Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju) za izložbu “Planjke-vugli-cifre”!

Izložba je rezultat projekta “Ruralno graditeljstvo na području Turopolja” koji je pod vodstvom Maje Ergović i Sanje Lončar proveden tijekom 2022. i 2023. godine.

Izložba se konceptualno sastojala od dvije cjeline koje su publici predstavile bogatu graditeljsku baštinu Turopolja.

U prvoj tematskoj cjelini govori se o kontinuitetu dokumentiranja drvene arhitekture na području Turopolja, Posavine, Pokuplja i Vukomeričkih gorica, donosi izbor starije dokumentacije nastale od 19. st. do suvremenosti i nove dokumentacije nastale tijekom 2022. i 2023. godine, dok se u drugoj cjelini predstavljaju alati i tehnike izrade drvenih kuća i ukrasa, povezivanje procesa dokumentiranja i dokumentacije o drvenoj arhitekturi sa srednjoškolskim i visokim obrazovanjemvideo materijal i edukativni sadržaj za posjetitelje.

Inače, gorička publika izložbu je mogla vidjeti u Muzeju Turopolja od 7. prosinca 2023. do 19. svibnja 2024. godine.

Nastavite čitati

Kultura

“Nakupi se čovjeku” izložba instalacija goričkog kipara Mateja Vukovića

Izložba ostaje otvorena za posjetitelje do 23. prosinca.

Objavljeno

na

Galerija Galženica ugošćuje novog umjetnika s novom izložbom. Ovoga puta prostor galerije ispunit će instalacije goričkog umjetnika Mateja Vukovića. Riječ je o samostalnoj izložbi kipara pod nazivom “Nakupi se čovjeku”,

– Izložba u Galeriji Galženica već svojim nazivom konotira stanje i osjećaje koji obuzimaju umjetnika, ali su i odraz generacijskog, a i šireg, općeljudskog duha vremena. Prezasićenost informacijama i aktivnostima, ubrzan stil života, gomilanje predmeta, brojni izazovi kojima smo svakodnevno izloženi kao i mnogi osobni doživljaji i emotivna stanja kojih se želimo osloboditi, sve je to Matej Vuković sublimirao u prostorno-specifičnu ambijentalnu instalaciju koja ispunjava izložbeni prostor. Sastoji se od readymade predmeta (vodovodne cijevi) i skulpturalnih elemenata koji fragmentima ili cjelinom stvaraju narative koji specifičnom atmosferom aktiviraju pažnju, osjećaje i tokove misli promatrača – navodi Nataša Ivančević, kustosica i autorica predgovora u katalogu izložbe.

Organizatorica i producentica izložbe je Antonia Vodanović.

Izložba će biti otvorena za posjetitelje do 23. prosinca, a otvorenje je u petak u 19 sati.

 

Nastavite čitati

Kultura

FOTO Vokalnoj skupini iz Šiljakovine srebro s državnog susreta u Đurđevcu

Uz tamburašku pratnnju nastupile su u kategoriji malih vokalnih sastava i komornih zborova, a izvele su pet tradicijskih pjesama.

Objavljeno

na

Srebrna plaketa s 21. Susreta hrvatskih malih vokalnih sastava koja je proteklog vikenda održana u Domu kulture u Đurđevcu otišla je u ruke Ženske vokalne skupine Folklornog ansambla ‘Šiljakovina’.

Djevojke iz Šiljakovine predstavile su se tradicijskim pjesmama iz Gabele, Donje Stubice i Vukomeričkih gorica, a za nastup ih je pripremio i uvježbao Tomislav Habulin. Zajedno s tamburašima, nastupile su u kategoriji malih vokalnih sastava i komornih zborova u konkurenciji od šest sastava.

Osim FA “Šiljakovina” u konkurenciji su bili Ženski vokalni sastav “Đurđevčice” KUD-a “Petar Preradović” iz Đurđevca, Ženska vokalna skupina KUU-a “Veseli Međimurci” iz Čakovca, Ženski vokalni sastav “Kraluž” KUD-a “Posavina” iz Budaševa, Ženska vokalna skupina “Zipka” KUD-a “Marof” iz Novog Marofa, Vokalni ansambl “Samoborka” iz Samobora i Folklorna družina “Vuga” iz Karlovca.

Stručno povjerenstvo u sastavu Ivan Ivančan, Irena Miholć i Luka Vukšić je nastup ženske vokalne skupine ocijenilo s 88,33 bodova što im je donijelo srebrnu plaketu.

Čestitamo!

 

Nastavite čitati

Reporter 442 - 24.10.2024.

Facebook

Izdvojeno

Sva prava pridržana © 2022 e-Radio d.o.o.